• 1
  • 2
2011-08-28, 14:35
Medlem
pponmms avatar
Såhär är det: Ända sedan jag installerade Windows 7 så har jag dragits med problem med fps:en i mina spel. Jag ligger t.ex på runt 100 fps i Wow men den droppar ofta ned till ca. 10 fps i tjugo sekunder ibland bara för att åka upp till 100 igen. Det händer också i alla Source spel jag har.

Men jag har alldrig fått dethär problemet med t.ex SC2. Jag har sökt runt på nätet och det verkar vara ett vanligt problem att få FPS-dropp sedan man installerat Windows 7. Men det finns hursomhelst ingen lösning vad jag har hittat än i alla fall.

Jag har testat att uppdatera/ nedgradera mina drivrutiner hit och dit, det hjälper ibland. Jag lyckas ibland köra TF2 utan lagg överhuvudtaget i flera timmar ibland, samma med andra Source spel. Men nästa dag kanske jag får dras med FPS-dropp igen.

Vad kan problemet vara? Hur löser jag det?

Specificationer:

Grafikkort: NVIDIA GeForce 7800 GTX

Processor: AMD Athlon(tm) II X3 445 Processor

RAM: 2GB
Citera
2011-08-28, 14:42
Bannlyst
Ja, för det första så har du ingen bra dator. Du får nog uppgradera om du vill slippa
dessa "FPS-drop".
Sen får du permanent stänga av ditt AV då det kan lagga till ibland.
Annars vet jag inte..
Citera
2011-08-28, 14:56
Medlem
pponmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RebeccaBlack
Ja, för det första så har du ingen bra dator. Du får nog uppgradera om du vill slippa
dessa "FPS-drop".
Sen får du permanent stänga av ditt AV då det kan lagga till ibland.
Annars vet jag inte..

Jag ska uppgradera snart, men datorn ska helt klart klara av att köra dessa spel utan FPS-dropps. Ang. virusskydd så kör jag alltid med de t avstängt.
Citera
2011-08-28, 14:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pponmm
Jag ska uppgradera snart, men datorn ska helt klart klara av att köra dessa spel utan FPS-dropps. Ang. virusskydd så kör jag alltid med de t avstängt.
Nixbox! Hade en dator innan som hade 2 gig ram, 8600gt, AMD Dual Core 5000+ 2,6Ghz och enligt "Minimum Requirements" på COD Black Ops så kunde jag spela spelet men det kunde jag tydligen inte.... Problemet låg hos mina RAM-minnen.
Så prova med dina minnen
Senast redigerad av RebeccaBlack 2011-08-28 kl. 15:02.
Citera
2011-08-28, 15:04
Medlem
pponmms avatar
Citat:
Nixbox! Hade en dator innan som hade 2 gig ram, 8600gt, AMD Dual Core 5000+ 2,6Ghz och enligt "Minimum Requirements" på COD Black Ops så kunde jag spela spelet men det kunde jag tydligen inte.... Problemet låg hos mina RAM-minnen.
Så prova med dina minnen

Okej, då får jag väll börja med att köpa nya RAM-minnen och Grafikkort då. Men saken jag tycker är så konstig är att jag kan köra ibland utan FPS-dropps överhuvudtaget, och ibland så händer det hela tiden.
Citera
2011-08-28, 15:09
Bannlyst
Citat:
Men saken jag tycker är så konstig är att jag kan köra ibland utan FPS-dropps överhuvudtaget, och ibland så händer det hela tiden.
Inte konstigt för mig. Naturligt att hårdvara skiftar i prestation.
Men kan du vara lite mer specifik på vad som kan vara anledningen till att det ibland går att spela, är det på kvällen, är det singleplayer, är det precis efter du startar datorn eller något annat.
Citera
2011-08-28, 15:21
Medlem
pponmms avatar
Citat:
Inte konstigt för mig. Naturligt att hårdvara skiftar i prestation.
Men kan du vara lite mer specifik på vad som kan vara anledningen till att det ibland går att spela, är det på kvällen, är det singleplayer, är det precis efter du startar datorn eller något annat.

Det kan hända lite då och då att datorn blir så sjukt jobbig och ger mej FPS-dropps hela tiden, spelar ingen roll vilken tid på dygnet det hanldar om. Det hjälper tyvärr inte att starta om datorn, brukar göra det och starta spelet jag vill spela på direkten utan att starta något annat, men jag får fortfarande FPS-dropps.

Jag har alldrig lidit av FPS-dropp när jag spelar StarCraft 2, endast med Source spel och nu Wow också.

En sak jag vet är detta också: Om jag har Google Chrome igång och spelar t.ex SC2 och tabbar ned så händer det ofta att det krashar och jag kan inte starta det igen försen jag har avslutat Google Chrome. Jag får också runt 2 fps i mina OpenGL applikationer om jag har Google Chrome igång samtidigt ibland, och det funkar inte försen jag har lagt ned Chrome igen.

