2011-09-05, 19:28
  #2857
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickepickepö
Det var väldigt konstigt att den här spåraren inte hittade några bilder på nätet? Diskuterade han inte sina misstankar med någon? Lätt att komma efteråt och påstå sånt här... Tur att FB finns så det blir ordning och reda bland myndigheterna.

Grejen är ju den att misstanke absolut inte detsamma som att ha bevis, och det är inte olagligt att påstå att det finns både Mårdhund och fyratusen Lodjur runt Mullsjö. Däremot har dom givetvis fått börja försöka spåra upp hans lodjur eftersom man vill ha in dessa i räkningen.

Nu när det uppdagats att det faktiskt var fejk så har Tommy Berglund och hans kollegor faktiskt bevis att driva ett bedrägerimål, något dom inte hade innan då dessa herrar och damer knappast ser genom en fejkbild, precis som Naturvårdsverket misslyckades med. (Dessa ska ju förövrigt ha en känga för det jävla misstaget).
Citera
2011-09-05, 19:29
  #2858
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Bra skrivet. Jag tror också att denna tråd kommer visa sig vara vändpunkten då Flashback nådde officiell acceptans. För första gången erkänns Flashback i tidningar och etermedia som ett forum där annat än knark, skvaller och näthat diskuteras av kunniga människor.

Fan, Svenska Dagbladet länkade t.o.m direkt till mickepickepös första avslöjande post.

Tycker det är rätt fint att flashbacks mindre negativa sidor för en gångs skull belyses. Förvisso finns det en jäkla massa skit på flashback, men det speglar trots allt bara verkligheten, världen är tyvärr inte en väldoftande rosbuske utan snarare en trollskog.
Citera
2011-09-05, 19:30
  #2859
Medlem
Mythknaeckarns avatar
Hahaha jag vet att det är lite uttjatat nu, men jag är tvungen:
Ett inlägg från FS från 2009:

Terje Hellesö utsatt för bildstöld
"Konstnären" Christine Tomtlund har använt en av Terjes harbilder i sitt måleri. Hon har spegelvänt bilden, ändrat en aning på färgskalan, men annars är det i stort sett ren och skär kalkering. Hon säljer tavlor, främst med naturmotiv. I mina ögon verkar det mesta vara kopierade fotografier. Här är hennes hemsida:
http://www.tomtlund.com/index.html
Kanske hittar du en av dina egna bilder där eller någon annan naturfotografs?

På Terjes blogg, http://terjehelleso.wordpress.com/20...-bli-kopierad/ , kan du hitta Terjes originalbild och Christines målning. Mest intressant, och skrämmande, är den debatt som följer. Där finns det upprörande inlägg som visar att fotografins ställning som konstart är långt, långt ifrån allmänt accepterad.
Citera
2011-09-05, 19:34
  #2860
Medlem
Pappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radhusbiff
Många klåpare i den här histiorien. Det finns bara en gigant i sammanhanget, som gjorde det alla andra gick bet på, avslöjade sanningen. Och hans namn är mickepickepö. Någon borde nominera dig till Årets Guldspade.

Blir jävligt lack på att SR P3 tog heder och ära av dig genom sin genomusla resarch och gav krediten till nån random på fotosidan.se


Reagerade också på det när jag hörde det i bilen på väg hem från jobbet. Blev hyggligt förbannad!!
Citera
2011-09-05, 19:34
  #2861
Medlem
systems avatar
Är det inte dags att www.helleso.com får en ny header?
Från nuvarande till denna, tänkte jag.
Citera
2011-09-05, 19:35
  #2862
Medlem
Radhusbiffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Det kanske har länkats tidigare, ber om ursäkt i sånt fall.
http://www.naturvardsverket.se/sv/Toppmeny/Press/Pressmeddelanden/Terje-Helleso-far-tills-vidare-behalla-utmarkelsen-arets-naturfotograf-2010/
Han får alltså behålla sin utmärkelse, "Det han har arbetat med under 2011 har inte varit med i Naturvårdsverkets bedömning och därför får han tills vidare behålla priset.".

Det man spontant undrar över är då varför dom använt sig av en av de terjefierade bilderna som exempel på prisvinnarbild.
Citera
2011-09-05, 19:36
  #2863
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Är det inte dags att www.helleso.com får en ny header?
Från nuvarande till denna, tänkte jag.
Subtilt.
Citera
2011-09-05, 19:38
  #2864
Medlem
mickepickepös avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radhusbiff
Många klåpare i den här histiorien. Det finns bara en gigant i sammanhanget, som gjorde det alla andra gick bet på, avslöjade sanningen. Och hans namn är mickepickepö. Någon borde nominera dig till Årets Guldspade.

Blir jävligt lack på att SR P3 tog heder och ära av dig genom sin genomusla resarch och gav krediten till nån random på fotosidan.se

En ANONYM "gigant" isåfall Tackar för din kredit!
Citera
2011-09-05, 19:40
  #2865
Medlem
O Dirlewangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mythknaeckarn
Hahaha jag vet att det är lite uttjatat nu, men jag är tvungen:
Ett inlägg från FS från 2009:

Terje Hellesö utsatt för bildstöld
"Konstnären" Christine Tomtlund har använt en av Terjes harbilder i sitt måleri. Hon har spegelvänt bilden, ändrat en aning på färgskalan, men annars är det i stort sett ren och skär kalkering. Hon säljer tavlor, främst med naturmotiv. I mina ögon verkar det mesta vara kopierade fotografier. Här är hennes hemsida:
http://www.tomtlund.com/index.html
Kanske hittar du en av dina egna bilder där eller någon annan naturfotografs?

På Terjes blogg, http://terjehelleso.wordpress.com/20...-bli-kopierad/ , kan du hitta Terjes originalbild och Christines målning. Mest intressant, och skrämmande, är den debatt som följer. Där finns det upprörande inlägg som visar att fotografins ställning som konstart är långt, långt ifrån allmänt accepterad.

Kommer du in på den bloggen?
Citera
2011-09-05, 19:40
  #2866
Medlem
Mythknaeckarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krukvaext
Men snälla nån. Har skrivits ett svar längre bak i tråden, skogsbaronen trodde bara att kanske inte SAMTLIGA av Terjes lodjursbilder var fejkade - och det finns absolut inget som talar för att han ska ha äkta lodjursbilder, MEN. Det kan vi i detta tillfälle ej ha någon aning om. Det var det skogsbaronen menade.

Ok. Point taken, men jag anser ändå att i ljuset av vad som framkommit är det bara ett friskhetstecken att ifrågasätta verkligen alla spektakulära djurbilder han porträtterat. Det borde egentligen ligga på Terje själv att visa om han har någon äkta lodjursbild. Jag tror faktiskt inte det. Att fortfarande sitta med armarna i kors och plutmun och hävda att Terje visst också är en fin människa och strålande fotograf är ju bara nonsens och dravel. Han har slagit mynt av folks godtrogenhet och nu biter det honom i röven. Face the music Terje.
Citera
2011-09-05, 19:41
  #2867
Medlem
Vad tror ni om tranan och månbilden?

http://www.helleso.com/showpic.asp?pic=5899&owner=274

kan det vara denna trana?

http://www.vulkaner.no/n/hb2005/npage2.html


(Ber om ursäkt om någon annan redan föreslagit denna trana)
Citera
2011-09-05, 19:43
  #2868
Medlem
Mythknaeckarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Är det inte dags att www.helleso.com får en ny header?
Från nuvarande till denna, tänkte jag.

Ha! Kudos, du är kvick du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in