2004-11-27, 23:15
Medlem
Om vi leker med tanken på att det var fullt möjligt att vid ENDAST ETT tillfälle få reda på exakt vilket datum man kommer att dö, hade man då viljat veta detta? Jag svarar definitivt JA på den frågan.
Det som skrämmer mig personligen med döden är att man inte vet när den kommer att inträffa, och vad den får för konsekvenser för mina efterlevande. De flesta människor har väl någon slags förhoppning om vad livet skall innebära, och man målar upp individuella mål och syften med att finnas till. Med detta följer ju ibland den gnagande ångesten där man oroar sig för vad man inte kommer att få uppleva eller uppnå med livet. Skulle jag som sagt få en chans att få reda på när döden skulle inträffa tror jag en hel del av denna ångesten skulle lägga sig och jag tror man på ett mer avslappnat och berikande sätt skulle utnyttja sin tid här på jorden. Dessutom skulle man (förhoppningsvis ) få ett tag på sig att både praktiskt och mentalt tillsammans med anhöriga förbereda sin bortgång.
Dessutom bör det ju tilläggas att man med vetskapen faktiskt skulle kunna ha möjligheten att vid ett enda tillfälle lura döden. Om jag t.ex skulle få reda på att jag skulle köra av vägen och avlida den 28:e Mars 2005, så skulle jag ju förslagsvis kunna hålla mig hemma den dagen.
Så vad säger ni själva om denna frågeställning?
Citera
2004-11-27, 23:24
Medlem
äppelkakas avatar
Jag skulle absolut inte vilja veta!

Även om det skulle vara ganska långt framåt, säg 7 år, när jag är 30, så skulle jag nog tappa livslusten rätt så rejält redan nu... känns det som...
Citera
2004-11-27, 23:39
Bannlyst
Mäniskans förbannelse är att hon vet att hon skall dö en dag.Denna vetskap förskonas andra levande varelser ifrån.Döden är det mest skrämmande men ändå så oundvikliga våra hjärnor med säkerhet kan förutsäga.Att veta sin dödsdag tror jag ingen normal mäniska skulle vilja veta.
Citera
2004-11-27, 23:43
Medlem
alter egos avatar
Nej, jag skulle inte vilja veta hur jag dör, det skulle ju förstöra överaskningen!

Döden skrämmer mig inte alls, men att se vad som kommer att hända härnäst i livet är ju en av tjusningarna med det! Jag vill ju inte sätta mig och se en film om någon först säger till mig hur den kommer att sluta... när jag dör kommer jag att göra det utan ånger, glatt vetande att jag levde livet precis som jag ville, stund för stund...
Citera
2004-11-27, 23:43
Medlem
Arasalls avatar
Får man nu veta när man ska dö lär detta vara oundvikligt, och hur man än försöker smita undan, sker detta ändå.

Jag vill inte veta. Definitivt inte. Sker det så sker det, när det än blir.
Citera
2004-11-27, 23:44
Medlem
äh, jag är 21 och odödlig
skämt åsido, dödstankarna kan jag vänta med tills jag kommer upp i åldern. dessutom lär det vara rätt skönt att dö till slut, livet är ju vansinnigt påfrestande.

svar på frågan:
vet faktiskt inte, om jag fick veta att jag skulle dö vid 95 blev jag ju överlycklig, fick jag veta att jag hade ett år kvar, vore jag väldigt nedstämd.
Citera
2004-11-27, 23:50
Bannlyst
Det är väl bara att återvända till det man var innan man föddes?Men evigheter av ingenting får mig ibland att känna vanmakt och stor rädsla.Kommer att sakna mina sinnen och att kunna klia mig i röven.
Citera
2004-11-27, 23:51
Bannlyst
Jag skulle inte vilja veta, en dag så kommer överraskningen/det länge väntade och då ska jag äntligen få svar på vad som händer efter döden.
Citera
2004-11-27, 23:59
Medlem
alter egos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drpsyk
Jag skulle inte vilja veta, en dag så kommer överraskningen/det länge väntade och då ska jag äntligen få svar på vad som händer efter döden.

Är du övertygad om att något verkligen händer efter döden?
Citera
2004-11-28, 00:04
Medlem
just a girls avatar
det enda vi vet med säkerhet, är att vi en dag kommer att dö.

det räcker för mig.
Citera
2004-11-28, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alter ego

Det är visserligen en intressant frågeställning, men snälla Alter ego, led inte iväg mitt intressanta ämne i en annan riktning nu!
Citera
2004-11-28, 00:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av alter ego

Nepp, det är jag inte, men om det händer något så får jag reda på det då. Och då vet jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in