2011-09-04, 15:33
Medlem
ehurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrBormann
Ja, och dessa "mästerfotografer" visste inte om att han myglade, eller hur?

Vi har ingen aning om vad Malin visste och inte visste. Har Terje lurat henne också? Fullt möjligt. Kan hon ha ljugit för att skydda honom eftersom hon var övertygad om att han var oskyldig? Fullt möjligt. Har hon vetat om alltihop hela tiden? Fullt möjligt.

Alla diskussioner som rör hennes inblandning blir bara grundlösa spekulationer.

Men vänta du Bormann. När bilderna kommer FB till dels så är det redan i trådstarten uppenbart att man uppfattar fejk. S.k. kollegor/fotografer borde väl då också kunnat rapportera detta falseri.
Uppenbart är att Malin hela tiden hävdar bättre hörsel än syn och "skjuter" mot ljud(!?). Fotoyrket kanske aldrig var det rätta valet..?
Citera
2011-09-04, 15:34
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedträ
foto är en djävla gay aktivitet som nu blivit fluga. Tusentals människor har blivit "fotografer" som springer omkring med dyra system kameror o känner sig avant garde eller va de gör. Att kalla foto för konst är ju oxo ett djävla skämt.

Så vafan bryr sig halva sverige om att en man upphöjd på "inget" scenen fuskar?

Lodjur eller ej - vem f*n bryr sig? Skaffa vettigare prioriteringar!
det är inte fotomontagen som är problemet. problemet är att denna man ihärdigt påpekat att han varit något av en purist i fotosvängen, och dessutom fotat under 20 år. inte direkt någon som hoppat på en fluga.. samtidigt som han har predikat om att photoshop enbart är av ondo, har han förfalskat bilder på ett ganska taffligt vis. det vore OK om han undervisade enkla metoder för att klippa och klistra, men hans företag som bedrivit kurser, föreläsningar och lobbyverksamhet har varit ytterst självgoda om sina bedrifter. det är det luftslottet som nu har sprängts, inte en lögn om några shoppade bilder..
Citera
2011-09-04, 15:35
Medlem
ehurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phaesios
Skulle inte kalla det att ha tillgång till klickstatistiken.

Det var väl inte klickstatistik, utan mest lästa som mickepickepö refererade till?
Citera
2011-09-04, 15:36
Medlem
HerrBormanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithXM
Håller inte med att allt är grundlöst. Följ hennes blogg så ser du att hon ljugit ett par gånger!!

EDIT: http://malinhelleso.wordpress.com/2011/09/03/mina-bilder/

Fast även om hon har ljugit för att skydda honom så är det inte samma sak som att hon har känt till hela scamen. Jag skulle definitivt kunna ljuga för att skydda en polare eller en fru som jag trodde var oskydigt anklagad för något.

Hon verkar inte ens vara en särskilt duktig fotograf, och Terje har ju lurat många riktigt duktigt fotografer, så det är fullt möjligt att han har lurat henne också, liksom det är fullt möjligt att hon har varit medveten om allt.
Citera
2011-09-04, 15:38
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AkademiFASS
Det är synnerligen allvarligt. Naturfotografer i gemen har nämligen den höga ambitionen att skildra verkligheten sådan den verkligen är, att optimera bilderna i Photoshop är ofta accepterat (om man anger att man gjort det !) för att förhöja vissa ljuseffekter och dylikt men de riktiga puristerna gör inte ens detta (Terje själv hävdade exempelvis alltid att hans bilder var helt oredigerade).

Att däremot klippa och klistra...ptja, det är en dödssynd för en naturfotograf. Så det här är stort. I synnerhet när fotografen i fråga är den berömde Terje Hellesö, utnämnd till årets naturfotograf år 2010 av Naturvårdsverket.

Efterson nu dessa två; Terja och Malin var så gudabenådade och ALLA deras foton så acepterade och beundrade kommer ju följdfrågan om dessa sk fotografer som tidigare har uttalat sig om dessa förljugna bilder har någon som helst konskap i ämnet själva?
jag skulle ju svara blank nej förståss eftersom dessa inte sett det uppenbara som gjorde att förfalskning har skett via PS
Citera
2011-09-04, 15:39
Medlem
HerrBormanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ehuru
Men vänta du Bormann. När bilderna kommer FB till dels så är det redan i trådstarten uppenbart att man uppfattar fejk. S.k. kollegor/fotografer borde väl då också kunnat rapportera detta falseri.

