2011-08-28, 13:42
Medlem
saggesalivs avatar
Min hund fick ett bitsår över ögat, vad ska jag göra med det?

Slänger upp en skit bild från mobilen också då systemkameran är på lagning...

http://laddauppbilder.se/?di=813145315279
Citera
2011-08-28, 13:48
Medlem
drickor-olika-smaks avatar
Åka till veterinären imorgon.. Söndagar är ju mycket dyrare.
Citera
2011-08-28, 13:51
Medlem
Kan inte se bilden men ett bitsår nära ögat bör du kolla hos veterinären så att infektion kan förebyggas...
Citera
2011-08-28, 14:27
Medlem
dinobarcelonas avatar
Instämmer, veterinären såklart!
Citera
2011-08-28, 16:24
Medlem
cavalls avatar
det farliga med hundbett är att de oftast är större än vad man kan se.

en hund biter inte bara, de sliter och skakar om de kan med.

det innebär att det blir en ficka som fungerar som en grogrund för infektion.

tvätta med kallt vatten, om du inte har sårrengörning hemma.
Citera
2011-08-28, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z0
Kan inte se bilden men ett bitsår nära ögat bör du kolla hos veterinären så att infektion kan förebyggas...

En infektion kan inte förebyggas. Ett bitsår räknas alltid som ett infekterat sår.
De flesta bitsår bör bedömas av veterinär som kan kolla djupa sårfickor mm.

Även om många små enkla sår kan självläka med ordentlig rengöring så är det flera som
behöver dräneras, eller behandlas med antibiotika. Detta kan vara svårt att avgöra som lekman.

Här har vi dessutom en risk att själva ögat har blivit skadat.

Så; veterinären imorgon. OM inte hunden mår dåligt, då åker man akut och hoppas att ägaren
till den bitande hunden (som är skyldig att betala) har pengar till jouravgiften
Citera
2011-08-29, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsBean
En infektion kan inte förebyggas. Ett bitsår räknas alltid som ett infekterat sår.
De flesta bitsår bör bedömas av veterinär som kan kolla djupa sårfickor mm.

Även om många små enkla sår kan självläka med ordentlig rengöring så är det flera som
behöver dräneras, eller behandlas med antibiotika. Detta kan vara svårt att avgöra som lekman.

Här har vi dessutom en risk att själva ögat har blivit skadat.

Så; veterinären imorgon. OM inte hunden mår dåligt, då åker man akut och hoppas att ägaren
till den bitande hunden (som är skyldig att betala) har pengar till jouravgiften

Om man dränerar och ger antibiotika, är inte det att förebygga en infektion??
Citera
2011-08-29, 05:40
Medlem
Fangelsets avatar
åk till vetten och visa sköterskan om hon tycker att det är något att konsultera om.
möjligtvis säljer dom någon sårsalva där.
Citera
2011-08-29, 08:30
Moderator
pewpews avatar
Man ser inte hur pass illa det är. Det du kan göra tills du besöker vet är att rengöra, sen använder jag en salva som jag tycker är otroligt bra, LPH. Den skyddar även mot insekter som försöker sätta sig i såret. Finns receptfritt hos apoteket.
Citera
2011-08-29, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z0
Om man dränerar och ger antibiotika, är inte det att förebygga en infektion??

Nej det är att behandla en infektion. Att förebygga betyder att man försöker förhindra att en infektion uppkommer överhuvudtaget. Förebygger en infektion gör man genom att tex raka bort päls, och steriltvätta ett område du ska operera, eller genom att ge antibiotika i förebyggande syfte.

Ett bitsår är alltid infekterat i samma sekund som hunden biter tag och perforerar huden.
Citera
2011-08-29, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsBean
Nej det är att behandla en infektion. Att förebygga betyder att man försöker förhindra att en infektion uppkommer överhuvudtaget. Förebygger en infektion gör man genom att tex raka bort päls, och steriltvätta ett område du ska operera, eller genom att ge antibiotika i förebyggande syfte.

Ett bitsår är alltid infekterat i samma sekund som hunden biter tag och perforerar huden.

Men suck...!

I förra inlägget skrev du: "En infektion kan inte förebyggas." ???

Här kan du läsa på FASS:

http://www.fass.se/LIF/lakarbok/arti...articleID=6213

Om att hundbett (iofs på människor men det bör ju vara lika) IBLAND blir infektioner, det är väldigt vanligt vid kattbett men betydligt ovanligare vid hundbett. Dessutom står det när man tycker att man ska ge penicillin i FÖREBYGGANDE syfte, tex vid bett i händer! Om det inte är ett högrisksår behandlar man INTE eftersom långt ifrån alla hundbett blir infekterade!

Nära ögat på en hund bör vara ett sådant ställe där jag gissar att man bör vara försiktig med att chansa!

Så då tänker inte jag diskuterat att infektioner inte går att förebygga mer eftersom det står tydligt och klart på FASS!
Citera
2011-08-29, 16:49
Medlem
[quote=Z0]Men suck...!

I förra inlägget skrev du: "En infektion kan inte förebyggas." ???

Jag ber ödmjukast om ursäkt för mitt otydliga inlägg. Vi behöver absolut inte diskutera detta vidare, men om jag har din tillåtelse att förtydliga mig, så menar jag att på djur (hund i detta fall) så klassificeras ett bitsår som ett infekterat sår.
Eftersom såret vi pratar om är ett bitsår på en hund så menade jag att detta sår redan är infekterat, och man kan alltså inte förebygga infektion.

Hur det fungerar på människa har jag inte utbildning eller kompetens att uttala mig om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in