2011-09-03, 23:17
  #1837
Medlem
Kika på den här bloggen:

http://katjatanhua.wordpress.com/

Och läs vad kvinnan skriver;

---------------------------------

"2011-09-03 10:05 Terje Hellesø/N
Sitter ute i skogen, vet inte vart jag ska ta vägen. Jag har lurat alla, inklusive min älskade Malin. Sedan att allt jag gjort nu blir ifrågasatt, det förstår jag. Jag vill tacka alla som stöttat mig! Till alla vill jag säga förlåt! Och så vill jag be alla om att inte ge sig på Malin; hon visste verkligen inget om detta! Tack för mig! Malin, jag älskar dig! Till alla mina vänner; tack för att ni fanns där!

Jag läste de sista raderna en gång, gick iväg och kom tillbaka och läste igen.
Vad skrev du?
Då visste jag vem jag skulle ringa och de var redan på väg…


--------------------------------

Ringde hon polisen månne ? Hotade vår fix och trixande Terje med suicid ?
Citera
2011-09-03, 23:17
  #1838
Medlem
sailass avatar
Här är en sammanställning av nyhetsrapporteringen under dagen (3:e September)
DN 18:40 Behåller utmärkelsen ”Årets fotograf” – tills vidare
DN 18:37 Hellesø kan uteslutas ur Naturfotograferna
AB 15:23 Årets naturfotograf fuskade fram bilder
GP 13:46 Naturfotografen Terje Hellesö medger fejk
TT 12:55 Känd naturfotograf medger fejk
SR 12:02 Naturfotografen Hellesö erkänner fusk
Citera
2011-09-03, 23:18
  #1839
Medlem
TheGunslingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvenErik
Jag kan för övrigt visa en av mina bilder.

En VILD älg: http://www.flickr.com/photos/johannes_wl/5304391261/in/set-72157627437494934

(Nu när man har tanken "djurbilder som är manipulerade" ser den jävligt suspekt ut med blicken)

Till skillnad från Terje kan jag dock visa RÅ-bilderna (finns flera bilder på Helge) till den som så önskar

Men din bild är ju verkligen jättedålig och ospännande, helt oberoende av om den är manipulerad eller inte, och vad du kan visa i raw-väg. Bilden är dåligt komponerad, dåligt exponerad, den känns inte naturlig (eftersom djuret har störts av fotografen), skärpedjupet är för stort dessutom. Din bild visar ett av Sveriges vanligaste vilt. Fattar inte hur din bild bidrar till debatten.
Citera
2011-09-03, 23:19
  #1840
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AkademiFASS
Kika på den här bloggen:

http://katjatanhua.wordpress.com/

Och läs vad kvinnan skriver; "2011-09-03 10:05 Terje Hellesø/N
Sitter ute i skogen, vet inte vart jag ska ta vägen. Jag har lurat alla, inklusive min älskade Malin. Sedan att allt jag gjort nu blir ifrågasatt, det förstår jag. Jag vill tacka alla som stöttat mig! Till alla vill jag säga förlåt! Och så vill jag be alla om att inte ge sig på Malin; hon visste verkligen inget om detta! Tack för mig! Malin, jag älskar dig! Till alla mina vänner; tack för att ni fanns där!

Jag läste de sista raderna en gång, gick iväg och kom tillbaka och läste igen.
Vad skrev du?
Då visste jag vem jag skulle ringa och de var redan på väg…


Ringde hon polisen månne ? Hotade vår fix och trixande Terje med suicid ?
Ingen verkar veta vad Terje har sysslat med idag. Antagligen kommer det dröja innan informationen kommer ut. Påståenden att han ska ligga på sjukhus har endast sitt ursprung i en enda Flashback-användare som inte har lagt fram några som helst bevis för det. Terje skulle lika gärna kunna sitta hemma med en virre som att han skulle kunna ligga på lasarettet.
Citera
2011-09-03, 23:21
  #1841
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pixelBender
Nog för att denna i teorin skulle kunna vara ett montage, men det hade i så fall varit ett jäkligt skickligt sådant. Anledningen till den ser lite skumt tror jag beror på det lätta snöfallet, som gör att blir tydligt kontrastskillnad mellan älgen och bakgrunden. Jag antar även att du dragit i levelsreglagen lite?

Jo, det är sant. Och jag saknar definitivt de kunskaperna i photoshop (Fast Terje använde ju inte ens photsohop, sas det en gång i tiden). Jo, det snöade lite grann. Eftersom bilden inte är redigerad i Photoshop (.NEF -> Camera Raw) så har jag bland annat dragit i contrast-reglaget, vilket skulle motsvara lite samma sak.
Citera
2011-09-03, 23:26
  #1842
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGunslinger
Men din bild är ju verkligen jättedålig och ospännande, helt oberoende av om den är manipulerad eller inte, och vad du kan visa i raw-väg. Bilden är dåligt komponerad, dåligt exponerad, den känns inte naturlig (eftersom djuret har störts av fotografen), skärpedjupet är för stort dessutom. Din bild visar ett av Sveriges vanligaste vilt. Fattar inte hur din bild bidrar till debatten.

