• 1
  • 2
2011-08-29, 14:32
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Va upp på taket och skulle byte några tegelpannor tidigare idag, när jag är längst ut på tak-nocken och arbetar så börjar det svärma en jävla massa getingar runt mig. Begriper rätt fort att det är ett getingbo i närheten, tar det lugnt och tar mig ned från taket.

Tar mig in på vinden för att lokalisera deras tillhåll, men hittar inget. Går ut och kastar en blick mot undertaket och ser då detta:
http://imageshack.us/photo/my-images/685/getingbo.jpg/

Nu till frågan, hur fan ska jag avlägsna detta bo på ett smidigt sätt?
Citera
2011-08-29, 14:39
Medlem
addkocks avatar
Hagelbössa

Du får väl klä dig heltäckande med skidglasögon och skrapa bort hela boet.
Börja med att peta bort det med någon längre pinne, så mycket det bara går så getingarna flyttar, sen när det är tomt går du upp och tar bort alla rester och tvättar väggen, annars är risken att de bygger där igen.
Citera
2011-08-29, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av addkock
Hagelbössa

Du får väl klä dig heltäckande med skidglasögon och skrapa bort hela boet.
Börja med att peta bort det med någon längre pinne, så mycket det bara går så getingarna flyttar, sen när det är tomt går du upp och tar bort alla rester och tvättar väggen, annars är risken att de bygger där igen.

Funderade på eldkastare eller en bräsch-laddning om 500g sprängdeg m46, men då är nog risken att jag får byta fönster på övervåningen överhängande.
Citera
2011-08-29, 14:44
Medlem
Fredroks avatar
Ring Anticimex?

Annars ta på dig ordentliga kläder, ögonskydd och handskar och "skrapa" ner boet i en säck (och dra igen den fort som satan).
Citera
2011-08-29, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrok
Ring Anticimex?

Annars ta på dig ordentliga kläder, ögonskydd och handskar och "skrapa" ner boet i en säck (och dra igen den fort som satan).

Får nog ta och ringa Anticimex, vore ju dumt att göra något som man sen får ångra.
Citera
2011-08-29, 14:53
Medlem
Heltäckande klädsel, handskar och gärna sån där huva som biodlare brukar ha.

jag hjälpte kompisar då båda var såå rädda för dessa små flygare. men deras bo var inne i farstutaken o vinden så jag kröp in o sprejande "KILL IT" på o in i boet. vid farstutaket sprutade jag in sprayen och sen så stoppade jag i traosr o stoppade alla utvägar jag såg. inga getingar syntes efter det.

gör det gärna på kvällen då de inte är lika aktiva ute, ja så du får med de flesta.

hemma hos mor o far hade de ett liknade stort bo i ett träd, där körde jag sopsäckstricket, sopsäck under trädet, kvatsskaft med en välriktad smäll vid fästet. rätt ned i säcken, knut på säcken. sen tog far över, antingen med samma typ av spray eller liten bensinbrasa. kanske tom syrebrist...

nackdelen med ditt bo är att det ser ut att sitta fast mycket i virket bakom, kan bli svårt att bara slå bort det lite snabbt. men kan vara värt ett försök.

om du är allergisk mot getingar så gör inget av det jag föreslog utan ring anticimex

faan du kanske har hjälp genom din hemförsäkring! ring o kolla, så slipper du göra nåt alls själv
Citera
2011-08-29, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobodysfool
Heltäckande klädsel, handskar och gärna sån där huva som biodlare brukar ha.

jag hjälpte kompisar då båda var såå rädda för dessa små flygare. men deras bo var inne i farstutaken o vinden så jag kröp in o sprejande "KILL IT" på o in i boet. vid farstutaket sprutade jag in sprayen och sen så stoppade jag i traosr o stoppade alla utvägar jag såg. inga getingar syntes efter det.

gör det gärna på kvällen då de inte är lika aktiva ute, ja så du får med de flesta.

hemma hos mor o far hade de ett liknade stort bo i ett träd, där körde jag sopsäckstricket, sopsäck under trädet, kvatsskaft med en välriktad smäll vid fästet. rätt ned i säcken, knut på säcken. sen tog far över, antingen med samma typ av spray eller liten bensinbrasa. kanske tom syrebrist...

nackdelen med ditt bo är att det ser ut att sitta fast mycket i virket bakom, kan bli svårt att bara slå bort det lite snabbt. men kan vara värt ett försök.

om du är allergisk mot getingar så gör inget av det jag föreslog utan ring anticimex

faan du kanske har hjälp genom din hemförsäkring! ring o kolla, så slipper du göra nåt alls själv

Jag är nog fan för feg för att tillämpa de trix du rekommenderar Kollade just vad som ingick i hemförsäkringen och det visade sig att A-cimex ingick i det. Nu stör ju inte getingarna nämnvärt ,förutom då man sitter på gården och ska grilla/äta. Har upptäckt att de gärna söker sig till matlukt.
Citera
2011-08-29, 14:59
Medlem
Fladderbajss avatar
Ta en högtryckstvätt och spola ifrån behagligt avstånd
Citera
2011-08-29, 15:03
Medlem
O jag har ett bålgetingbo i min båt, dom är fan stora som trollsländor. . Båten får ligga där den ligger för snart kommer kylan.
Citera
2011-08-29, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Jag är nog fan för feg för att tillämpa de trix du rekommenderar Kollade just vad som ingick i hemförsäkringen och det visade sig att A-cimex ingick i det. Nu stör ju inte getingarna nämnvärt ,förutom då man sitter på gården och ska grilla/äta. Har upptäckt att de gärna söker sig till matlukt.

Ja stör dom inte och ingen är rädd för dom så låt dom vara.Men onödigt kanske att ha ett så pass stor bo nära ändå, jag vet vad jag skulle gjort
jag bor ju i skogen så jag har naturen runt knuten. har faktiskt fångat en grävling på tomten med galleröverdelen av en kaninbur det var kul! den var inte direkt glad men tillräckligt dum för att låta mej gå efter den runt gården tills jag kunde lägga överdelen över den, sen hinkar med sten på gallret för att den inte skulle smita....
klarade dock inte av att avsluta det hela, jägarkompis kom istället och tog över.
Citera
2011-08-29, 15:13
Medlem
dinobarcelonas avatar
Bränn bort allt. Linda en gammal trasa runt en pinne häll på bensin och tänd på sedan kör du in den i getingboet och låter det brinna bort
Citera
2011-08-29, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dinobarcelona
Bränn bort allt. Linda en gammal trasa runt en pinne häll på bensin och tänd på sedan kör du in den i getingboet och låter det brinna bort

Har inte en pinne som är 7 meter lång
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in