Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-08-28, 15:43
Bannlyst
En dum fråga, men är mottagarnamn de man ska skicka pengarna till eller är det jag som är det??? SNÄLLA SVARA

Det står såhär på fakturan (pappret):

Betalningsmottagre (endast namn)

-Sen företagets namn här-

Sen när jag ska föra över står det mottagare... vafan ska jag skriva mitt egna namn eller deras?
2011-08-28, 15:45
Bannlyst
Betalningsmottagare är den du betalar till.

Det är illa ställt med dagens ungdom må jag säga.

Lycka till
2011-08-28, 15:46
Medlem
b0gfettos avatar
Det är dom som ska mottaga pengarna, dvs företaget som som står på räkningen. Finns det inget OCR-nummer du ska skriva in? Det står oftast längst ner i vänstra hörnet.
2011-08-28, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Commodore128D
Betalningsmottagare är den du betalar till.

Det är illa ställt med dagens ungdom må jag säga.

Lycka till
Men när jag ska föra över på internet står det MOTTARNAMN... är det samma sak??
Hur vet de ens att det är jag som skickar pengarna??? Mitt namn står på mitt konto, men kan de se det? Dum fråga... vet..
2011-08-28, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Det är dom som ska mottaga pengarna, dvs företaget som som står på räkningen. Finns det inget OCR-nummer du ska skriva in? Det står oftast längst ner i vänstra hörnet.
Menar du plusgirokonto nr?
2011-08-28, 15:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pansardansen
Menar du plusgirokonto nr?

OCR-nummer står, som redan sagts, oftast längst ner till vänster, ett lång nummer mellan # (du skall inte skriva in # utan enbart nummer). Det är oftast det numret som gör att "Svea fakturaservice" vet från vem det kommer bland annat.

Plusgirokonto är mottagarens kontonummer (iaf på min Internetbank kan man skriva in det så kommer betalningsmottagaren fram automatiskt) ett sådant nummer står i en ruta benämnt Plus/bankgironummer, kan se ut så här 5668-1357.

Betalningsmottagare är som sagt den som skall ha pengarna.

Hur de vet vem du är bestäms av OCR-nummret, om ett sådant nummer inte finns så får du skriva ditt namn/personnummer eller något annat som gör att de vet från vem pengarna kommer (detta förfarande är ovanligt det finns oftast OCR.nummer)

Lycka till
2011-08-28, 16:00
Medlem
Citat:
Men när jag ska föra över på internet står det MOTTARNAMN... är det samma sak??
Hur vet de ens att det är jag som skickar pengarna??? Mitt namn står på mitt konto, men kan de se det? Dum fråga... vet..

Du fyller i bank-numret, sen brukar oftast mottagarnamn komma upp automatiskt.
2011-08-28, 16:04
Bannlyst
Citat:
OCR-nummer står, som redan sagts, oftast längst ner till vänster, ett lång nummer mellan # (du skall inte skriva in # utan enbart nummer). Det är oftast det numret som gör att "Svea fakturaservice" vet från vem det kommer bland annat.

Plusgirokonto är mottagarens kontonummer (iaf på min Internetbank kan man skriva in det så kommer betalningsmottagaren fram automatiskt) ett sådant nummer står i en ruta benämnt Plus/bankgironummer, kan se ut så här 5668-1357.

Betalningsmottagare är som sagt den som skall ha pengarna.

Hur de vet vem du är bestäms av OCR-nummret, om ett sådant nummer inte finns så får du skriva ditt namn/personnummer eller något annat som gör att de vet från vem pengarna kommer (detta förfarande är ovanligt det finns oftast OCR.nummer)

Lycka till
Okej tack för svar!!

Det står ett långt nr längst ner till vänster, men det ska jag inte skriva på mottagarnamn väl?? Måste man skriva deras namn på mottagarnamn???
2011-08-28, 16:07
Medlem
Diablo1118s avatar
Varför fråga samma sak i tre olika trådar?
2011-08-28, 16:10
Bannlyst
Citat:
Okej tack för svar!!

Det står ett långt nr längst ner till vänster, men det ska jag inte skriva på mottagarnamn väl?? Måste man skriva deras namn på mottagarnamn???

Självklart skulle man råka ut för en trollare när man ville vara snäll.
2011-08-28, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Varför fråga samma sak i tre olika trådar?

nån har glömt att betala räkningnarna
2011-08-28, 16:16
Bannlyst
Citat:
Självklart skulle man råka ut för en trollare när man ville vara snäll.
Jag är inget troll. Är bara dum. Det kommer inte på nånstans där man ska skriva OCR-nummer på internetbanken...
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in