• 1
  • 2
2011-09-01, 19:09
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Napoleon-
Jag har själv ärvt en 4:a på Södermalm som jag bott i hela mitt liv.

Jag ser inte hur man kan vilja bo i en förort, ännu värre i en blattehåla. Visst om man är missbrukare och dylikt. Men det finns vanligt golk som jobbar. De tycks vara av det lägre skiktet, lågutbildade o sv. Men det spelar ingen roll. Alla White Trash/kriminella svenskar har ju flyttat ut till mindre städer som Gävle. De jag ser ibland är småbarnsföräldrar som ser ut att jobba.

Vad gör de där? Om det vore en ekonomisk fråga kunde de ha flyttat till en annan stad?
Du har inte tänkt på att inte alla kan bo där de vill (tex av ekonomiska skäl), utan får nöja sig med att bo där de kan,
Citera
2011-09-02, 20:55
Medlem
Tranquility Bass avatar
Om vi tar förorter till Stockholm som ett exempel kan det vara så enkelt att när man flyttade dit på 70/80-talet var området helt okej men sen har det blivit sämre. Sen sitter man där med ett lån på en halv miljon och ingen möjlighet att köpa något nytt utan att flytta ännu längre ut om man säljer. Sedan finns det, även om ts inte tror det, etniska svenskar som inte har något emot att bo i ett område med invandrare.
Citera
2011-09-02, 21:39
Medlem
Pukeeyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Napoleon-
Jag har själv ärvt en 4:a på Södermalm som jag bott i hela mitt liv.

De jag ser ibland är småbarnsföräldrar som ser ut att jobba.
Vad gör de där?

Vad gör du där!
Citera
2011-09-03, 00:20
Medlem
Ptja vafan, säger samma sak som alla andra, varför bor du på söder och vad gör du där?

Ta gbg till exempel, en sjukt överbefolkad stad som fullständigt slammar igen av ex. studenter. Där måste man antingen vara höginkomsttagare eller student för att få gå före i bostadskön, alternativt tänka sig att pröjsa motsvarande 3500 spänn för ett RUM.

Flyttade till gbg när lågkonjan slog till 2008, och det fanns ca 25 jobb på marknaden i den småstad jag bodde då, och alla under 20 nekades a-kassa för att de inte jobbat tillräckligt länge. Hade precis tagit studenden, det är ju inte som att man har ett års heltidsjobb bakom sig då liksom... FICK jobb i gbg, vilket gjorde att jag fick flytta, men i ett och ett halvt år fick jag kryssa mellan hyrda rum i andra/tredjehandslägenheter till helt sjuka hyror. Nu betalar jag lika mycket för en förstahandstvåa i en av förorterna (15 min med spårvagn till centrum), där jag fick förtur med mitt svenska för och efternamn, eftersom invandrartätheten är så hög, och kommunen vill dryga ut och skapa diversity genom att trycka in så mycket svennebananer där på så kort tid som möjligt för att ta bort det usla ryktet stället har. Hade inte ens nån vettig lönespec att visa upp för värden due to byte från skitjobb till bra jobb och första lönen inte riktigt kommit in än.Works for me, bor ändå i den fräscha delen, och trivs skitbra.
Citera
2011-09-03, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoforder
Har bott ett par omgångar på södermalm men vill inte bo där igen bor hellre i en klassisk arbetarförort med hyffsad närhet till innerstaden än mitt i smeten....Har även bott i flera av dom mest beryktade miljonprogramsområden som ligger kring stockholm och vill helst inte bo där heller även fast jag trivdes.

Jag gillar mellantinget med andra ord 50-tals förorter med både en hel del såkallade invandrare och svenskar med en genuin lokal känsla...Många rynkar på näsan när dom hör namnen och några tycker som mig att det är gemytliga ställen att bo på..Dessa områden är blandannat Bagarmossen,hökarängen,farsta strand,högdalen och så vidare...

Instämmer, gillar 50-talsförorterna skarpt. Fördelen är att dom ligger ganska nära centrum och har en bra blandning av folk. Vanliga svennar, pensionärer, skötsamma invandrare osv. Husen är blandade, hyreshus, små villaområden och bostadsrätter. Ganska lugnt i dom 50-talsförorter jag bott i.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in