2011-08-29, 01:53
Medlem
RoaldDahls avatar
Jag undrar vad det betyder att "arkivet är skadat", som det stod efter en fil när jag gjorde en antivirussökning en gång för någon månad sedan. När jag idag gjorde samma antivirussökning, så stod det "arkivet är skadat" efter hela 100 filer!

Jag gjorde idag därefter en hårddiskkontroll och den hittade inga fysiska fel.

När jag frågade supporten om detta, så svarade de bara att antivirusprogram inte söker igenom dessa filer som det står "arkivet är skadat" efter och att det inte per automatik betyder att filerna egentligen är skadade i fysisk mening.

Men det var ju inget svar på varför det står att arkivet är skadat och varför blir de det? Trasig hdd?

Citera
2011-08-29, 09:18
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Jag undrar vad det betyder att "arkivet är skadat", som det stod efter en fil när jag gjorde en antivirussökning en gång för någon månad sedan. När jag idag gjorde samma antivirussökning, så stod det "arkivet är skadat" efter hela 100 filer!

Jag gjorde idag därefter en hårddiskkontroll och den hittade inga fysiska fel.

När jag frågade supporten om detta, så svarade de bara att antivirusprogram inte söker igenom dessa filer som det står "arkivet är skadat" efter och att det inte per automatik betyder att filerna egentligen är skadade i fysisk mening.

Men det var ju inget svar på varför det står att arkivet är skadat och varför blir de det? Trasig hdd?

Efter som du inte hittade några fel på din HD så ligger nog inte problemet där. Vad ett antivrusprogram gör när den stöter på en packad fil (alltså ett arkiv i formen .zip, .rar etc.) är att den "packar upp" den för att testa innehållet (dock inte alltid beroende på inställningar i virusprogrammet). Misslyckas det så antas den packade filen vara korrupt och skadad. Inget att bry sig med mindre att arkiv-filen i sig är väsentlig, vilket troligtvis skulle ge andra symptom.

Så simma lugnt!

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in