2011-08-29, 12:07
Medlem
Pelle.Melkerssons avatar
Den gamla och enormt sköna sportjournalisten Arne Hegerfors har hämnat i blåsväder igen. Detta efter att bilder från programmet "4 stjärnors middag" släpptes idag, ett program som innehåller fyra "stjärnor" som äter middag och diskuterar om allt mellan himmel och jord. Vid ett tillfälle kommer genus på tal angående att exempelvis fotboll är så mansdominerat - varav en tjej vid middagsbordet, Emma Pettersson, blir nästan förbannad. Detta för att Arne sa att det inte är samma fysiska förutsättningar att lyckas inom fotbollen för en dam som det är för en herre. Emma tyckte dock tvärtom och tyckte det var en självklarhet att damer kunde komma upp i samma nivå.

Citat:
Sportprofilen: ”Ishockey är en tjejidrott – den är lättare att förstå och lite roligare”

Fotboll är komplicerat – och därmed inget för kvinnor.

Det hävdar Arne Hegerfors under en diskussion i tv-programmet ”4 stjärnors middag” i kväll.

– Hockey är en tjejidrott för den är lättare att förstå, säger den legendariske sportkommentatorn.
- Aftonbladets artikel, http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle13539522.ab

Laul förstår dock Arne; http://blogg.aftonbladet.se/laul/201...-inte-helt-fel

Citat:
Svårt att inte slänga ett getöga på Arne Hegerfgors uttalande att kvinnor inte förstår sig på fotboll. Den delen av hans tankar köper jag inte, det är bara dumt, kvinnor har precis samma förutsättningar att förstå fotboll, dock har de inte samma förutsättningar att bli lika bra på att spela fotboll men det är en annan sak och inte särskilt kontroversiellt.

Det Arne däremot har helt rätt i är att hockey är en simplare sport. Det har jag själv propagerat för många gånger. Fotboll kräver analys och förståelse, ishockey är mer som amerikansk action eller eurodisco.

Därför är det möjligt att ishockeyn lockar fler åskådare som inte är så där värst sportintresserade men kan få underhållning för stunden, kanske till och med ett slagsmål om de har tur.

Vad tycker ni om Arnes uttalande? Har han rätt och var det okej för honom att uttrycka det också vid ett middagsbord framför Sveriges befolkning? Personligen älskar jag Arne och från och med nu ogillar starkt den där Emma Pettersson. Tydligen är hon känd från "Ensam mamma söker" och redan då bör man ju anat att allt inte står rätt till.

/ Per Melkersson
Senast redigerad av Pelle.Melkersson 2011-08-29 kl. 12:11.
Citera
2011-08-29, 12:21
Medlem
Nostradumbasss avatar
Det jag blir mest trött på i det här är inte Arne. Han får tycka vad han vill; han får
faktiskt tillochmed säga det. Det jag blir trött på är att detta blir en nyhet. Det säger
mer om Macbook-Pro-vänstern på Aftonbladet som ens orkar bry sig om detta.

En tjej vars enda merit verkar vara att hon deltagit i "esam mamma" och förstorat brösten
känner sig kränkt. Vilket jälva PK-dravel på ren svenska. Problemet här är som sagt inte
Arne. Problemet är Sveriges journalistkår och tidningsredaktioner som ens orkar bry sig
om detta.

Det säger mer om hur jävla ledsamt läget är i Sverige idag än nånting annat.
Citera
2011-08-29, 12:38
Medlem
Treehorns avatar
Han sade ju inget kränkande utan sanningen, det är ju precis så det är. Och hockey är mycket enklare och "roligare" att kolla på för oinsatta, det gäller så klart även män. Dock måste den där bruden som var med i programmet vara helt efterbliven om hon tror att kvinnor kan bli lika starka och snabba som män.
Senast redigerad av Treehorn 2011-08-29 kl. 12:42.
Citera
2011-08-29, 12:51
Medlem
Cincinnatis avatar
Alla dessa stigman som finns i Sverige har blivit ganska tröttsamma. Det är som om det finns en automatisk maskinsvarare som rabblar upp ett (för)svar varje gång bög-, jämställdhets- och rasfrågor kommer på tal. Diskussioner kring dessa har slutat att handla om hur saker och ting är beskaffade och handlar nu om hur saker "borde" vara beskaffade enligt någon utopistisk skitteori. Hela tiden sker ett slags aktiv revidering av verkligheten i varje givet fall av diskussion för att skapa alibin till skydd mot beskyllningar om ickekonformism.
Citera
2011-08-29, 13:14
Medlem
Nostradumbasss avatar
Alla som inte spenderar all sin vakna tid åt att vara poliktiskt korrekta vet att
det föreligger skillnader mellan män och kvinnor, ifråga om styrka osv. Själv tror
jag att stigmat att alla borde vara "lika" bottnar i feminismens "kan-själv"-mantra.

