2011-08-28, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FTW_Yes
Är ju dock skillnad på att uppehålla någons liv(den som går på social) jämfört med att studera frivilligt på lån. Alternativ vore ju som i USA, där ens föräldrar får spara ihopa pengarna till ens utbildning sen man föds.
Dock kan jag ju hålla mig dom att bidragsdelen nog kunde höjts med någon tusing.

Klart att det är skillnad, men bidraget + studielånet är också till för att uppehålla någons liv.
Citera
2011-08-28, 01:06
Medlem
starkopramens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JobbaiNorge
Nej, grundlönen är bra mycket lägre. Det är 100% OB på helger, samt helt okej OB på kvällar, som gör att lönen kan dra iväg.

Här får de månadskort utöver soc (eller fick i alla fall för något år sedan, extremt osannolikt att de skulle dragit in detta eftersom det skulle blivit ett fruktansvärt liv i alla kvällstidningar i så fall, och ett månadskort kostar dessutom under 500:-).

Inte en chans att kläder och skor kostar 500:- per månad!
6 000 per år?! Köper man inte märkeskläder är klädkostnaden i stort sett obefintlig.
Gekås/H&M.
Skor passar man på att köpa på Stadium när de har rea, för 150-300:-.
Läkarkostnader kostar knappast 200:- per månad eftersom du dessutom får frikort innan dess. Tandläkare är inte speciellt dyrt ifall du sköter din munhygien.
Jag äger ingen TV.
Jag klipper mig för 100 spänn.

Och ja, våra skatter är sinnessjuka. 50% går till "vårt sociala skyddsnät", 50%...
Var är piskan tro?

Som sagt, jag försöker leva snålt för att kunna lägga undan så mycket som möjligt. Och jag lever faktiskt på under 5 000:- per månad.

Snälla lilla rara du När du blir vuxen och kanske får barn så kanske du kan få ihop det. Visst jag tyckte som 20-åring som nu men nu... Jag känner människor som har blivit utförsäkrade och nu tvingas leva på försörjningsstöd. Två vuxna tre barn, han jobbar hon inlagd på psyk. Normen ligger på hyra, el, fackavgift, barnomsorg, busskort om man kan visa ett det behövs. Efter det så är det 215 kr per dag för att klara alla hushållets avgifter. Mat, blöjor, kläder o.s.v. Det är deras helvete. jag vet att det går att klara sig ett halvår på detta sätt men då hade jag både skafferi och frys fulla innan jag prövade.
Citera
2011-08-28, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwBjjShooto
Studerandes inkomst är 8 216 kr (5 496 kr lån och 2 720 kr bidrag), jag har en lägenhet som kostar mig ca 6000 i månaden med alla "fasta kostnader" inräknat. Då räknar jag in el etc. Det ger mig 2200 att leva för på ett ungefär.

Är det inte sjukt att jag som student har i runda svängar 1500 kronor mindre att leva för än någon på försörjningsstöd? Jag måste dessutom betala av nudlarna i ett bra tag framöver..

Sverige i ett nötskal.
Ifall du studerar i 5 år och sedan får högre lön eftersom du är högutbildad, får du ju dessutom betala straffskatt på detta, samtidigt som du betalar tillbaka vad du lånat...

Men att tycka något annat än "så som det är" är ju otänkbarn i Sverige.

Eftersom försörjningsstöd bara är tillfälligt bör väl det också kunna betalas tillbaka? Kan studenter så...

Citat:
Ursprungligen postat av Columbia
Socialbidragstagare är ju inte de skarpaste knivarna i lådan, vilket förmodligen går ut över det ekonomiska tänket.

DOCK, du verkar ta för givet att din situation går att applicera på alla andra. Ensamstående mor med tre barn får det tufft. Men visst känns det skumt att det inte skulle gå att klara sig.

Absolut. Mitt exempel var bara tänkt att gälla de som lever ensamma.
Dock finns det rätt stora många skyddsnät just för ensamstående föräldrar.
Problemet brukar i så fall vara att föräldern har ett missbruk.
Citera
2011-08-28, 01:09
Medlem
Shoopdawh00ps avatar
Jag håller verkligen med TS. Det är jävla hets på att spendera. Jag är själv student, som sommarjobbar mycket. Om man klarar av att hålla i pengarna, inte har en sanslöst hög hyra samt jobbar lite extra på helger kan man leva en termin utan varken studielån eller bidrag.

