2011-08-28, 12:06
Medlem
Hej!

Jag älskar att grilla och tänkte passa på att göra det en sista(?) gång innan hösten är helt över en.

Nu är det så att jag tänkt göra en liten söndags-fläskfilé med hasselbacks potatis (efter noggrant urval av olika recept här på FB, tack )

Hursomhelst, en god vän till mig brukar göra något riktigt gott med fläskfilé men kan tyvärr inte få tag på han just nu. Iaf han brukar lägga in fläskfilén i en stor bit aluminium folie, sedan massa körsbärstomater bredvid samt massa goda kryddor på det. Ligger på grillen ett tag (någon som vet hur länge för att den ska bli sådär lagom o lite smårosa i mitten?) sen blir det grymt gott samt att tomaterna blir helt sjukt goda!!

Någon som har tips på vad man kan krydda med? Tänkte köra på rosépepparsås till..

Tack på förhand
Citera
2011-08-28, 12:28
Medlem
rätt länge, antar jag. med köttermometer slipper man vara orolig.
Citera
2011-08-28, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lovefare
rätt länge, antar jag. med köttermometer slipper man vara orolig.
Notera att jag tänkt köra den på grillen, brukar inte direkt köra med kötttermometer där.. kanske går däremot? Känns rent spontant som en "dum" idé dock, rätte mig gärna om jag har fel Men ungefärlig tid? Längre än 30min?
Senast redigerad av Vpaz 2011-08-28 kl. 12:51.
Citera
2011-08-28, 12:45
Medlem
SambalOeleks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vpaz
Notera att jag tänkt köra den på grillen, brukar inte direkt köra med kötttermometer där.. kanske går däremot? Känns rent spontant som en "dum" idé dock, rätte mig gärna om jag har fel Men ungefärlig tid? Längre än 30min?
Varför skulle det vara en dum idé med köttermometer i grillen? Det kör jag ofta med.

Grilla med indirekt glöd i klotgrill. Dvs lägg briketterna i två högar utmed kanterna i klotgrillen. Börja med att bryna hela fläskfilén över den ena glödhögen. Flytta den därefter till mittenpartiet av grillen - där det inte ligger briketter direkt under köttet.

Se till att ha spjället under grillen öppet, samt rökutsläppet i locket öppet, så att glöden hålls vid liv. Lägg sedan på locket och låt filén helstekas under stängt lock.

Ha en köttermometer instucken till mitten av köttet. Kör till ca 60-63°C och ta sedan ut köttet och vira in i aluminiumfolie. Köttet får då "vila till sig" och kommer stiga ytterligare lite i temperatur. Låt ligga så i ca 10 minuter.

Innan du sätter igång kan du krydda köttet efter behag, typ med chili och örter eller vad helst du tycker är gott.
Citera
2011-08-28, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SambalOelek
Varför skulle det vara en dum idé med köttermometer i grillen? Det kör jag ofta med.

Grilla med indirekt glöd i klotgrill. Dvs lägg briketterna i två högar utmed kanterna i klotgrillen. Börja med att bryna hela fläskfilén över den ena glödhögen. Flytta den därefter till mittenpartiet av grillen - där det inte ligger briketter direkt under köttet.

Se till att ha spjället under grillen öppet, samt rökutsläppet i locket öppet, så att glöden hålls vid liv. Lägg sedan på locket och låt filén helstekas under stängt lock.

Ha en köttermometer instucken till mitten av köttet. Kör till ca 60-63°C och ta sedan ut köttet och vira in i aluminiumfolie. Köttet får då "vila till sig" och kommer stiga ytterligare lite i temperatur. Låt ligga så i ca 10 minuter.

Innan du sätter igång kan du krydda köttet efter behag, typ med chili och örter eller vad helst du tycker är gott.
Tackar tackar får man fråga varför man ska ha stängt lock förresten?
Citera
2011-08-28, 12:54
Medlem
SambalOeleks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vpaz
Tackar tackar får man fråga varför man ska ha stängt lock förresten?
För att värmen från briketterna ska studsa ner på köttet och bilda en ugn. Utan lock försvinner värmen upp i tomma intet och köttet kommer inte få någon värme på sig.
Citera
2011-08-28, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SambalOelek
För att värmen från briketterna ska studsa ner på köttet och bilda en ugn. Utan lock försvinner värmen upp i tomma intet och köttet kommer inte få någon värme på sig.
Alright, men då antar jag att du menar att locket ska vara på under den indirekta värmen, inte innan, eller hur?
Man vill ju inte riskera att fett droppar ner, tar eld och på så sätt bränner köttet, något man inte kan se om locket är på dvs!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in