2011-08-29, 19:37
Medlem
Virrevargs avatar
Hej!

Min bärbara dator har börjat balla ur en aning, eller faktiskt rätt rejält. I vart fall, när jag skulle starta den i morse så startade den visserligen men jag kom inte särskilt långt. Skärmen tändes så att säga men mycket mer hände inte, den förblev svart. Kom inte ens till "post screen" (heter det så?), iaf där man kan trycka sig vidare till bios.

Efter att ha dragit ut kontakten och hållt inne strömbrytaren utan varken batteri eller strömsladd inkopplatt lyckades jag få igång datorn. Jag kommer till Windows Repair. Windows återställdes till ett tidigare datum.

Nu ikväll så dog den igen. Denna gång när den var på. Hade Firefox igång och själva firefoxfönstret blev svart med med en massa gröna små sträck överallt. Aktivitetsfältet fanns dock kvar. Sedan någon sekund senare startades datorn om med samma symptom som ovan.

Det hela skedde efter att jag installerat Java (och Sopcast) även om det känns lite långsökt. Funderar också på om det kan bero att datorn gått in i viloläge ett par gånger vilket jag förstått inte alltid ska funka så bra med SSD-diskar. Borde väl i morse kollat Eventloggen vilket jag dumt nog inte gjorde. Det är lätt att vara efterklok...

Någon som känner igen symptomen och har en aning om vad det hela beror på?

Specs:
Win 7 - med senaste uppdateringarna
Hyfsat nyinstallerad SSD.
HP dv9757eo

Tack på förhand
Senast redigerad av Virrevarg 2011-08-29 kl. 19:45.
Citera
2011-08-29, 19:40
Medlem
min dator gjorde också så ett tag.
men när jag haft den avstäng ett par dagar så funkade den helt plötsligt igen.
jag har ingen aning om varför det blev så.
Citera
2011-08-29, 19:49
Medlem
TorrentLovers avatar
Glapp?
Skärmar brukar lägga av efter ett tag, använd en annan skärm är mitt bästa tips.
Citera
2011-08-29, 19:53
Medlem
Virrevargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Glapp?
Skärmar brukar lägga av efter ett tag, använd en annan skärm är mitt bästa tips.
Kan ju kolla skärmkabeln. Dock har jag svårt att förstå varför windows skulle köra en systemåterställning för att skärmen glappar.

EDIT:
Fick igång datorn nu efter lite väntat och den fått vila. Kollade händelseloggen. Står där att läsa att det var ett "Kernal-Power"-fel med Event ID 41.

Har fått detta ett par gånger sen jag satte in min nya SSD som systemdisk. Antar att det är drivrutinerna som spökar då jag inte lagt mer alltför mycket tid på det efter Ominstallationen av windows.
Senast redigerad av Virrevarg 2011-08-29 kl. 20:08.
Citera
2011-08-29, 20:03
Medlem
TorrentLovers avatar
Bärbara datorers skärm suger.. Använd en extern..
Citera
2011-08-29, 20:09
Medlem
Virrevargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Bärbara datorers skärm suger.. Använd en extern..
Tack för tipset men jag vill helst att datorn ska förbli bärbar. Vill helst slippa ta med mig både extern skärm och dator överallt.
Citera
2011-08-29, 20:12
Medlem
Xexys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virrevarg
Hej!

Min bärbara dator har börjat balla ur en aning, eller faktiskt rätt rejält. I vart fall, när jag skulle starta den i morse så startade den visserligen men jag kom inte särskilt långt. Skärmen tändes så att säga men mycket mer hände inte, den förblev svart. Kom inte ens till "post screen" (heter det så?), iaf där man kan trycka sig vidare till bios.

Efter att ha dragit ut kontakten och hållt inne strömbrytaren utan varken batteri eller strömsladd inkopplatt lyckades jag få igång datorn. Jag kommer till Windows Repair. Windows återställdes till ett tidigare datum.

Nu ikväll så dog den igen. Denna gång när den var på. Hade Firefox igång och själva firefoxfönstret blev svart med med en massa gröna små sträck överallt. Aktivitetsfältet fanns dock kvar. Sedan någon sekund senare startades datorn om med samma symptom som ovan.

Det hela skedde efter att jag installerat Java (och Sopcast) även om det känns lite långsökt. Funderar också på om det kan bero att datorn gått in i viloläge ett par gånger vilket jag förstått inte alltid ska funka så bra med SSD-diskar. Borde väl i morse kollat Eventloggen vilket jag dumt nog inte gjorde. Det är lätt att vara efterklok...

Någon som känner igen symptomen och har en aning om vad det hela beror på?

Specs:
Win 7 - med senaste uppdateringarna
Hyfsat nyinstallerad SSD.
HP dv9757eo

Tack på förhand

Det första jag skulle göra är att titta på temperaturerna för CPU, GPU, samt hårddisken.
Citera
2011-08-29, 20:18
Medlem
Virrevargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xexy
Det första jag skulle göra är att titta på temperaturerna för CPU, GPU, samt hårddisken.
Hårdisken ligger på 31 grader enligt Speedfan. CPU:n på 47 och GPU:n på dryga 70. Är det att betrakta som normalt?
Citera
2011-08-29, 20:21
Medlem
Xexys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virrevarg
Hårdisken ligger på 31 grader enligt Speedfan. CPU:n på 47 och GPU:n på dryga 70. Är det att betrakta som normalt?

GPU temperaturen är väldig suspekt. Ligger du på 70 grader idle? Alltså genom att inte ha några öppna program (förutom temperaturavläsaren)? Isf, kan värmeproblem orsaka omstarten. Kolla så att fläkten inte är dammig, öppna din laptop och damma av fläktarna.
Citera
2011-08-29, 21:01
Medlem
Virrevargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xexy
GPU temperaturen är väldig suspekt. Ligger du på 70 grader idle? Alltså genom att inte ha några öppna program (förutom temperaturavläsaren)? Isf, kan värmeproblem orsaka omstarten. Kolla så att fläkten inte är dammig, öppna din laptop och damma av fläktarna.
Stämmer bra. Får ta och öppna upp datorn och blåsa lite. Sist jag kollade var det dock inte mycket damm att tala om. Får ta och gräva lite djupare in i fläktarna denna gång. Behöver dock ett par rejäla lungor då jag inte innehaver nån tryckluft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in