Jag vet inte hur givande det var, kanske är ett helt annat problem, men vem vet.

EDIT: En sak att ha i åtanke är kanske att SC2 är ett spel där man spelar mot en spelare sammtidigt, och att Wow och diverse andra spel jag lider av FPS-dropps i spelar man mot oftast fler än 10 personer sammtidigt.
Senast redigerad av pponmm 2011-08-28 kl. 15:24.
Citera
2011-08-28, 15:37
Bannlyst
Ingen aning, helt tomt i huvudet just nu...

Jag skulle nog rekommendera att du försöker ändra på några inställningar. Kör du med V-sync?
Upplösning? När du väl får FPS-drops, testa att lägga ner grafiker på lägsta respektive högsta för att se skillnad.
Det skulle likväl vara drivrutinerna som är knas.
Händer detta bara i Singeplayer?
Citera
2011-08-28, 15:50
Medlem
pponmms avatar
Citat:
Ingen aning, helt tomt i huvudet just nu...

Jag skulle nog rekommendera att du försöker ändra på några inställningar. Kör du med V-sync?
Upplösning? När du väl får FPS-drops, testa att lägga ner grafiker på lägsta respektive högsta för att se skillnad.
Det skulle likväl vara drivrutinerna som är knas.
Händer detta bara i Singeplayer?

Jag har testat att ändra mellan att ha V-sync både på och av, ingen skillnad. Jag kör alla spel på lägsta grafik, därav mina ~100fps på de flesta spel.

Jag kör tyvärr inga Singleplayer-spel på datorn. Det händer just nu på: Wow, TF2 och CSS. Men när jag uppdaterar drivrutinerna så brukar det funka ett tag, men sedan blir det illa igen och ger mej FPS-dropps. Just nu sitter jag på NVIDIAs drivrutiner 270.27 tror jag, som jag laddade ned igår, förut hade jag de senaste 280.28 tror jag. Men det blev tyvärr ingen skillnad denna gång.

Kanske borde jag testa ett par drivrutinger som är äldre endå?

EDIT: Testar att ladda ned 260.99 just nu.
Senast redigerad av pponmm 2011-08-28 kl. 15:52.
Citera
2011-08-28, 15:55
Bannlyst
Citat:
Kanske borde jag testa ett par drivrutinger som är äldre endå?
Kanske inget jag rekommenderar men lika bra att testa. Man ska alltid ha de senaste uppdateringarna. Men det kan vara så att du hittat en bugg som uppstår med din komponentkombination och orsakar detta. Nu tänker jag vilt här men det är absolut ett möjligt scenario.

Uppdatera gärna om det hjälpte med de gamla drivrutinerna!
Citera
2011-08-28, 16:25
Medlem
pponmms avatar
Citat:
Kanske inget jag rekommenderar men lika bra att testa. Man ska alltid ha de senaste uppdateringarna. Men det kan vara så att du hittat en bugg som uppstår med din komponentkombination och orsakar detta. Nu tänker jag vilt här men det är absolut ett möjligt scenario.

Uppdatera gärna om det hjälpte med de gamla drivrutinerna!

Jag testade lite TF2 snabbt, jag var utan FPS-dropps i det spelet i alla fall. Men jag köre dock inte så länge. I Wow däremot så fick jag FPS-dropp efter några minuter bara. Att testa ännu äldre drivrutiner har jag en känsla av att det inte kommer att funka, så jag tar nog och installerar de senaste igen.

Nu glömde jag att berätta en sjukt vital del i denna diskussion, så jag kan väll lika gärna dra in den så fort som möjligt...

Skärmen blir rätt så ofta svart för mej och sedan står det "NVIDIA display drivers stopped working, windows has resolved the problem.". Ungefär så står det i alla fall. Fick det just så jag blev påmind om det. Kanske är det bara mitt grafik kort som håller på att gå sönder.

Men det finns helt klart fler än mej som lider av detta problem, som dessutom har bra speccs:

http://answers.microsoft.com/en-us/w...2-01d70a29d979

http://answers.microsoft.com/en-us/w...2-01d70a29d979

http://www.zpgaming.eu/forums/thread...fps-drops.html

http://windows7forums.com/windows-7-...ke-source.html
Citera
2011-08-28, 16:37
Bannlyst
Citat:
Skärmen blir rätt så ofta svart för mej och sedan står det "NVIDIA display drivers stopped working, windows has resolved the problem.". Ungefär så står det i alla fall. Fick det just så jag blev påmind om det. Kanske är det bara mitt grafik kort som håller på att gå sönder.
OK, du skulle sagt det från början då detta är ett vanligt problem, tro mig.
Finns tusentals trådar om detta på utomstående forums men ingen av dem verkar ge specifika svar som löser problemet.

http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=25381
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in