2011-09-01, 22:54
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Utan tvekan att värdeinvesterarbolag.
Som du säger, starka finanser, kompetent ledning bestående av huvudägarna och konjunkturokänslig verksamhet.

Enda anledningen att jag själv inte äger det, är att jag inte tyckt priset varit tillräckligt attraktivt.
Eftersom de inte trycker nya aktier eller orsakar utspädning, ser jag inga större problem med att de använder förvärv för att snabbare etablera sig på nya marknader. Tvärtom, tror jag det är bra.

Det är klart att det hade varit roligare att äga Fenix till finanskrisvärdering, med P/E 7 men i dagsläget är värderingen rimlig och det är inte ofta fantastiska bolag kan köpas billigt. Sex procent organisk tillväxt i lokala valutor och marginaler som tar en del stryk pga. valuta och annat, det kunde varit värre. De senaste fem åren har Fenix växt med 13-19 % årligen och detta år har tillväxten inte varit lika hög och analytikerna kallar det kanhända för ett förlorat år, men någon gång lär tillväxten öka och kombinerat med förbättrade marginaler, kan det bli en fin utveckling på sikt.

Citat:
Ursprungligen postat av ksv
För min del ser jag det som en fördel om ett bra bolag inte är allt för stort.
Så länge ett bolag är i minsta laget för de institutionella placerarna och därmed flyger strax under radarn för de professionella analytikerna, är chansen större att det är felvärderat.

Instämmer fullständigt. Felvärderingarna är fler, dock oftast alltför höga värderingar, men vaskar man fram de guldkorn som ligger och väntar, finns det pengar att hämta.
Citera
2011-10-13, 09:36
Medlem
nda har analys ute idag, utdrag:

We remain positive on Fenix Outdoor and reiterate our Buy rating. Strong pre-orders ahead of the important autumn season will boost sales and earnings in Q3, we believe. Despite tough comparisons, we see sales rising almost 30% and EBIT up 16% y/y in Q3. Our full-year estimates and target price of SEK 180 remain unchanged.
Citera
2011-11-03, 18:58
Medlem
Caparzos avatar
Starkt tredje kvartal av Fenix. Nu har Fenix tjänat 14 kronor per aktie på rullande tolvmånadersvinst. Aktien är upp ca 30 % sedan tråden skapades och visst känns det i dag som att jag kanske var litet väl girig, med facit i hand. Nu är det bara att avvakta ett börsfall som förhoppningsvis kommer. Fågeln Fenix har levererat, obehindrat av skuldkris, förmodad lågkonjunktur och en klädbransch som går hackigt.
Citera
2011-11-13, 18:58
Medlem
Blocket.ses avatar
Jag har Fenix Outdoor och Beijer B som två av mina favoritbolag..
Dock ångrar jag att jag inte köpte Fenix ist för beijer för en månad sedan ..

Dock så är mitt innehav långsiktigt, så spelar ingen större roll..
Citera
2012-01-16, 22:36
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Även om du är ironisk finns det vissa poänger i det du säger, främst det som jag markerat. Det där med att köpa sig tillväxt är alltid mer riskabelt och jag kan ifrågasätta vissa förvärv, exempelvis Brunton, som tillverkar kikare, kompasser med mera. Även om produkterna kan tänkas användas av målgruppen, så är det ett visst steg från kläder till mer tekniska prylar.

Jag protesterar. Fenix strategi (tycks vara) att såväl bredda sortimentet som att utvidga distributionskedjan. Det är inte bara Brunton som står för de tekniska prylarna utan även det anrika Primus, vilket i sin tur breddar sitt sortiment från rena "gasspisar" till hela matlagningsfaderullan.

Och i distributionskedjan återfinns inte enbart Naturkompaniet utan nu även det finska Partioaitta (http://www.partioaitta.fi/Etusivu) med 11 finska friluftsbutiker och en snygg webshop. Ytterligare en bra kanal att få ut Fjällräven/Primus/Brunton.

Att fokusera på kläder är kanske bra för Fjällräven själva, men för Fenix är det bra med en diversifiering. Jag gissar att vintern 2011/2012 inte har gått så lysande för Fjällräven pga det milda klimatet, vilket i sådana fall borde synas i rapporterna som kommer längre fram i vinter. Det kan f.ö. bli ett bra tillfälle att köpa in sig billigare i Fenix.

Men diversifieringen mot andra friluftsprylar och i distributionskedjan kan förhoppningsvis mildra effekterna för Fenix av det milda klimatet.

