2007-07-29, 21:20
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Café nämnde också Joe Hill med någon bok i nyaste numret, var tydligen Kings son och boken fick fyra av fem i betyg, verkade någorlunda bra och skall försöka få den läst, kanske inte platsar i tråden men någon som läst?

[EDIT] http://en.wikipedia.org/wiki/Heart-Shaped_Box_(novel)

Får tacka för detta tips. Både Heart-shaped box och novellsamligen skall kollas upp.
Citera
2007-07-29, 21:28
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Om du syftar på romanen Heart-Shaped Box finns lite info om den här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Heart-Shaped_Box_%28novel%29

Såg att jag hade missat recensionerna som var bifogade i länken, Time tycktes gilla den riktigt mycket och kan kort och gott bli ett kärt återbesök till biblioteket snart för en bokning.
Citera
2007-07-29, 21:30
Medlem
NoTruces avatar
Enligt vissa kan 20:th Century Ghosts vara det bästa som hänt rysarnovellen sedan pappa Kings glansdagar. Jag orkar inte leta upp recensionerna just nu, men googla gärna.
Citera
2007-07-29, 21:55
Bannlyst
Stephen King är king!

Någon förresten som vet var man kan beställa boken Jurtjyrkogården (på svenska), obegagnad och "inbunden" (inte pocket alltså)?

MVH
Citera
2007-07-29, 21:57
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesak
Stephen King är king!

Någon förresten som vet var man kan beställa boken Jurtjyrkogården (på svenska), obegagnad och "inbunden" (inte pocket alltså)?

MVH

Den boken lär ha gått ur tryck för länge sedan. Om du nöjer dig med att läsa den på engelska går den nog att få tag i ny, inbunden, även om pocket lär vara det säkraste kortet.
Citera
2007-07-29, 22:18
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesak
Stephen King är king!

MVH

Beroendes på vart du bor så kan frälsningsarméns butik Myrorna ha boken för en 20:a i relativt gott skick, har sett den b.la i Stockholm ett antal gånger där jag köpte den själv.
Citera
2007-07-30, 12:09
Medlem
Rakiis avatar
Ang. Hjärtformad ask har jag nu reserverat boken men någon som har koll hur lång tid det brukar ta för nya böcker att dyka upp på biblan?
Citera
2007-12-26, 19:22
Medlem
Rakiis avatar
Någon mer än jag som läser eller har läst The Dark Tower-sviten? Är inne på Magiker och Glas nu som börjar riktigt bra, King kan verkligen sina saker, även då det gäller bokserier.
Citera
2007-12-27, 10:44
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Någon mer än jag som läser eller har läst The Dark Tower-sviten? Är inne på Magiker och Glas nu som börjar riktigt bra, King kan verkligen sina saker, även då det gäller bokserier.

Jag läste de två första i den gamla svenska översättningen, men gav upp under den tredje (eller om det var fjärde?) för några år sen och tyckte inte alls om dem.

Lite berodde det nog på att de sista var på engelska, för även om jag kan engelska rätt bra så går det ändå för sakta att läsa för min smak, men i huvudsak så tyckte jag det var det sämsta jag läst som han skrivit, även vad det gäller de svenska gamla översättningarna.

Man bör dock komma ihåg att jag har svårt för fantasy överhuvudtaget... Har köpt de nyöversatta utgåvorna och ska testa dem vad det lider och när jag läst lite andra nya böcker som ligger och väntar på mig.
Citera
2007-12-27, 14:00
Medlem
E.Erikssons avatar
Skall man läsa en bok av Stephen King tycker jag att man skall välja "Desperation". Det är en härlig känsla i den boken med gruvstaden ute i obyggden, den galne sheriffen som är som en bisarr karikatyr av en västernhjälte och de stackars liberala stadsborna som irrar sig in i denna mardröm. Jag tycker också att det övernaturliga temat funkar bra i denna roman.
Citera
2007-12-27, 15:07
Medlem
NewDeers avatar
King var min kung när jag var mindre. Tyvärr tycker jag han tappat stinget lite på sistone. Bästa boken är iaf Pestens tid, tveklöst. Och novellsamlingen Den förskräckliga apan går inte av för hackor. Och... nä, det finns så många bra av hans tidiga verk, alla är säkert rekommenderade här också.
Citera
2007-12-27, 20:49
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.N
Jag läste de två första i den gamla svenska översättningen, men gav upp under den tredje (eller om det var fjärde?) för några år sen och tyckte inte alls om dem.

Har enbart första boken i den gamla upplagan och den fungerade helt okej, sen läste jag igenom nyöversättningen samt lyssnade igenom ljudboken under en period då jag var som mest inne i The Dark Tower, och måste påpeka att första boken är den hittills bästa, tätt följt av Magiker och glas (IV) som jag läst ungefär en 1/4 av nu. Det King lyckas med bravur är att inte göra en ordinär form av fantastylitteratur utan en mer kvasiintellektuellt filosofiskt inriktad bok om forntidens hjältar och hur man ser på personer i detta tillstånd av hjältedåd som huvudpersonen Roland av Gilead, son av Stephen (för att citera tåget Blaine i bok fyra) är perfekt, verkligen! Hela upplägget i ettan är oerhört mångbottnat och skönt att fästa nerverna och ögonen på, främst är det steriliteten i landsskapet ute i ödemarken som förmedlar mesta delen av all desperation Kings böcker lever på. Sen är Mannen i svart och Roland oerthört bra som protagonister och större delen av första boken lever på Rolands inre tankar och hans värderingar, mötet med Mannen i svart och kampen mot ondskan.

Sen när hans Ka-Tet (hans entourage) är färdigbildat tar verkligen historian fart, speciellt i slutet av tredje boken och början på fjärde, är verkligen där man upplever att historian är något utöver det vanliga. Sen är det trevligt att King för in former av sina övriga verk i serien, Jake, en ung grabb känns som killen i Talismanen och en stad i fjärde boken är inspirerad av Pestens Tid. Samt att Tornet är någon symbol för hela det karaktäristiska King skriver.

Ge dom en chans, du blir inte besviken om du har ett öppet sinne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in