2008-09-23, 21:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
"Det" är en fantastisk bok. Klasser bättre än filmen. Som vanligt med King kan han kombinera sugande skräck med innerliga personporträtt, och underbara gestaltningar av småstaden i USA.

Tyvärr var det nån gubbstrutt som översatte DET till svenska, och som använder alla möjliga gammaldags och helt förlegade uttryck - förstör ju en hel del om man redan sedan tidigare stör sig på undermåliga översättningar. För övrigt är ju Det alltför lång, 1200 sidor. Stephen's lååånga målande beskrivningar kring för handlingen fullständigt ovidkommande detaljer har väl aldrig stört mig mer än i just den här tegelstenen.

Förresten tycker jag han går mycket på tomgång nuförtiden, var ett antal år sedan man förhandsbokade hans prylar på originalspråket. Han skrämmer inte längre.. Desperation var den senaste jag verkligen sträckläste. Såg iofs att ett par av hans senaste alster handlade om giftermål resp. skilsmässa, torde ju kunna bli läskigt.
Senast redigerad av grinig 2008-09-23 kl. 21:40.
Citera
2008-09-23, 21:29
Bannlyst
Har novellen The Shining nån svensk översättning?
Hur pass svår engelska skriver King på? klarar man av han böcker med medelgoda engelska kunskaper?
Citera
2008-09-23, 21:32
Medlem
kamikaze_kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Så är det. Såg även att man kan köpa Dimman (som den heter på svenska) i enskild pocket nu, då den tycks vara den mest berömda novellen ifrån samlingen Den förskräckliga apan som jag har hemma i hyllan. Själv tyckte jag att Flotten var en smula bättre av vad jag kan minnas.

Okej, blir väl till och beställa den nu när hösten knackar på dörr'n.
Citera
2008-09-23, 21:52
Medlem
Wendigos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ken_park
Hur pass svår engelska skriver King på? klarar man av han böcker med medelgoda engelska kunskaper?

Om du menar romanen The Shining, alltså den som ligger till grund för filmen med samma namn, så heter den på svenska Varsel och rekommenderas varmt. Bra översättning av en bra King-bok, en av de bättre i min mening faktiskt.

Stephen King är nog rätt lätt att ta till sig som läsare med medelgoda engelskakunskaper, kanske framförallt därför att han använder sig av talspråk i rätt stor utsträckning. Huvudpersonerna i hans böcker är sällan superagenter, presidenter eller vetenskapsmän: ofta är de yrkesarbetare eller arbetslösa. Språket är absolut inte i paritet med, säg H.P. Lovecraft eller Samuel Becket, som båda gillar att krångla till beskrivningar å det grövsta Svordomar, slang och modeord är däremot något man kanske bör känna till på engelska, för de förekommer på var och varannan sida.
Citera
2008-09-23, 21:55
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innovation
Minns inte vad den heter(kan också mycket väl vara den du menar) för det var ett tag sen jag läste den samlingen, men då han doktorn hamnar på en öde ö, och vad han måste göra för att överleva där. Fick vidriga bilder i huvudet, även fast det inte ät det äckligaste jag läst av honom.

Japp, det är den och tror den heter kort och gott The Raft på engelska, en av de bättre novellerna som King skrivit faktiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av ken_park

Det är en roman och ja det finns en svensk översättning som jag äger själv, är Legenda som gett ut den men skall tydligen finnas sju pocketutgåvor av den. Vet dock inte när min är tryckt men tror det var tidigt åttiotal. Heter Varsel på svenska och Kings språk på engelska är inte alls komplicerat. Men Varsel kan du dock fynda på second-hand nuförtiden om du skall ha en svensk utgåva, annars har förlaget Signet Fiction givit ut den och en drös andra King-pocketar på engelska.

Citat:
Ursprungligen postat av kamikaze_kid
Okej, blir väl till och beställa den nu när hösten knackar på dörr'n.

Vilken, Dimman eller Den förskräckliga apan?
Citera
2008-09-23, 21:59
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wendigo
Huvudpersonerna i hans böcker är sällan superagenter, presidenter eller vetenskapsmän: ofta är de yrkesarbetare eller arbetslösa.

