2004-11-28, 00:20
Medlem
alter egos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukowski
Det är visserligen en intressant frågeställning, men snälla Alter ego, led inte iväg mitt intressanta ämne i en annan riktning nu!

Ursäkta, jag bara undrade eftersom det lät på drpsyk att det sörsta skälet till varför han inte ville veta när han ska dö är att detta skulle innebära att han fick reda på hur länge han skulle behöva vänta innan han fick veta vad som händer efter döden. Om detta är fallet så ville jag ifrågasätta tron om att något verkligen händer efter döden, varpå han kanske skulle tänka om huruvida han vill veta när han kommer att dö eller inte....

EDIT: och där fick jag ett svar... ok drpsyk, uppfattat!
Citera
2004-11-28, 00:20
Medlem
Laments avatar
Är det egentligen möjligt att veta när man ska dö?

Vetskapet om när man ska dö ändrar en nog på ett sätt som styr allt i en annan riktning. Även om man inte medvetet försöker ändra sin utsatta dödsdag direkt genom att t.ex. sticka en kniv i sig istället för att vänta 10 år på att man ska dö så är det en logisk omöjlighet att en person som är medveten om sin dödsdag beter sig på samma sätt som han skulle gjort om han inte vetat det.

Själva paradoxen utgörs av att även om man räknar med att personen får reda på sin dödsdag, och ändrar dagen efter hur personen kommer leva/bete sig, så kommer dödsdagen ändras i samma sekund som personen får reda på den. Dödsdagen stämmer ju därför bara så länge personen faktiskt inte vet om den, vilket omöjligör en vetskap om när ens död kommer.

Men även om det vore möjligt så hade jag inte velat veta när jag dog eftersom det hade förutsatt att jag levde efter en utstakad, fängslande väg.
Citera
2004-11-28, 00:26
Medlem
Citat:
Dessutom bör det ju tilläggas att man med vetskapen faktiskt skulle kunna ha möjligheten att vid ett enda tillfälle lura döden. Om jag t.ex skulle få reda på att jag skulle köra av vägen och avlida den 28:e Mars 2005, så skulle jag ju förslagsvis kunna hålla mig hemma den dagen.
Så vad säger ni själva om denna frågeställning?

Men om du nu ska dö den 28/3 2005, så dör du ju då. Det borde inte finnas något sätt att förhindra det på. Det är ju din dödsdag, punkt slut.
Citera
2004-11-28, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Misanthropique
Men om du nu ska dö den 28/3 2005, så dör du ju då. Det borde inte finnas något sätt att förhindra det på. Det är ju din dödsdag, punkt slut.

Eh...jo, det är min dödsdag, men med min tankegång skulle den ju vara möjlig att skjuta framåt till ett senare tillfälle.
Citera
2004-11-28, 00:36
Medlem
Laments avatar
Citat:
Eh...jo, det är min dödsdag, men med min tankegång skulle den ju vara möjlig att skjuta framåt till ett senare tillfälle.
Ja, exakt vad jag menade också. Det finns ingen förutbestämd dödsdag om du vet om den! Därför faller ju hela frågan pladask eftersom den är orimlig .
Citera
2004-11-28, 00:40
Medlem
Bingolikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lament
Ja, exakt vad jag menade också. Det finns ingen förutbestämd dödsdag om du vet om den! Därför faller ju hela frågan pladask eftersom den är orimlig .
Vadå är då meningen med hela frågeställningen?Naturligtvis dör du på din dödsdag.
Citera
2004-11-28, 00:44
Medlem
Citat:

Ja, alltså....detta är ett hypotetiskt resonemang som jag aldrig har utlyst som speciellt logiskt om man bryter ner det i molekyler...och det var heller aldrig syftet. Jag var ute efter att få ta del av motiv till varför man skulle/ej skulle vilja veta sin dödsdag.
Citera
2004-11-28, 00:47
Medlem
Laments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bingoliket
Vadå är då meningen med hela frågeställningen?Naturligtvis dör du på din dödsdag.
Det finns ingen mening med frågeställningen eftersom vetskapen om din förutbestämda dödsdag ändrar tiden och datumet i samma sekund som du får reda på den.

Ja, klart att jag dör på min dödsdag men frågan handlade ju om huruvida man skulle vilja veta när man ska dö.
Citera
2004-11-28, 00:48
Medlem
Citat:
Är det egentligen möjligt att veta när man ska dö?

Vetskapet om när man ska dö ändrar en nog på ett sätt som styr allt i en annan riktning. Även om man inte medvetet försöker ändra sin utsatta dödsdag direkt genom att t.ex. sticka en kniv i sig istället för att vänta 10 år på att man ska dö så är det en logisk omöjlighet att en person som är medveten om sin dödsdag beter sig på samma sätt som han skulle gjort om han inte vetat det.

Själva paradoxen utgörs av att även om man räknar med att personen får reda på sin dödsdag, och ändrar dagen efter hur personen kommer leva/bete sig, så kommer dödsdagen ändras i samma sekund som personen får reda på den. Dödsdagen stämmer ju därför bara så länge personen faktiskt inte vet om den, vilket omöjligör en vetskap om när ens död kommer.

Men även om det vore möjligt så hade jag inte velat veta när jag dog eftersom det hade förutsatt att jag levde efter en utstakad, fängslande väg.

Som exempel på svar som egentligen inte alls berör min frågeställning kan jag således visa på denna röriga utläggning. Det enda som egentligen är relevant är det sista stycket författaren fått till.
Citera
2004-11-28, 00:51
Medlem
Citat:
Det finns ingen mening med frågeställningen eftersom vetskapen om din förutbestämda dödsdag ändrar tiden och datumet i samma sekund som du får reda på den.

Ja, klart att jag dör på min dödsdag men frågan handlade ju om huruvida man skulle vilja veta när man ska dö.

Är inte alls med på vad du menar med:"vetskapen om din förutbestämda dödsdag ändrar tiden och datumet i samma sekund som du får reda på den".

Den behöver väl inte alls ändras om man nu accepterar att dö vid just den tidpunkten....men som sagt...det är en helt annan fråga och nu lämnar vi det.
Citera
2004-11-28, 00:52
Medlem
ett dödsdatum behöver inte vara helt orimligt, läkaren kan ju säga till en döende man: du har max tre dagar att leva.
man skulle teoretiskt kunna göra en sannolikhetskalkyl/ålderskurva baserad på ens arvsanlag, levnadssätt och vanor och lägga tillsammans med en sannolikhet för att olika olyckor ska ske (genom statistiska uppgifter)
Citera
2004-11-28, 00:54
Medlem
Laments avatar
Citat:
Som exempel på svar som egentligen inte alls berör min frågeställning kan jag således visa på denna röriga utläggning. Det enda som egentligen är relevant är det sista stycket författaren fått till.
Nähä, här får man visst inte göra några utsvävningar.

En bättre fråga hade varit om man velat veta om man skulle få en obotlig sjukdom, som satt i generna och var omöjlig att förebygga, långt innan man fick den. Skulle jag t.ex. vilja veta att jag kommer få cancer om 30 år vilken kommer få död på mig inom ett år efter det. På den frågan skulle jag nog svarat nej. Jag tror inte människor är varken byggda för eller har tillräckligt starkt psyke för att veta sånt så långt i förväg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in