2011-08-30, 19:09
Medlem
Huffpuffens avatar
Tjena!

Jag har planer på att kanske åka till Asien i oktober och stanna där i ca två-tre månader. Med mig tänkte jag ha min Canon 550D.

Problemet är att det kommer bli jobbigt med lagringsutrymmet till kameran. Har ett 8GB minne i den nu, men även om jag skulle köpa ett till med mer utrymme kommer det ändå bli lite knivigt, då jag fotar RAW samt tänkt filma i 1080p.

För att slippa ta med mig min nyinköpta Macbook Air utan försäkring tänkte jag försöka hitta andra alternativ till att kunna lagra bilder på en extern enhet för att slippa sitta och föra över bilder på internetcafén. Vet att det finns möjligheter till att få bilder och filmer på skiva på olika internetcafén, men vill helst slippa det.

Så, någon som har en bra enhet där jag kan lagra foton och film? Kollade på Canons M30 och M80 men det är en aning dyrt för mig. Kan man hitta någonting liknande för runt tusenlappen men som har rimligt med lagringsutrymme?

Tack på förhand!
Citera
2011-08-30, 22:16
Medlem
Är det inte värt att satsa på fler minneskort då? Du får ju 32 GB för 300 spänn. Annars --> http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Digimate320
Citera
2011-08-30, 23:52
Medlem
Med tanke på att du skall vara borta så länge så tror jag inte att det räcker med 320 GB lagringsutrymme, i alla fall inte om du fotar mycket. Jag har en liknande enhet där man kan byta hårddisken utan större problem för att få plats med mer bilder. Hårddiskarna är av samma typ som finns i många bärbara datorer (IDE-interface, yttermått ca 10x6x1cm). Behövde själv skaffa mer disk till min backupenhet efter knappt två veckor i Australien för ett år sedan. Bytet av disk går på någon minut.

Har själv en sådan här sedan några år tillbaka. Kanske aningen seg i menyerna i vissa lägen, men den har funkat bra.
http://www.hypershop.com/HyperDrive-COLORSPACE-s/23.htm

En fördel med kortläsare med inbyggd lagring är ju också möjligheten att rädda raderade bilder eller att verifiera okända minneskort innan man köper något i Asien.

Tips. Kolla även vad som följer med som laddare till lagringsenheten. Se till att den är en switchad laddare för nätanslutning (Input 100 - 240 Vac). Även bra om du kan ladda från 12 V cigguttag i en bil etc. Hårddiskar har en tendens att dra en del ström när de jobbar och det är inte så kul att batteriet tar slut mitt i en kopiering.
Citera
2011-08-31, 19:16
Medlem
Huffpuffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickepicke77
Med tanke på att du skall vara borta så länge så tror jag inte att det räcker med 320 GB lagringsutrymme, i alla fall inte om du fotar mycket. Jag har en liknande enhet där man kan byta hårddisken utan större problem för att få plats med mer bilder. Hårddiskarna är av samma typ som finns i många bärbara datorer (IDE-interface, yttermått ca 10x6x1cm). Behövde själv skaffa mer disk till min backupenhet efter knappt två veckor i Australien för ett år sedan. Bytet av disk går på någon minut.

Har själv en sådan här sedan några år tillbaka. Kanske aningen seg i menyerna i vissa lägen, men den har funkat bra.
http://www.hypershop.com/HyperDrive-COLORSPACE-s/23.htm

En fördel med kortläsare med inbyggd lagring är ju också möjligheten att rädda raderade bilder eller att verifiera okända minneskort innan man köper något i Asien.

Tips. Kolla även vad som följer med som laddare till lagringsenheten. Se till att den är en switchad laddare för nätanslutning (Input 100 - 240 Vac). Även bra om du kan ladda från 12 V cigguttag i en bil etc. Hårddiskar har en tendens att dra en del ström när de jobbar och det är inte så kul att batteriet tar slut mitt i en kopiering.

Har kollat på HyperDrive, såg skitbra ut men problemet var ju prislappen. Den på 320 GB som länkades må var lite för litet för många men undrar nog om inte det räcker för mig. Är ingen proffsfotograf direkt men har ändå tänkt fota tillräckligt mycket, men kommer inte direkt gå runt med kameran dag ut och dag in, så tror nog 320 GB kan vara tillräckligt för mig.

Tack för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in