2011-08-29, 16:52
Medlem
Moltisantis avatar
Jag skulle rengöra min laptops fläkt eftersom den levde om så ini h-vete. Gjorde detta med dammsugare en gång och då pajade fläkten. Fick den reparerad och då sa dem att man ska rengöra med tryckluft. Nu har jag gjort det och nu är fläkten helt stilla igen. Inte ens när jag sprutar luft rör den sig. Kan det ha fastnat något? Bör jag öppna den och kolla? Orkar inte skicka in på reparation igen nämligen, tar ju flera veckor.
Citera
2011-08-29, 17:10
Medlem
adampoos avatar
Antar du inte fixerade fläkten när du öste på med tryckluften? Tror du sabbade lagren i den, skruva upp och undersök lite närmare. Du bör finna en ny fläkt på Ebay som du kan byta med.
Citera
2011-08-29, 17:11
Medlem
MCVaginas avatar
Det kan ju vara så att den har fastnat i någon sladd eller liknande. Öppna och kolla, men tänk på att garantin troligast inte gäller då.

Tryckluft kan även skada motorn i fläkten då den tvingas snurra mycket snabbare än vad den gör i normala fall. Det brukar vara bra att låsa fläkten på något sätt innan man blåser rent den så den inte kan snurra.
Citera
2011-08-29, 19:10
Medlem
Moltisantis avatar
Kan inte tänka mig att jag pajjade när jag blåste. Den rör sig knappt när jag blåser nu och jag har lyckats pilla på den med en smal pappersremsa genom gallret och den rör på sig då iaf.
Citera
2011-08-29, 19:18
Medlem
brianmolkos avatar
man bör alltid ha t ex tandpetare och hålla fast fläkten
Citera
2011-08-30, 13:15
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Köpråd -> Hårdvara

//Mod
Citera
2011-08-31, 15:11
Medlem
Kan ju va att fläkten är termostatstyrd vilket betyder att den bara går när det behövs och nu när du har blåst ren datorn så behöver kanske fläkten inte jobba.
Citera
2011-08-31, 16:50
Medlem
Smookiees avatar
Starta datorn och peta på fläkten samtidigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in