Citat:
Ursprungligen postat av dobedo
Jag har av någon anledning slutat att äta fläsk. Köttet är inte rött, utan rosa. Det har konsistensen av fettvaddat gummi.
Stekte bejkon här om dagen. Hälften av allt "kött" var ju rent fett. Vita avlånga stekta fettskivor.
Jag har en seriös fråga, och hoppas på intellektuella svar snarare än känsloladdade svar. Hur pass bra kött är fläsk egentligen? Är det något man skulle rekommendera en atlet exempelvis?
Fläsk i sig är bra för att du kan putsta bort fettet väldigt enkelt, ur ett hälsosamt perspektiv. Som hårt tränande så vill du ha i dig olika typer av proteinkällor då alla håller olika typer av aminosyrekedjor och förser dig med olika vitaminer och mineraler så försök variera proteinet bäst du kan, nöt, fläsk, kyckling, fisk, baljväxter, mejeri etc etc. Skulle jag plocka en proteinkälla ur listan så blir det solklart kyckling. Brukar ligga runt 1% fett och är väldigt lättsmält för kroppen. Nöt och fläsk är svårarbetade proteinkällor som tvingar magen att arbeta hårt för att bryta ner till mindre beståndsdelar.
Bacon är aldrig bra.. Kött med över 3% fett kan du rent hälsomässigt skippa på rakt arm då du väldigt lätt når fettkvoten iaf. Så basicly är allt kött bra kött förutsatt att det är trimmat ordentligt och du ser till att variera mycket. Tror man i runda slängar brukar säga max 500gram rött kött i veckan och detsamma går väl i princip för de proteinkällorna som är lika svårsmälta, basera kosten runt kyckling + fisk men uteslut inte variation