Man har drivit detta kan-själv mantra så långt att det är fult att ta hjälp av
män. Under inga omständigheter får man visa sig svag och ta hjälp av män.
Feminismen har bidragit till att slå ihjäl den äldre uppfattningen där män och
kvinnor ansågs olika, eftersom dom faktiskt är olika. Jag tycker på fullaste allvar
att i två personer i ett parförhållande som tillåts vara olika inte är en motsättning.
Det ses som en motsättning av feministerna i Sverige idag.

Så när man idag säger att kvinnor är omanliga blir PK-maffian arg, och Aftonbladet
sätter igång sina tröttsamma PK-artiklar.
Citera
2011-08-29, 13:31
Medlem
Divino Codinos avatar
Grymt överdrivet och tramsigt. Arne är i min mening inte alltför kontroversiell sedan att detta är på aftonbladets "internetlöp" är i sig tragiskt.
Citera
2011-08-29, 13:40
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle.Melkersson
Vad tycker ni om Arnes uttalande? Har han rätt och var det okej för honom att uttrycka det också vid ett middagsbord framför Sveriges befolkning?

Man brukar säga att en riktig karl känns igen på hans självständiga tänkande, och att han uppriktigt och medvetet står för det han tycker och tänker. Det sista man vill se är ömfotingar som Patrik Isaksson, som med barnslig feghet sitter och jamsar med när damerna intar sin ståndpunkt i frågan.
Som kontrast kan vi nämna John Lennon, då han sade: Woman is the nigger of the world. Hela det mediala Sverige hyllade Lennon som ett sociologiskt geni, och man ansåg Lennon väcka nya och spännande tankar hos den konformistiska samtiden.

Arne Hegerfors är ett geni. Tidigare trodde jag att män och kvinnor var lika starka och begåvade fotbollsspelare, men nu har jag fått mig en tankeställare. - Hegerfors öppnar ögonen hos den blinde !
Citera
2011-08-29, 13:42
Medlem
mickepickepös avatar
Det bästa är ju att han har rätt till 100%.

Vem är den där tatuerade feministen som på allvar tror att tjejer kan få samma fysik som killar?
Citera
2011-08-29, 13:44
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Alla som inte spenderar all sin vakna tid åt att vara poliktiskt korrekta vet att
det föreligger skillnader mellan män och kvinnor, ifråga om styrka osv. Själv tror
jag att stigmat att alla borde vara "lika" bottnar i feminismens "kan-själv"-mantra.

Man har drivit detta kan-själv mantra så långt att det är fult att ta hjälp av
män. Under inga omständigheter får man visa sig svag och ta hjälp av män.
Feminismen har bidragit till att slå ihjäl den äldre uppfattningen där män och
kvinnor ansågs olika, eftersom dom faktiskt är olika. Jag tycker på fullaste allvar
att i två personer i ett parförhållande som tillåts vara olika inte är en motsättning.
Det ses som en motsättning av feministerna i Sverige idag.

Så när man idag säger att kvinnor är omanliga blir PK-maffian arg, och Aftonbladet
sätter igång sina tröttsamma PK-artiklar.

EDIT:
Hahahaha. Två artiklar nedanför "kvinnor kan"-hysterin finns nu detta:

"Vill inspirera – till skilsmässa

Wennstam och Sveland släpper bok om glädjen med en separation

En skilsmässa är ingen trafikolycka.
Den kan bli galet underbar. Nu kommer boken som vill inspirera till uppbrott – Maria Sveland och Katarina Wennstam vill lyfta separationens glädje:
– Är det provocerande så får det vara det. Skammen måste bort."

Jag skriver upp detta på min "vad-var-det-jag-sa"-lista så länge...
Senast redigerad av Nostradumbass 2011-08-29 kl. 13:47.
Citera
2011-08-29, 13:46
Medlem
Vilket skämt. 64% av alla par skiljer sig redan i Sverige, bör vi eftersträva ännu mer?
Detta är varför vi män, alltid och med rätta, ser er kvinnor som sexobjekt som inte är värda att behålla utan bör bytas så fort någon annan "barbie" kan ta över er överspelad roll.
Citera
2011-08-29, 14:05
Medlem
Undulatbajss avatar
Alltså. Om man smetar ihop alla kvinnor till en smet så har han ju rätt. Det han gör fel i är att smeta ihop dem. Det blir liksom trångsynt då.
Citera
2011-08-29, 14:06
Bannlyst
Det han säger är sant, varför svider sanningen?

Som ex har man tagit bort Pontus Kåmark för att ersätta med en slyna vars namn är Johanna i FK Europa där hon konstant avbröt Olof Lundh igår när han pratade. Eller varför inte slynan Amanda som ersatte Sladjan som läser av manuset och har noll koll och rabblar upp onödig och fel information?

Denna kvotering som finns måste stoppas, man kan inte kvotera in outbilade slynor bara för att.
Senast redigerad av mexes5 2011-08-29 kl. 14:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in