Ett stort hot är de internationella butikskedjorna, som t.ex. XXL vilka inte alls för Fjällrävens sortiment. För Fenix är därför att växa i distributionskedjan ett viktigt steg för att inte inte bli utestängd för sina varumärken. Det gäller här att även utnyttja Bruntons och Primus starka varumärken i USA för att den vägen även få in Fjällräven i de amerikanska varuhusen.

Rent allmänt har jag förstått att Sverige har ett gott varumärke som frilufts- och "backpacking"-country. Två kompisar som paddlade i Kanada berättade att de ofta behandlades som "gudar" av kanadensare som tyckte typ "Kanada i alla ära, men det är i Sverige som den riktiga vildmarken finns". Lite lustigt, eftersom kompisarna paddlade i Quebec i en hel vecka utan att se en enda människa. Och de kunde fånga lax i stim med håv stående mitt i en bäck. Hursomhelst - Sverige har ett gott friluftsrykte utomlands, vilket skulle kunna utnyttjas av Fenix för att bygga upp en internationell butikskedja a'la HM eller Clas Ohlson. Jag hoppas att de satsar mer på en egen, internationell butikskedja.

Har själv skaffat en mindre bevakningspost i Fenix. På sikt tror jag att det är ett bra företag att äga, bland andra bolag, men det är också ett vettigt företag på det viset att man förstår vad de håller på med och man kan lättare identifiera sig med kläder och friluftsprylar än t.ex. ytbehandling eller kapitalförvaltning. I viss mån kan man ju själv påverka bolaget genom att handla ur deras sortiment och påverka andra att göra det.

På kort till medellång sikt är jag skeptisk till om Fenix är köpvärd. På kort sikt kan den milda vintern göra att vi får se en liten nedgång i aktiekursen och på lite längre sikt kan finanskrisen göra att vi får se rejäla ras i de flesta bolag. Ur ren egoistisk synvinkel hoppas jag på en nedgång från dagens 158:- till dryga finanskrisnivåer 2008-2009: 60-80:-. Jag kommer att köpa lite vid en eventuell nedgång och lite mer rejält om vi kommer ned till 75-80:-. Allt annat lika. Detta är naturligtvis mina helt privata funderingar; kanske går det spikrätt uppåt för Fenix och så får man vara glad att man i alla fall har sin bevakningspost.
Citera
2012-01-16, 22:48
Medlem
Vaftrudners avatar
Upptäckte precis att Redeye hade en bra redogörelse för Fenix så sent som i förra veckan. Mycket läsvärt: Fenix Outdoor är fortfarande köpvärt.

Här är en länk:

http://www.redeye.se/analys/partner/...arande-kopvart

Om artikeln i Redeye skulle försvinna, så finns den även här:

Redeyes analys stärker åtminstone min positiva attityd till Fenix.
Citera
2012-01-17, 16:34
Medlem
Vill man vara med i olagligt kartellbildning så visst.

http://vlt.se/pengarjobb/1.1509924-h...nekas-fa-varor

Det här är känt sedan länge.
Citera
2012-01-17, 19:36
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Jag protesterar. Fenix strategi (tycks vara) att såväl bredda sortimentet som att utvidga distributionskedjan. Det är inte bara Brunton som står för de tekniska prylarna utan även det anrika Primus, vilket i sin tur breddar sitt sortiment från rena "gasspisar" till hela matlagningsfaderullan.

Och i distributionskedjan återfinns inte enbart Naturkompaniet utan nu även det finska Partioaitta (http://www.partioaitta.fi/Etusivu) med 11 finska friluftsbutiker och en snygg webshop. Ytterligare en bra kanal att få ut Fjällräven/Primus/Brunton.

Att fokusera på kläder är kanske bra för Fjällräven själva, men för Fenix är det bra med en diversifiering. Jag gissar att vintern 2011/2012 inte har gått så lysande för Fjällräven pga det milda klimatet, vilket i sådana fall borde synas i rapporterna som kommer längre fram i vinter. Det kan f.ö. bli ett bra tillfälle att köpa in sig billigare i Fenix.

Men diversifieringen mot andra friluftsprylar och i distributionskedjan kan förhoppningsvis mildra effekterna för Fenix av det milda klimatet.

Du kan mycket väl ha rätt och visst ser jag fördelar, men risken att man börjar syssla med saker man inte behärskar, ökar. Angående förvärven ser jag det som positivt att ledningen inte vill växa till varje pris, utan bara om priset är det rätta.

