Citat:
Ursprungligen postat av Vpaz
Notera att jag tänkt köra den på grillen, brukar inte direkt köra med kötttermometer där.. kanske går däremot? Känns rent spontant som en "dum" idé dock, rätte mig gärna om jag har fel

Men ungefärlig tid? Längre än 30min?
Varför skulle det vara en dum idé med köttermometer i grillen? Det kör jag ofta med.
Grilla med indirekt glöd i klotgrill. Dvs lägg briketterna i två högar utmed kanterna i klotgrillen. Börja med att bryna hela fläskfilén över den ena glödhögen. Flytta den därefter till mittenpartiet av grillen - där det inte ligger briketter direkt under köttet.
Se till att ha spjället under grillen öppet, samt rökutsläppet i locket öppet, så att glöden hålls vid liv. Lägg sedan på locket och låt filén helstekas under stängt lock.
Ha en köttermometer instucken till mitten av köttet. Kör till ca 60-63°C och ta sedan ut köttet och vira in i aluminiumfolie. Köttet får då "vila till sig" och kommer stiga ytterligare lite i temperatur. Låt ligga så i ca 10 minuter.
Innan du sätter igång kan du krydda köttet efter behag, typ med chili och örter eller vad helst du tycker är gott.