Det beror väl främst på att hans karaktärer skall kännas mer jordnära och levande än de i dagens moderna litteratur där alla skall mer eller mindre besitta attribut och egenskaper som är löjelseväckande och absurda. King använder en god portion kunskap i hur vanliga människor tänker och besitter sig i situationer med onaturliga fenomen och krafter, utan att gå överstyr i konspirationsteorier á la Fox Mulder i Arkiv X. Sen är ju en annan nämnvärd orsak att hans böcker oftast handlar om utanförskapet i samhället och dess problematik torde väl bottna i hans eget alkohol och kokainmissbruk han hade under åttiotalet. Hela Knackarna (The Tommyknockers) är ju en enda lång metafor för drogmissbruk.
Citera
2008-09-23, 22:03
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grinig
Förresten tycker jag han går mycket på tomgång nuförtiden, var ett antal år sedan man förhandsbokade hans prylar på originalspråket. Han skrämmer inte längre.. Desperation var den senaste jag verkligen sträckläste. Såg iofs att ett par av hans senaste alster handlade om giftermål resp. skilsmässa, torde ju kunna bli läskigt.

Håller med att han har gått enormt på tomgång och gamla meriter i sin prosa nuförtiden, vilket är oerhört tråkigt och innovativt ifrån honom. Han besitter ju trots allt egenskaper som gör honom till en bra historieberättare men slutar numera helt förskräckligt. Har varken orkat att läsa ut Liseys Story eller Blaze då de började helt intetsägande och tråkigt, dessutom kändes Liseys Story som Bag of Bones, nästan lika dålig. Efter att han nästan strök med i bilolyckan förut så har i stället hans karriär kantats utav nederlag och själslig förnekelse till hans litterära skapelser. I stället blir det platt och tråkigt, intetsägande och bajsnödigt. Detta säger jag dock utan att varken ha läst Duma Key eller Colorado Kid.
Citera
2008-09-24, 08:27
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Så är det. Såg även att man kan köpa Dimman (som den heter på svenska) i enskild pocket nu, då den tycks vara den mest berömda novellen ifrån samlingen Den förskräckliga apan som jag har hemma i hyllan. Själv tyckte jag att Flotten var en smula bättre av vad jag kan minnas.

Jag har faktiskt sett en filmatisering av flotten också. Det är en kortare film på kanske 30 minuter som verkade vara från mitten av 80-talet.

The Mist tycker jag hade lite taffliga effekter där "djuren" ser ut som något från Half-Life. Slutet var ju nytt men bra om än jobbigt.
Citera
2008-09-24, 11:46
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bruschen
Jag har faktiskt sett en filmatisering av flotten också. Det är en kortare film på kanske 30 minuter som verkade vara från mitten av 80-talet.

Ja, Flotten har filmatiserats till en kortfilm kan man säga i samlingen Creepshow ifrån 1985 om jag minns rätt. Finns två till i Creepshow-serien, varav George A. Romero skall ha regisserat någon kortfilm, minns dock nu inte vilken. Har dock inte sett någon av dessa novellfilmer.
Citera
2008-09-24, 13:06
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ja, Flotten har filmatiserats till en kortfilm kan man säga i samlingen Creepshow ifrån 1985 om jag minns rätt. Finns två till i Creepshow-serien, varav George A. Romero skall ha regisserat någon kortfilm, minns dock nu inte vilken. Har dock inte sett någon av dessa novellfilmer.

Flotten var helt OK och sevärd, försutsatt att man gillar King. På senare tid har han helt och hållet ballat ur och avslutade dessutom Dark Tower serien väldigt tamt.

Citera
2008-09-24, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av grinig
Tyvärr var det nån gubbstrutt som översatte DET till svenska, och som använder alla möjliga gammaldags och helt förlegade uttryck - förstör ju en hel del om man redan sedan tidigare stör sig på undermåliga översättningar. För övrigt är ju Det alltför lång, 1200 sidor. Stephen's lååånga målande beskrivningar kring för handlingen fullständigt ovidkommande detaljer har väl aldrig stört mig mer än i just den här tegelstenen.

Skulle nog säga att Det är Kings bästa och att längden i detta fall verkar till bokens fördel.

Har för mig att översättningen är gjord av den normalt mycket kompetente (nu framlidne) Roland Adlerberth. De "gammaldags och helt förlegade uttryck" du nämner var helt enkelt dennes försök att ersätta amerikansk 50-talsslang med svensk dito, vilket torde vara den vettigaste lösningen. Minns dock några grava översättningsmissar - bl.a. hade Adlerberth (?) fått "killed himself while friggin' around with his chainsaw in a highly inebriated state" (citerar ur minnet) - d.v.s. dödade sig själv när han gravt berusad lattjade runt med sin motorsåg - till "när han gravt berusad försökte knulla sin motorsåg"! (Det gällde karaktären Tom Rogans farbror har jag för mig).
Citera
2008-09-24, 23:12
Bannlyst
Citat:

"Flotten" var en del av Creepshow II om jag inte missminner mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in