2013-01-26, 11:06
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krukvaext
En 5D är fullformat. En 7D är inte fullformat. Big difference.
No shit sherlock
Citera
2013-01-27, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnoden
Många bilder är det som gäller. Då vinner man Allvarligt talat, jag tycker det är skrämmande att gubben fortsätter ljuga helt öppet, på sin blogg skriver han nu att han gett ut 4 böcker. Den sista boken finns givetvis inte som tryckt utgåva med ISBN-nummer och dylikt, den finns som en pdf-fil i Terjes dator. Fri bokutgivning åt folket Alla som har en dator kan nu ge ut sin bok, släng bara in lite bilder i lämpligt program och skapa en pdf-fil. Vet inte om jag ska skratta eller gråta
Håkon, Flodhästen och Sandinge har säkert köpt boken, förlåt pdf-filen

Det visar sig att boken faktiskt har ett isbn-nummer, med publisher code 980933 (Hellesø Photography - enligt denna länk.)

http://terjehelleso.se/?p=17367
Citera
2013-01-27, 15:14
Medlem
Fnodens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanDamm
Det visar sig att boken faktiskt har ett isbn-nummer, med publisher code 980933 (Hellesø Photography - enligt denna länk.)

http://terjehelleso.se/?p=17367

Han vill väl att det ska se lite seriöst ut. Numret är till för bibliotek och bokhandeln egentligen "Bibliotek och bokhandel har på flera sätt stor nytta av att det material de hanterar är ISBN-märkt". Där kommer inte den här pdf-filen hamna! Den lär aldrig bli tryckt heller. Att två av hans böcker säljs via Nevabooks (som han skriver på sin blogg nu) är inte sant. Sök på nevas sida! En bok med bevisat stulna texter lär aldrig mer säljas i bokhandeln. Något företag med namnet Hellesø Photography finns inte heller registrerat. Terje leker med sin kamera och dator hela dagarna. Vi skattebetalare betalar kalaset. Usch!!!
Citera
2013-01-27, 16:31
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnoden
Han vill väl att det ska se lite seriöst ut. Numret är till för bibliotek och bokhandeln egentligen "Bibliotek och bokhandel har på flera sätt stor nytta av att det material de hanterar är ISBN-märkt". Där kommer inte den här pdf-filen hamna! Den lär aldrig bli tryckt heller. Att två av hans böcker säljs via Nevabooks (som han skriver på sin blogg nu) är inte sant. Sök på nevas sida! En bok med bevisat stulna texter lär aldrig mer säljas i bokhandeln. Något företag med namnet Hellesø Photography finns inte heller registrerat. Terje leker med sin kamera och dator hela dagarna. Vi skattebetalare betalar kalaset. Usch!!!
Ett ISBN-nummer är som sagt mest ett verktyg för bibliotek och bokhandlare att identifiera, sortera och hantera böcker och anda publikationer.
Att skaffa ett ISBN-nummer är kostnadsfritt och enkelt, bara att fylla i formuläret här... http://www.kb.se/isbn-centralen/isbn/ansokan-forlag-utgivare/
Ett ISBN-nummer är alltså inte någon kvalitétsstämpel!
Citera
2013-01-27, 19:33
Medlem
Bok i PDF-format, låter som något slags modernt bondfångeri. Hur hanterar man upphovsrätten om folk som köper bilderna skriver ut och använder dom i olika sammanhang. Står det copright på varje bild? Om man vill skriva ut en bild som tavla, hur stort format tål den att tryckas i?
Nej, BYLINE beskriver TERJE bra i inlägget 01-24 kl 20:25! Hoppas marknaden självsanerar bort dessa bondfångare som Terje representerar.
Citera
2013-01-27, 20:10
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trendsetter
Bok i PDF-format, låter som något slags modernt bondfångeri. Hur hanterar man upphovsrätten om folk som köper bilderna skriver ut och använder dom i olika sammanhang. Står det copright på varje bild? Om man vill skriva ut en bild som tavla, hur stort format tål den att tryckas i?
Nej, BYLINE beskriver TERJE bra i inlägget 01-24 kl 20:25! Hoppas marknaden självsanerar bort dessa bondfångare som Terje representerar.

Begär skulle en e-bok vara bondfångeri? E-böcker är ett faktum inom alla genrer av böcker. Varför skulle fotoböcker vara annorlunda? Och du får dessutom framställa ett exemplar för eget bruk, det gäller allt upphovsrättsskyddat material. Dock så lär det knappast gå att skriva ut en bild i vettig storlek från en e-bok.
Citera
2013-01-27, 20:15
Medlem
Fnodens avatar
Citat:

Bondfångeri är helt rätt ord. En seriös fotograf med bra bilder skulle aldrig komma på tanken att kalla en pdf-fil för bok. När ett exemplar är sålt så kan filen spridas fritt på nätet. Terje kan inte ha några åsikter om det då han själv stulit både texter och bilder från andra hej vilt. Men Terjes pdf-fil är helt ointressant. Han skulle nog önska att den dök upp här som länk Men det kommer sannolikt inte ske. Han är helt rökt. Han vet alltså inte hur det fungerar med e-böcker på riktigt!? Men det är klart, ska man göra sin bok som app så kostar det lite
Citera
2013-01-28, 16:24
Medlem
burberrys avatar
Är det någon som har sett Terje bäverbilder? Han skrev på bloggen att han skulle börja fota bävrar. Som sagt orka inte plöja igenom hans blogg.
Citera
2013-01-28, 18:56
Medlem
Bävrar, tror jag inte. Däremot suddiga pluppar som enl bildtexten är olika fåglar, sen lite felexponerade ekorrar. Jo, en suddig rådjurbild också. Du har inte missat något
Citera
2013-01-28, 19:13
Medlem
En bok är en produkt som består av flera sammanhäftade eller ihoplimmade blad (ark), vars innehåll ofta är text och/eller bilder, och som ofta täcks av ett omslag med upplysning om bokens titel och författare.

Detta taget ur Wikipedia, det är för mig en BOK.
Annars är det ju bara att lägga en antal bilder i en mapp på hemsidan och kalla den "våren" och vips så har du gett ut en bok.
Citera
2013-01-29, 12:16
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:
En bok är en produkt som består av flera sammanhäftade eller ihoplimmade blad (ark), vars innehåll ofta är text och/eller bilder, och som ofta täcks av ett omslag med upplysning om bokens titel och författare.

Detta taget ur Wikipedia, det är för mig en BOK.
Annars är det ju bara att lägga en antal bilder i en mapp på hemsidan och kalla den "våren" och vips så har du gett ut en bok.

"Bok har dock också en mindre specifik betydelse, där det kan syfta på såväl en bokrulle som en e-bok."

Även det taget från Wikipedia, sluta spela dum. Eböcker är en stor industri idag, live with it.
Citera
2013-01-29, 19:15
Medlem
Jag gav en beskrivning av vad som är en bok för mig.
En naturfotografsbok måste upplevas genom dess utsökta tryck på underbart papper med stora härliga bilder, där du kan sitta och bläddra och njuta av innehållet. Ta ex Brutus Östlings fantastiska böcker, de skulle inte kännas bra att få dom som E-bok (läs gärna hur han kämpar med papper och tryck, fast han är tryckare själv). Sen må finns E-böcker, ljudböcker, usb-minnen osv.. , men det fungerar inte för MIG att en naturbok presenteras på detta vis.
Visst jag är äldre, men jag gillar böcker!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in