Jag har inte räknat benhårt, men jag tippar på att jag också lever runt 5000 i månaden. Några bra tips på att spara pengar är att laga ALL mat hemma, samt handla billiga kläder, och absolut inte mer kläder än vad du behöver. Jag har börjat snåla/fynda så mycket att jag tycker det är för dyrt att handla på H&M.
Citera
2011-08-28, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shoopdawh00p
Jag håller verkligen med TS. Det är jävla hets på att spendera. Jag är själv student, som sommarjobbar mycket. Om man klarar av att hålla i pengarna, inte har en sanslöst hög hyra samt jobbar lite extra på helger kan man leva en termin utan varken studielån eller bidrag.

Jag har inte räknat benhårt, men jag tippar på att jag också lever runt 5000 i månaden. Några bra tips på att spara pengar är att laga ALL mat hemma, samt handla billiga kläder, och absolut inte mer kläder än vad du behöver. Jag har börjat snåla/fynda så mycket att jag tycker det är för dyrt att handla på H&M.

Känner igen mig här, men det värsta är ju att de dessutom har satt inkomsttak på 75000 för denna terminen och 68000 på den andra. Och smart nog så räknar de in sommarlönerna (allihop) på denna terminen..
Citera
2011-08-28, 01:16
Medlem
Shoopdawh00ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwBjjShooto
Känner igen mig här, men det värsta är ju att de dessutom har satt inkomsttak på 75000 för denna terminen och 68000 på den andra. Och smart nog så räknar de in sommarlönerna (allihop) på denna terminen..

Du borde väl inte bry dig om inkomsttak om du inte tar studiemedel?
Citera
2011-08-28, 01:21
Medlem
Citat:
Du borde väl inte bry dig om inkomsttak om du inte tar studiemedel?

Jag tar dock studiemedel.
Citera
2011-08-28, 01:29
Medlem
ensockerbagares avatar
Själv tjänar jag 79k i månaden men klarar mig på 4k. Sparar resten. Socialbidragstagare ska ha en spark i äschlet så de börjar jobba, vet hut, jävla slöfockar!

Eller rättare sagt tror jag TS tror det är lika enkelt i praktiken som i teorin att leva på soc.
Citera
2011-08-28, 01:31
Medlem
Citat:

Det blir nästan en grej, att leva för så lite som möjligt...
Men det knepiga är ju att ju mer du arbetar, och ju mer du betalar in till statskassan, ju mindre får du i studiestöd.
Rätt sjukt system...

Sedan vill väl inte politiker att studenter jobbar för mycket, eftersom de då tar jobb som öppet arbetslösa kunde tagit, och politikernas siffror blir genast mycket sämre... En student är ju nämligen redan sysselsatt, enligt "vårt" sätt att räkna...
Citera
2011-08-28, 01:33
Medlem
ensockerbagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JobbaiNorge
Det blir nästan en grej, att leva för så lite som möjligt...
Men det knepiga är ju att ju mer du arbetar, och ju mer du betalar in till statskassan, ju mindre får du i studiestöd.
Rätt sjukt system...

Vad är sjukt i att inte låna ut pengar (CSN) till folk som inte behöver (jobbar)?
Citera
2011-08-28, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensockerbagare
Själv tjänar jag 79k i månaden men klarar mig på 4k. Sparar resten. Socialbidragstagare ska ha en spark i äschlet så de börjar jobba, vet hut, jävla slöfockar!

Eller rättare sagt tror jag TS tror det är lika enkelt i praktiken som i teorin att leva på soc.

Så du menar att det är svårare att leva på en summa pengar av soc, än samma summa pengar av lön...?
Jag lever verkligen på max 5 000:- per månad, har dock tur med hyran som ligger på 2 500:- (inkl. el). Jag hyr en bostadsrätt i 2:a hand.

Men som sagt, oavsett det gör jag av med mindre pengar än en socialbidragstagare eftersom de får hyran betald innan de får sina 3 700:-...
Citera
2011-08-28, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensockerbagare
Vad är sjukt i att inte låna ut pengar (CSN) till folk som inte behöver (jobbar)?

Jag syftade på bidragsdelen av studiestödet. Det får du inte om du tjänar över en viss summa...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in