Det går inte att komponera mycket bättre ifrån en bil. Bilden är inte dålig exponerat, möjligtvis lite mörk men samtidigt hade en för ljus bild speglat ljusförhållanden dåligt. Skärpedjupet kunde jag inte göra något åt, bländaren var så stor som möjligt. Bidrog till debatten vet jag inte, känns som den är ganska avgjord. Dock visade jag en garanterat äkta bild, och precis som jag sa tänkte jag inte på hur extremt mycket vanligare älgen är jämfört med lodjuret, vilket jag sa tidigare.
Citera
2011-09-03, 23:31
  #1843
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anno-Malin
Du hade rätt då, den som hävdade att det var fisheye hade fel eftersom t ex träden vara raka (alla "raka" linjer som inte går rakt mot bildcentrum blir böjda av fisheye).
Objektivet är ett (rättecknande) vidvinkel, kanske 17 mm, och karaktäristiskt för vidvinkel är att de förstärker bilddjupet genom att saker "krymper" fortare än normalt när de kommer längre från kameran. Tassarna ska alltså vara stora i förhållande till bakgrunden, inklusive svansen, men små i förhållande till huvudet.
Det senare stämmer inte med bilden så antagligen har han försökt fixa till proportionerna, och det har blivit konstigt.


Puppetm var det som likt en sovjetisk beslutsfattare idogt försökte få det till en fisheye-effekt.
Han har fortfarande inte bett om ursäkt eller dyl för det men vi vet ju att han skäms, den Terje-kramaren.

On topic:
Jag kan tycka att tassarna i originalbilden är FÖR små och jag tror det är lite det Terje har gått på också, lite för STORA tassar går att motivera med Fisheye evt men för SMÅ är svårt att motivera trots att det är verkligheten.
__________________
Senast redigerad av negerslavar 2011-09-03 kl. 23:42.
Citera
2011-09-03, 23:31
  #1844
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Tankar från Terje som ska läsas i skenet av vad som hänt:

Citat:
Jag gör sällan något alls med bilderna i efterhand; mycket för att det är en del av bildprocessen som jag är helt ointresserad av. Att fastna i Photoshop för att fixa, reparera, förstärka – det intresserar mig inte. Kanske mest för att jag inte ser någon utmaning i det! Det är så barnsligt lätt att reparera, så fullständigt svårt med att skapa… Därför är skapandet i naturen, med kameran, det som intresserar mig mest.

En del ljuger så bra att de tror sig själva....

http://vastkustenfoto.wordpress.com/2010/08/08/intervjuer-med-fotografer-i-forening-photonatura/
Citera
2011-09-03, 23:33
  #1845
Medlem
pixelBenders avatar
http://www.scandinavianphoto.se/photogalleriet/galleri/0702Terje/pics/18nyfiken.jpg

Nån som kommer nån vart med denna? Jag har kollat igenom SuperStock utan att hitta nån som matchar den. Jag är extra misstänksam på just denna eftersom den svartvit och så pass mörk. Det borde göra eventuellt bildfuskande enklare att komma undan med.
Citera
2011-09-03, 23:34
  #1846
Medlem
Shoebills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AkademiFASS
Kika på den här bloggen:

http://katjatanhua.wordpress.com/

Och läs vad kvinnan skriver;

---------------------------------

"2011-09-03 10:05 Terje Hellesø/N
Sitter ute i skogen, vet inte vart jag ska ta vägen. Jag har lurat alla, inklusive min älskade Malin. Sedan att allt jag gjort nu blir ifrågasatt, det förstår jag. Jag vill tacka alla som stöttat mig! Till alla vill jag säga förlåt! Och så vill jag be alla om att inte ge sig på Malin; hon visste verkligen inget om detta! Tack för mig! Malin, jag älskar dig! Till alla mina vänner; tack för att ni fanns där!

Jag läste de sista raderna en gång, gick iväg och kom tillbaka och läste igen.
Vad skrev du?
Då visste jag vem jag skulle ringa och de var redan på väg…


--------------------------------

Ringde hon polisen månne ? Hotade vår fix och trixande Terje med suicid ?


Möjligen, han skriver ju i dåtid: "tack för att ni fanns där!" Och "Tack för mig". Lite suspekt...
Citera
2011-09-03, 23:35
  #1847
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Ingen verkar veta vad Terje har sysslat med idag. Antagligen kommer det dröja innan informationen kommer ut. Påståenden att han ska ligga på sjukhus har endast sitt ursprung i en enda Flashback-användare som inte har lagt fram några som helst bevis för det. Terje skulle lika gärna kunna sitta hemma med en virre som att han skulle kunna ligga på lasarettet.

Ja, om han hade legat på sjukhus borde hans fru a bloggat om det. Bloggar är väl till för att folk ska beskriva tankar och händelser om sig själv, de närmaste och andra?
Citera
2011-09-03, 23:36
  #1848
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pixelBender
http://www.scandinavianphoto.se/photogalleriet/galleri/0702Terje/pics/18nyfiken.jpg

Nån som kommer nån vart med denna? Jag har kollat igenom SuperStock utan att hitta nån som matchar den. Jag är extra misstänksam på just denna eftersom den svartvit och så pass mörk. Det borde göra eventuellt bildfuskande enklare att komma undan med.

Ja "Rasmus" är kanske inte så äkta som Terje påstår
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in