Djurgårdens nye målvakt Marty Turco säger till AB att spelet blir defensivt utan redline offside. Jag trodde man tog bort regeln för att spelet skulle bli offensivare och roligare att titta på.
Vitsen med redline offside är ju att backarna vet precis hur långt de vågar gå, eftersom motståndarna inte får göra en tvåzonspass. Som det är nu dröjer sig lagen nästan alltid kvar med en kille som ska ta hand om kontringar. Med red line offside vågar lagen anfalla med fem man på ett annat sätt.
Å andra sidan blir det ju roligare att titta på med snabba anfall och mycket kontringar. Och att också kanadenserna börjar att överge regeln är ett tecken om något på vitsen med att tillåta flerzonspassningar:
Jag har inte följt det hela så väl men Turco har väl spelat en eller två matcher? Jävligt stort underlag att basera åsikten på... Visst, han kanske sett ett par matcher till på tv, men ändå.
Vad jag vet så spelar alla juniorer "over there" utan red-line offside och har gjort så i massor av år, där det också f.ö. har kritiserats hårt just eftersom det enligt deras åsikt har inneburit ett mycket mer defensivt spel. Rimligtvis borde alltså de nordamerikanska NHL-spelarna veta mycket väl vad det innebär att spela utan denna regel - så jag tror nog att Turco har mer på fötterna för sitt påstående än vad ni tror...
Har aldrig tänkt på det förräns nu
Den mest använda formen av offside användes inte i Nhl under den allra största delen av Nhls historia, mellan 1920-91…
Det var därför såna som Gretzky Lemieux kunde totaldominera på sätt som ingen annan fortfarande nästan alls är i närheten av
Spelare som Lindros Foppa Kariya Bure Sakic Jagr Selänne har kunnat göra betydligt fler poäng som mest på en säsong
Kanske Lindros haft kapacitet till att göra 180-190 iaf utan den vanligaste formen av offside i kanske övrig hockey bortsett från nhl genom tiderna
Kanske Ovechkin Crosby dåkunnat komma upp i minst 180 poäng också
Redline offside användes mellan 1943-2005 i Nhl
För mig får man gärna göra som det var förr, teoretiskt sett eller ju troligen skulle nog nya spelare i klass med Gretzky o Lemieux göra poäng likt deras siffror igen
S.k cherry picking att man står mellan röd o blålinjerna är dock på samma gång nåt som anses vara en för stor försel för motståndaren
Jag tror dock ja själv skulle föredra det, vet ändå inte riktigt
Senast redigerad av Englishisoverrated 2025-01-17 kl. 07:02.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!