2011-09-01, 22:54
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Utan tvekan att värdeinvesterarbolag.
Som du säger, starka finanser, kompetent ledning bestående av huvudägarna och konjunkturokänslig verksamhet.
Enda anledningen att jag själv inte äger det, är att jag inte tyckt priset varit tillräckligt attraktivt.
Eftersom de inte trycker nya aktier eller orsakar utspädning, ser jag inga större problem med att de använder förvärv för att snabbare etablera sig på nya marknader. Tvärtom, tror jag det är bra.
Som du säger, starka finanser, kompetent ledning bestående av huvudägarna och konjunkturokänslig verksamhet.
Enda anledningen att jag själv inte äger det, är att jag inte tyckt priset varit tillräckligt attraktivt.
Eftersom de inte trycker nya aktier eller orsakar utspädning, ser jag inga större problem med att de använder förvärv för att snabbare etablera sig på nya marknader. Tvärtom, tror jag det är bra.
Det är klart att det hade varit roligare att äga Fenix till finanskrisvärdering, med P/E 7 men i dagsläget är värderingen rimlig och det är inte ofta fantastiska bolag kan köpas billigt. Sex procent organisk tillväxt i lokala valutor och marginaler som tar en del stryk pga. valuta och annat, det kunde varit värre. De senaste fem åren har Fenix växt med 13-19 % årligen och detta år har tillväxten inte varit lika hög och analytikerna kallar det kanhända för ett förlorat år, men någon gång lär tillväxten öka och kombinerat med förbättrade marginaler, kan det bli en fin utveckling på sikt.
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
För min del ser jag det som en fördel om ett bra bolag inte är allt för stort.
Så länge ett bolag är i minsta laget för de institutionella placerarna och därmed flyger strax under radarn för de professionella analytikerna, är chansen större att det är felvärderat.
Så länge ett bolag är i minsta laget för de institutionella placerarna och därmed flyger strax under radarn för de professionella analytikerna, är chansen större att det är felvärderat.

Instämmer fullständigt. Felvärderingarna är fler, dock oftast alltför höga värderingar, men vaskar man fram de guldkorn som ligger och väntar, finns det pengar att hämta.