2011-08-28, 15:52
Bannlyst
Vad händer om man inte anger mottagarnamn?

Exakt såhär står det på fakturan:
----------------------------------------
Betalningsmottagre (endast namn)

Svea fakturaservice
----------------------------------------

vadå "endast namn" i parentes??? Sen skriver de sådär där nere

Sen när jag ska föra över står det mottagare... vafan ska jag skriva mitt egna namn eller deras?

Hur vet de ens att det är jag som skickar pengarna?? Tänk om jag skickar från min pappas konto då?
Senast redigerad av pansardansen 2011-08-28 kl. 15:57.
2011-08-28, 15:59
Medlem
mungs avatar
Betalningsmottagaren är Svea fakturaservice, inte du. Har du inget OCR-nummer längst ned?
2011-08-28, 16:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mung
Betalningsmottagaren är Svea fakturaservice, inte du. Har du inget OCR-nummer längst ned?
Det står inte OCR nånstans.... men är det långa numret längst ner på pappret på vänster sida?? På höger sida står plusgiro numret.. Men så mottagaren är alltså Svea fakturaservice alltså när jag ska föra över på internet för där står det inte BETALNINGSmottagare utan bara mottagare???
2011-08-28, 16:08
Medlem
kvistlacks avatar
Jamen skärp dig nu. Oavsett vad det exakt står så är mottagaren den som ska ha pengarna, inte du som skickar dem. Det spelar ingen roll vad du skriver där ändå. Det som är avgörande är att gironumret (som anger mottagarens konto) blir rätt och att OCR-numret (anger avsändaren och vilken faktura/betalning det är fråga om) blir rätt, och ja, OCR-numret brukar stå nere till vänster.

Och skapa nu för h-e inte en tråd till om saken.
2011-08-28, 16:12
Medlem
mungs avatar
Ja precis... när du är inne på internetbanken så står det var du ska skriva in plusgironumret. Skriv in det där, så brukar betalningsmottagare komma upp automatiskt. Sedan skriver du in det långa numret längst ned till vänster (OCR-numret) där det står att du ska skriva in OCR-nummer. Fyll i summan och vilket konto det ska skickas ifrån (ditt eget/pappas konto). Fyll i när pengarna ska skickas (förfallodatum). Klart.
2011-08-28, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kvistlack
Jamen skärp dig nu. Oavsett vad det exakt står så är mottagaren den som ska ha pengarna, inte du som skickar dem. Det spelar ingen roll vad du skriver där ändå. Det som är avgörande är att gironumret (som anger mottagarens konto) blir rätt och att OCR-numret (anger avsändaren och vilken faktura/betalning det är fråga om) blir rätt, och ja, OCR-numret brukar stå nere till vänster.

Och skapa nu för h-e inte en tråd till om saken.
Det står ingenstans var jag ska skriva OCR-numret när jag ska betala (på internet) Det står bara "meddelande avsändarnamn" och en annan "meddelande mottagarkonto".... är båda samma sak??? ska man skriva ocr-nr där??

Förlåt men vill ha svar
2011-08-28, 16:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mung
Ja precis... när du är inne på internetbanken så står det var du ska skriva in plusgironumret. Skriv in det där, så brukar betalningsmottagare komma upp automatiskt. Sedan skriver du in det långa numret längst ned till vänster (OCR-numret) där det står att du ska skriva in OCR-nummer. Fyll i summan och vilket konto det ska skickas ifrån (ditt eget/pappas konto). Fyll i när pengarna ska skickas (förfallodatum). Klart.
Det kommer inte upp nånstans var man ska skriva OCR-numret....
2011-08-28, 16:45
Medlem
cannabis-slampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pansardansen
Det kommer inte upp nånstans var man ska skriva OCR-numret....

Låter väldigt konstigt eftersom OCR-numret är centralt vid betalningar.
Det är nog du som inte läser ordentligt.

Du kanske ska skriva vilken bank du har för bättre svar.
2011-08-28, 16:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cannabis-slampa
Låter väldigt konstigt eftersom OCR-numret är centralt vid betalningar.
Det är nog du som inte läser ordentligt.

Du kanske ska skriva vilken bank du har för bättre svar.
Swedbank! Hur fan ska man veta clearingnumret?? Hur ska jag veta om jag ska betala till plusgiro eller bankgiro???
2011-08-28, 17:45
Medlem
mungs avatar
Jag råkar ha Swedbank som tur är. Det du håller på att försöka göra är en överföring, när du egentligen ska göra en Bg/Pg-betalning och det är därför det blir snurrigt.

Gå till: Betala/Överföra -> Bg/Pg-betalning så ska du se att det löser sig.
2011-08-30, 21:20
Medlem
Du ska ha OCR-nummer.

Svar fått, tråden låses /mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in