• 1
  • 2
2011-08-28, 01:07
Bannlyst
Jag har av någon anledning slutat att äta fläsk. Köttet är inte rött, utan rosa. Det har konsistensen av fettvaddat gummi.

Stekte bejkon här om dagen. Hälften av allt "kött" var ju rent fett. Vita avlånga stekta fettskivor.

Jag har en seriös fråga, och hoppas på intellektuella svar snarare än känsloladdade svar. Hur pass bra kött är fläsk egentligen? Är det något man skulle rekommendera en atlet exempelvis?
Citera
2011-08-28, 01:12
Medlem
Nepposs avatar
Eftersom fettet på bacon och fläsk är nyttigt så är det inte dåligt.
Citera
2011-08-28, 01:30
Bannlyst
Hur är köttkvalitén? Kolesterolet?

Är det bättre att en elitidrottare käkar kossa än tryn-djur?
Citera
2011-08-28, 01:50
Medlem
Luftiss avatar
Fläsk är fett och fett är en bra smakbärare. Varför skulle det inte vara bra?
Citera
2011-08-28, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dobedo
Jag har av någon anledning slutat att äta fläsk. Köttet är inte rött, utan rosa. Det har konsistensen av fettvaddat gummi.

Stekte bejkon här om dagen. Hälften av allt "kött" var ju rent fett. Vita avlånga stekta fettskivor.

Jag har en seriös fråga, och hoppas på intellektuella svar snarare än känsloladdade svar. Hur pass bra kött är fläsk egentligen? Är det något man skulle rekommendera en atlet exempelvis?

Fläsk i sig är bra för att du kan putsta bort fettet väldigt enkelt, ur ett hälsosamt perspektiv. Som hårt tränande så vill du ha i dig olika typer av proteinkällor då alla håller olika typer av aminosyrekedjor och förser dig med olika vitaminer och mineraler så försök variera proteinet bäst du kan, nöt, fläsk, kyckling, fisk, baljväxter, mejeri etc etc. Skulle jag plocka en proteinkälla ur listan så blir det solklart kyckling. Brukar ligga runt 1% fett och är väldigt lättsmält för kroppen. Nöt och fläsk är svårarbetade proteinkällor som tvingar magen att arbeta hårt för att bryta ner till mindre beståndsdelar.

Bacon är aldrig bra.. Kött med över 3% fett kan du rent hälsomässigt skippa på rakt arm då du väldigt lätt når fettkvoten iaf. Så basicly är allt kött bra kött förutsatt att det är trimmat ordentligt och du ser till att variera mycket. Tror man i runda slängar brukar säga max 500gram rött kött i veckan och detsamma går väl i princip för de proteinkällorna som är lika svårsmälta, basera kosten runt kyckling + fisk men uteslut inte variation
Citera
2011-08-28, 10:36
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobedo
Hur är köttkvalitén? Kolesterolet?

Är det bättre att en elitidrottare käkar kossa än tryn-djur?

Det verkar som att du tror att kolesterol är något farligt? Det är precis tvärtom, mycket viktigt för människokroppens celler.
Citera
2011-08-28, 17:09
Medlem
Nepposs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoingPro
Bacon är aldrig bra.. Kött med över 3% fett kan du rent hälsomässigt skippa på rakt arm då du väldigt lätt når fettkvoten iaf. Så basicly är allt kött bra kött förutsatt att det är trimmat ordentligt och du ser till att variera mycket. Tror man i runda slängar brukar säga max 500gram rött kött i veckan och detsamma går väl i princip för de proteinkällorna som är lika svårsmälta, basera kosten runt kyckling + fisk men uteslut inte variation

Går du möjlitvis på GI-metoden?
Citera
2011-08-28, 17:30
Medlem
Huffensfuffenss avatar
Fett är bra för fettförbränningen!
Citera
2011-08-28, 20:14
Medlem
Ronilles avatar
Jag har inte ätit fläskkött sedan julen 2000 och det är inget etiskt som ligger bakom det. Saken är den att jag har reumatoid artrit och fick rådet av en överläkare att skippa fläskkött.

Efter den förändringen har jag mått så oerhört mycket bättre och de få gångerna (2 för att vara exakt) som jag ätit fläsk har jag blivit sängliggandes med svullna leder och värk.

Jag har fått förklarat för mig att urinsyran i köttet är svårt för kroppen att smälta ner och att det tar sådan lång tid att det till och med kan ruttna i magen, detta i kombination med antibiotika och annat preparat som kan finns i fläsk gör att ledsjuka reagera och även andra.

Så svaret på din fråga om fläsk är dåligt, ja enligt mig och min 11- åriga erfarenhet så är det definitivt det.
Citera
2011-08-28, 20:31
Bannlyst
Tack för ditt inlägg Ronille.

Undrar vidare i tråden: är kvalitén sämre?

Sitter och käkar en kotlett nu. Smakar skit. Det är vitt.

En biff däremot, hade smakat kött, och färgen hade varit vacker.

Jag är som sagt rå-ateist och saknar relation med allt som hater religion. Så agendan är det jag utger den för att vara (jag sitter ju som sagt och käkar en kotlett just nu). Vill bara veta sanningen, och mina "idéer" kommer helt från min egen sida. Om det inte är något fel på köttet, ja då knaprar jag vidare.

Jag undrar av hälsoskäl. Strävar efter god hälsa, och äter hellre annat kött om det är bättre.
Citera
2011-08-28, 20:44
Medlem
Ronilles avatar
Jag äter enbart vitt kött och skaldjur och mår bra av det. Äter mindre och mindre biff, har bara blivit så. Min uppfattning är att kvalitén är sämre, just för hur man behandlar de levande djuren och de medikament som de får under uppväxten. Kontra det med en ko som är frigående och dess kött.

Det finns evidensbaserad forskning kring matvanor kontra kött, dock har jag rapporterna på arbetsdatorn just nu. Men det är ju vanligt förekommande att nyblivna vegetarianer uppger att de känner av en förbättrad hälsa och energi.
Citera
2011-08-29, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neppos
Går du möjlitvis på GI-metoden?

Nä men jag har studerat och arbetat med näringsfysiologi.

Går du möjligtvis på någon-sa-att-allt-naturligt-fett-var-bra-så-jag-öser-i-mig-feta-ostar-utan-dåligt-samvete-metoden?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in