Om vi leker med tanken på att det var fullt möjligt att vid ENDAST ETT tillfälle få reda på exakt vilket datum man kommer att dö, hade man då viljat veta detta? Jag svarar definitivt JA på den frågan.
Det som skrämmer mig personligen med döden är att man inte vet när den kommer att inträffa, och vad den får för konsekvenser för mina efterlevande. De flesta människor har väl någon slags förhoppning om vad livet skall innebära, och man målar upp individuella mål och syften med att finnas till. Med detta följer ju ibland den gnagande ångesten där man oroar sig för vad man inte kommer att få uppleva eller uppnå med livet. Skulle jag som sagt få en chans att få reda på när döden skulle inträffa tror jag en hel del av denna ångesten skulle lägga sig och jag tror man på ett mer avslappnat och berikande sätt skulle utnyttja sin tid här på jorden. Dessutom skulle man (förhoppningsvis

) få ett tag på sig att både praktiskt och mentalt tillsammans med anhöriga förbereda sin bortgång.
Dessutom bör det ju tilläggas att man med vetskapen faktiskt skulle kunna ha möjligheten att vid ett enda tillfälle lura döden. Om jag t.ex skulle få reda på att jag skulle köra av vägen och avlida den 28:e Mars 2005, så skulle jag ju förslagsvis kunna hålla mig hemma den dagen.
Så vad säger ni själva om denna frågeställning?