2011-08-29, 11:14
Bannlyst
Funderar på att börja thai i Norrköping. Har spelat fotboll i över 15 år men har de senaste åren hållt till i korpen när jag varit skadefri. Korsbandet gick av för 1 år sedan men klarar av att spela och ska försöka tvinga mig till en operation.

Är 175 cm lång och väger 80 kg, men då har jag styrketränat i två år. Detta är dock 10 kg för mycket så satsar på att gå ner 10 kg och tänkte att kampsport låter som den roligaste och effektivaste träningen, gärna i kombination med simning.

Vad tror ni? Kommer jag klara av nybörjarpass? Jag skulle beskriva min kondition som medel, däremot har jag alltid varit den fulaste och jobbigaste idioten att möta på fotbollsplanen. Jag skriker på allt från domaren, motståndaren till min egoistiske anfallare. Anser mig själv vara en ledare.

Min kusin slog Europamästaren i 63,5 kgs klassen förra året, eller möjligen året innan, och har ett SM-Guld i bagaget. Har dock bättre kontakt med hans bror som inte är lika duktig men vi bor alla i olika städer så blir svårt att träna med dem, men lite tips kan man nog få.

Hur snabbt kan jag gå ner 10 kg och komma i bra form?
Citera
2011-08-29, 11:26
Medlem
Ducken11s avatar
Nybörjarpassen klarar du av utan nå större problem.

Om du faller inom kategorin 'stöddig ledartyp' så är det ganska vanligt att dessa personer även har en attityd med sig i träningen, de vill gärna slå lite hårdare än alla andra och visa sig alfa hanne trots att man bara är där i träningssyfte.
Som nybörjare i en thai klubb så avråder jag dig att framhäva dessa sidor då såna typer oftast blir satta på plats av en flerårig utövare som varit med om detta allt för många gånger, i värsta fall genom en knock out.

Var trevlig och satsa på teknik över styrka så kommer du skapa dig fler vänner än ovänner.

Hur snabbt du kan gå ner 10kg beror helt och hållet på ditt kaloriintag. 1kg kroppsfett motsvarar 7000kcal, så ligger du 1000kcal underskott varje dag förlorar du ett kg på en vecka, exkl vattenvikten du förlorar som du ska kompensera för. Resten kan du räkna ut själv.
Senast redigerad av Ducken11 2011-08-29 kl. 11:29.
Citera
2011-08-29, 11:29
Medlem
enhetshanterarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skipperfield
Funderar på att börja thai i Norrköping. Har spelat fotboll i över 15 år men har de senaste åren hållt till i korpen när jag varit skadefri. Korsbandet gick av för 1 år sedan men klarar av att spela och ska försöka tvinga mig till en operation.

Är 175 cm lång och väger 80 kg, men då har jag styrketränat i två år. Detta är dock 10 kg för mycket så satsar på att gå ner 10 kg och tänkte att kampsport låter som den roligaste och effektivaste träningen, gärna i kombination med simning.

Vad tror ni? Kommer jag klara av nybörjarpass? Jag skulle beskriva min kondition som medel, däremot har jag alltid varit den fulaste och jobbigaste idioten att möta på fotbollsplanen. Jag skriker på allt från domaren, motståndaren till min egoistiske anfallare. Anser mig själv vara en ledare.

Min kusin slog Europamästaren i 63,5 kgs klassen förra året, eller möjligen året innan, och har ett SM-Guld i bagaget. Har dock bättre kontakt med hans bror som inte är lika duktig men vi bor alla i olika städer så blir svårt att träna med dem, men lite tips kan man nog få.

Hur snabbt kan jag gå ner 10 kg och komma i bra form?

Jag tycker du ska börja direkt, 80 kg är ju en bra vikt. Kör på så kommer du bli fit med hjälp av kampsportens träning
Citera
2011-09-01, 00:04
Medlem
Vill börja med att säga att om du skall börja i thaiboxning så måste du vara beredd på att du kommer få ta en hel del stryk på träningarna. Är du rädd för att få några smällar i ansiktet så är kampsport ingenting för dig. Nu säger jag inte att du inte borde börja, men det underlättar något enormt om du inte är rädd för att ta stryk, men är du rädd så lär du dig även efter att ett tag att en smäll/box i ansiktet inte är så farligt. Nu har jag inga egna erfarenheter att tala om, men har några nära polare som har gått i kampsport.

Vill du verkligen så tycker jag definitivt att du ska börja i thaiboxning, då det är en väldigt bra kampsport.
Citera
2011-09-01, 21:50
Medlem
Chokemeisters avatar
det är just för sådana som dig som nybörjarterminer finns

Tanken med nybörjargrupper är ju att alla inte ska behöva vara fitnessbodybuilders som sparkar som proffsfighters!

Gå dit, kom i form, lär dig teknikerna = WIN!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in