Varför säljs det överhuvudtaget? T.ex 10g klet väger 6g när vätskan avdunstat. Tycker att alla ska bojkotta kletet tills man får lite valuta för pengarna..
"Riktigt" klet= Lite lätt fuktigt tjack, som man typ kan krama ihop till en liten boll, men som blir "torrt" när man hackar upp det med ett rakblad. Då är det lagom.
Sen finns det ju dom som droppar vatten i tjacket så det blir nån sorts SÖRJA som man måste ha ligga och torka om man öht ska kunna hacka upp det. Det är väl för det ska väga mer, antagligen. Och för att det är så tufft med riktigt klet.
När jag pratar om klet brukar jag mena riktigt tuggumitjack, totalt omöjligt att snorta och inte pulver med vatten i som går att snorta bara man hackar till det lite...
Ok du har säkert rätt men iaf klettjack har samma konsistens som ett tuggat tuggumi och är mycket likt även i utsendet.
Sen finns det ju sånt där som går att snorta.
Ärligt talat har jag nog alldrig sett tjack med vatten i, trodde det var det som är sånt som går att snorta bara man hackat upp det...
jag har sett lyckligtvis bara sett det en gång . och jag antog att det var sån sörja som trådskaparen menade (eftersom han sa att halva vikten tydligen bestod av vatten, och avdunstade om man lät det ligga framme en stund)
BRA variant på klet jag själv stött på tycker jag mer kan liknas vid salige hängångne enjiacs beskrivning: "marsipantjack". stinker blomster/eter som fan, gulvitt, går att krama ihop till en "boll" men samtidigt poröst om man hackar lite i det.
men det finns väl olika varianter på klet. och man kanske menar olika saker när man pratar om det. den där tuggummikonsistensen tycker jag faktiskt att jag känner igen om jag tänker efter.. typ lite som halvsmält frukt-kola?
(nu börjar man låta som en sån där vinexpert, "jordig, mustig, med en ton av ekfat...")
Som sagt, de e ju svårt att blanda ut kletet så då e de ju på sitt sätt "renare" Helt klart gillas de... Men de beror ju på helt klart hur man vill ha de.
Det behöver ju nödvändigtvis inte vara en massa vatten i när det är klet, tjack som slås med socker blir gult klet också, dock ökar inte vikten nämnvärt.
Det var säkert inte vatten i utan snarare någon (bi)produkt vid tillverkningen t. ex fenylaceton. Iaf så gick en femma på ca 20 normala linor vilket är helt ok om en lina varar ett par timmar, det gjorde inte detta. Det var helt vitt klet som stank kemikalier på lång väg. Kanske dags att skaffa en våg så man vet vad man får..
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!