De säger själva att de inte är beroende av kortsiktiga modetrender, men ändå verkar det vara ruskigt poppis bland trendmedvetna kids att visa upp sin fjällräven-jacka. Skulle vara intressant att se hur mycket av Fjällrävens försäljning som gick till modenissar och hur mycket som gick till friluftsmänniskor.
Citera
2012-01-18, 16:23
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Vill man vara med i olagligt kartellbildning så visst.

http://vlt.se/pengarjobb/1.1509924-h...nekas-fa-varor

Det här är känt sedan länge.

Ooops. Det är dels för jävligt och dels begripligt. Känner inte till just Fenix/Naturkompaniet men ett exempel som jag har erfarenhet av: hundmat.

Den lokala djuraffären säljer kanske 10 märken hundmat. Ett märke är Royal Canine (eller liknande namn). Det är dyra märken och en säck kostar typ 695:-. Och man kan i princip inte hitta det billigare någonstans. Alla finare märken ligger i denna prisklass. Ungefär motsvarande mat som säljs på ICA Maxi och Coop kostar mindre än hälften, men då har de inte samma kvalitetsstämpel; men innehållet är nog inte så annorlunda.

Hursom. Så öppnar den stora tyska kedjan en butik och de börjar med att sälja Royal Canine för säg 495:- säcken. Då berättar den lokala hundmatshandlaren som tar 695:- att hon och andra butiker i hela landet har kontaktat Royal Canine och sagt att om Den stora tyska kedjan inte höjer sina priser till 695:- så kommer småhandlarna att sluta köpa Royal Canine. Snart kostar hundmaten 695:- även hos tysken.

Jag har fått ovanstående berättat för mig och det var några år sedan, så det kan hända att någon detalj inte stämmer. Men principen är korrekt och det är att det förekommer otillåten prispåverkan i alla/många branscher. Jag har själv råkat ut för ett liknande fall med en stor vara, där ett stort företag gick in och började konkurrera med pris. Det slutade med att vårt företag slutade sälja varan; men vi försökte inte få leverantören att sluta skicka till den stora konkurrenten. Vi bara slutade. Det hela är i detta fall bra för de kunniga slutkunderna som kan köpa billigare, men dåligt för de mindre kunniga som inte kan få experthjälp av den stora konkurrenten.

Jag har förståelse för båda sidor i ett sådant här spel. Om någon återförsäljare prisdumpar ett fabrikat finns risken att 10 andra återförsäljare helt slutar att sälja varan och för tillverkaren kan detta vara ödesdigert. Det kan ju vara 10 återförsäljare som i åratal har arbetat med att bygga upp ett varumärkes kännedom på marknaden och lagt mycket pengar på det. Och så kommer en prisdumpare och säljer varan i en webshop till underpriser, men rider på reklam och rykte som andra har byggt upp under åratal. Sedan kan det kanske gå ett år och så går webshoppen i konken och fabrikatet står utan återförsäljare. Sedan finns andra fall där ett oligopol upprätthåller överpriser och där en prispressare skulle vara välgörande för såväl fabrikat som slutkund.

Det finns säkert en massa saker som man inte känner till i just detta fall eller i andra. Varför säljer t.ex. XXL inte Fjällräven. För mig har det alltid varit det mest kända friluftsvarumärket i Sverige och så öppnar en friluftskedja och säljer det inte alls. Det måste ha sina orsaker. Kanske helt självklara, men jag känner inte till det.
Citera
2012-01-23, 23:17
Medlem
Vaftrudners avatar
Fenix Outdoor är från senaste inlägget 18/1 - 23/1 upp från 159:- till 167:- = 5%. Håller kanske inte så länge, men hade varit en trevlig genomsnittlig uppgång per år (jämfört med bankränta eller genomsnittligt aktieår).
Citera
2012-01-27, 14:01
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Fenix Outdoor är från senaste inlägget 18/1 - 23/1 upp från 159:- till 167:- = 5%. Håller kanske inte så länge, men hade varit en trevlig genomsnittlig uppgång per år (jämfört med bankränta eller genomsnittligt aktieår).

Nu: 174:-. Upp: 9,4% på 9 dagar. Trevligt.

18/1: 159:-
23/1: 167:-
27/1: 174:-
Citera
2012-02-21, 09:38
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Nu: 174:-. Upp: 9,4% på 9 dagar. Trevligt.

Uppdatering.

Nu: 190:-. Visserligen liten handel (som vanligt), med 4-5 avslut på 190:- hittills idag och inneliggande köpordrar på 187:-. Upp: 19,5% på en dryg månad.

21/2: 190:-
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här