• 1
  • 2
2011-08-29, 12:47
Medlem
Kamikazonauts avatar
Hejsan!

Sitter här med lite halvångest över framtiden och framför allt, vilken skola jag ska gå på. Jag vill inte att det ska bli som med gymnasiet där man efter en månad med lekande hemma var bättre än alla lärare på skolan på programmering.

Jag funderar starkt på att gå civilingenjör inom datateknik på KTH, men sen finns ju alltid risken att jag inte kommer in också så kan behöva tips på fler bra högskolor.

Tack på förhand!
Citera
2011-08-29, 13:05
Medlem
CTH (chalmers) har en hyffsad datat utbildning.
Citera
2011-08-29, 13:18
Medlem
jonnizs avatar
Vad för typ av programmering? Hyper Island är ju ett känt ställe där jag känner flera som gått (2 av 3 jobbar i New York på olika stora företag nu)
Citera
2011-08-29, 13:31
Medlem
langben1s avatar
Satsa på en KY/YH om du vet specifikt vilket yrke du vill ha. Jag rekommenderar Agile Developer på KYH i Stockholm/Göteborg/Malmö
Citera
2011-08-29, 13:46
Medlem
lukk3l33ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langben1
Satsa på en KY/YH om du vet specifikt vilket yrke du vill ha. Jag rekommenderar Agile Developer på KYH i Stockholm/Göteborg/Malmö

KY/YH-utbildningar är värdelösa, gå inte dessa om du vill bli något. Alla vet att det är bara förlorarna som inte kom in på en riktig skola som går dessa.
Citera
2011-08-29, 14:50
Medlem
Kamikazonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonniz
Vad för typ av programmering? Hyper Island är ju ett känt ställe där jag känner flera som gått (2 av 3 jobbar i New York på olika stora företag nu)

Jag hade tänkt mig att i slutändan bli spelprogrammerare, men studerar hellre på en riktigt bra renodlad programmeringslinje. Känns som det är bättre att gå den vägen.

Har faktiskt aldrig hört talas om Hyper Island men ska kolla in det, lät rätt spännande!
Senast redigerad av Kamikazonaut 2011-08-29 kl. 14:53.
Citera
2011-08-29, 16:12
Medlem
pontusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamikazonaut
Hejsan!

Sitter här med lite halvångest över framtiden och framför allt, vilken skola jag ska gå på. Jag vill inte att det ska bli som med gymnasiet där man efter en månad med lekande hemma var bättre än alla lärare på skolan på programmering.

Jag funderar starkt på att gå civilingenjör inom datateknik på KTH, men sen finns ju alltid risken att jag inte kommer in också så kan behöva tips på fler bra högskolor.

Tack på förhand!

Jag valde D på KTH och har aldrig ångrat mig, det är en riktigt trevlig skola, bra lärare, bra miljöer, skönt att bo i en någorlunda stor stad, mängder med nördar att umgås med.

Utbildningen ger en gedigen grund att stå på som ger dig möjlighet att jobba inom många olika områden.

Som en liten bonus har svenskt näringsliv en medelinkomstlista ett år efter avklarad utbildning där KTHs D-program imponerar med en tredjeplacering på 32.5k/månad. http://www.e24.se/pengar/din-ekonomi...rg_2699767.e24
Citera
2011-08-29, 18:43
Medlem
Kamikazonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontusen
Jag valde D på KTH och har aldrig ångrat mig, det är en riktigt trevlig skola, bra lärare, bra miljöer, skönt att bo i en någorlunda stor stad, mängder med nördar att umgås med.

Får be till högre makter att jag kommer in då, och att jag hittar en bostad där borta..
Citera
2011-08-29, 19:13
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamikazonaut
Får be till högre makter att jag kommer in då, och att jag hittar en bostad där borta..
Även LiTH, CTH och LTH erbjuder en mycket bra utbildning. Det var LiTH som var först med D-linjen som de startade 1975. Har för övrigt en släkting som var bland de första som läste den och han är mycket nöjd med vart utbildningen tagit honom. Detsamma gäller för de D:are jag känner som pluggar just nu.

Sammanfattningsvis en mycket bra utbildning som kommer ge dig en utmärkt start i arbetslivet.
Citera
2011-08-29, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lukk3l33t
KY/YH-utbildningar är värdelösa, gå inte dessa om du vill bli något. Alla vet att det är bara förlorarna som inte kom in på en riktig skola som går dessa.

Det krävs ju högskolebehörighet för att gå en KY-utbildning så ser inte din poäng?

förstår inte vad det är som gör dem till förlorare..
Citera
2011-08-29, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
Även LiTH, CTH och LTH erbjuder en mycket bra utbildning. Det var LiTH som var först med D-linjen som de startade 1975. Har för övrigt en släkting som var bland de första som läste den och han är mycket nöjd med vart utbildningen tagit honom. Detsamma gäller för de D:are jag känner som pluggar just nu.

Sammanfattningsvis en mycket bra utbildning som kommer ge dig en utmärkt start i arbetslivet.
Vad jag har förstått så är Data vid KTH mycket mera fokuserad på mjukvara och programmering medan de andra är mer fokuserade på hårdvara, rätta mig om jag har fel.
KTH vinner dessutom programmerings SM varje år vilket ökar ryktet för utbildningen där.

Jag skulle säga att data vid KTH nog är den bästa utbildningen att gå om man vill göra en karriär som någon slags programmerare. Det är inte omöjligt att komma in heller, bara ~1.3 på hp eller runt 19 i betyg.
Citera
2011-08-29, 20:25
Medlem
Det finns vissa jobb, för vars kvalifikation i princip enbart går att tillskansa sig via KY/YH t.ex. brandman eller anläggningsdykare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in