Men det gjorde de bevisligen inte. Varför är det då så givet att Malin skulle ha gjort det, som inte ens är någon vidare fotograf?
Citera
2011-09-04, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vedträ
foto är en djävla gay aktivitet som nu blivit fluga. Tusentals människor har blivit "fotografer" som springer omkring med dyra system kameror o känner sig avant garde eller va de gör. Att kalla foto för konst är ju oxo ett djävla skämt.

Så vafan bryr sig halva sverige om att en man upphöjd på "inget" scenen fuskar?

Lodjur eller ej - vem f*n bryr sig? Skaffa vettigare prioriteringar!
Kanske för att just halva sverige ägnar sig åt foto som du själv skriver. För oss som hållt på med det länge kom det som en stor chock. Om du läser längre tillbaka i tråden finns förklaringar till varför.
Citera
2011-09-04, 15:44
Medlem
Clay Allisons avatar
Hur ska han hantera detta? Jag tänker på Hugh Grant som pajade sitt rykte med en hora 1995. Det som först verkade vara en personlig katastrof lyckades Grant vända till en tillspetsning av hans helylleimage. Det började med medverkan hos David Letterman.

Nyckeln - antar jag - sitter i total öppenhet och förmåga till självironi. TH har ju uppenbarligen bildsinne och borde kunna fortsätta med fotografi på något sätt. Fotografer i allmänhet och naturdito i synnerhet kan ju dock vara puritanska, det ser man ju t ex på TH's tidigare hållning i bildbearbetningsdebatten.

Han lär ju få ta ett steg tillbaka från den positionen och kanske släppa naturfotosekten. Ett franträdande hos Filip & Fredrik i Breaking News eller Adam Alsings nya talkshow kanske kan vara början på en nystart.

Det vore kul att se någon vända en sän här fadäs till något bra.
Citera
2011-09-04, 15:47
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ja, och dessa "mästerfotografer" visste inte om att han myglade, eller hur?

Vi har ingen aning om vad Malin visste och inte visste. Har Terje lurat henne också? Fullt möjligt. Kan hon ha ljugit för att skydda honom eftersom hon var övertygad om att han var oskyldig? Fullt möjligt. Har hon vetat om alltihop hela tiden? Fullt möjligt.

Alla diskussioner som rör hennes inblandning blir bara grundlösa spekulationer.
"mästerfotografernas" uppfattning grundade sig på välvilja och inkompetens. om man tittar på bilderna från ett annat perspektiv (vanligt jävla folk med minimal kompetens inom foto, men en uns av folkvett) så är det fruktansvärt uppenbart att det är fejk. samma sak gäller nu Malin. vi som inte har en relation till henne inser självklart att hon ljuger sig blå. vi behöver inte leta fram orginalbilderna på hennes skitsnack för att veta det.
Citera
2011-09-04, 15:49
Medlem
SithXMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Hur ska han hantera detta? Jag tänker på Hugh Grant som pajade sitt rykte med en hora 1995. Det som först verkade vara en personlig katastrof lyckades Grant vända till en tillspetsning av hans helylleimage. Det började med medverkan hos David Letterman.

Nyckeln - antar jag - sitter i total öppenhet och förmåga till självironi. TH har ju uppenbarligen bildsinne och borde kunna fortsätta med fotografi på något sätt. Fotografer i allmänhet och naturdito i synnerhet kan ju dock vara puritanska, det ser man ju t ex på TH's tidigare hållning i bildbearbetningsdebatten.

Han lär ju få ta ett steg tillbaka från den positionen och kanske släppa naturfotosekten. Ett franträdande hos Filip & Fredrik i Breaking News eller Adam Alsings nya talkshow kanske kan vara början på en nystart.

Det vore kul att se någon vända en sän här fadäs till något bra.

Inte helt galen ide faktiskt! Kanske den enda lilla chans "liket" Terje har nu.
Citera
2011-09-04, 15:49
Medlem
ehurus avatar
Citat:
Men det gjorde de bevisligen inte. Varför är det då så givet att Malin skulle ha gjort det, som inte ens är någon vidare fotograf?

Skrået kanske inte vill bli granskat? Varför så naiv Bormann? För övrigt så borde väl Malin vara lite mer intresserad av att granska bilder hon skjuter från höften, dessutom TRE gånger. Om jag skulle skrapa hem en högvinst på triss så skulle jag kolla efter "dolda kameran" redan första gången.
Citera
2011-09-04, 15:50
Medlem
-Mr.Ks avatar
Haha, skum känsla man fick nu när jag ser att det verkligen var fejk. Jag trodde faktiskt det var äkta och att han hade en annorlunda stil som gjorde att det såg skevt ut.

Men som sagt, hatten av till er som verkligen klurade ut det trots alla förståsigpåare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in