2011-08-27, 23:29
Medlem
Hej!
Undrar hur ni gör när ni tvättar era gis? Rekkomendationen är ju att man tvättar i 30 grader och låter den hängtorkas. Jag tvättar min i 40 grader och centrifugerar den.

Sliter det mer på gin om man centrifugerar den?
Vad är nackdelen med att tvätta gin i varmt vatten? (Förutom att den krymper) Sliter det mer på gin om man tvättar gin i 60 grader än i 30?
Citera
2011-08-29, 00:38
Medlem
Ingen som tvättar sin gi?
Citera
2011-08-29, 00:41
Medlem
pentaxanalytikers avatar
Tvätta den så att den blir ren och inte luktar!
Blir den sliten av det så köper du en ny.
Behöver du verkligen fråga om det här?
Citera
2011-08-29, 09:17
Medlem
60 grader och efter varje träning är en bra måttstock.

Det sliter mer på gi:n att torktumla men gi är en förbrukningsvara, köp inte dyrare än att du har råd att ha minst två, tre stycken att gå runt på.
Citera
2011-08-29, 18:32
Medlem
60-90 grader, och ej torktumla då den krymper (om det är en riktig gi och inget syntetiskt tjafs)
Citera
2011-08-29, 22:01
Medlem
bnks avatar
Tvättar min i 30 grader och försöker tvätta den efter varje träningsvecka. Kanske lite ofräscht men följer tvättråden, vill inte att den ska krympa så mycket mer. Tränar dock inte med samma rashguard utan att tvätta den emellan.
Citera
2011-08-29, 22:43
Medlem
Bättre dräkter är förkrympta påverkas inte särskilt mycket av att tvättas i 60 grader om man inte torktumlar dom. Billiga dräkter som krymper mycket köper man med krympmån.

Bakterier dör först vid 60 grader (egentligen bör man nog köra ännu lite varmare, typ 75/90) så att bara tvätta i 30 känns lite elakt mot ens träningskompisar.
Citera
2011-08-30, 00:33
Medlem
1. Okej, så om jag förstått det rätt så är den enda nackdelen med att tvätta gin i varmt vatten att den krymper. Livslängden förkortas då inte?

2. Okej, jag vet att jag inte ska torktumla gin, men kan man centrifugera gin?

Tack för alla svar!
Citera
2011-08-30, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geografi
1. Okej, så om jag förstått det rätt så är den enda nackdelen med att tvätta gin i varmt vatten att den krymper. Livslängden förkortas då inte?

2. Okej, jag vet att jag inte ska torktumla gin, men kan man centrifugera gin?

Tack för alla svar!

1 tvätta Gin i 60-90 grader, sträck ut den sedan när du hänger upp den. Alla kläder i bomull krymper lite när man tvättar, bara att sträcka ut igen. Nej livslängden förkortas inte.
däremot ska man INTE tvätta bältet! Har du ett svart bälte så kommer det att se ut som om du har burit det 10 år längre än vad du har då det kommer att spricka och trasa sig

2, Ja du kan centrifugera Gin. EJ torktumla för då krymper även en förkrympt Gi.

Så länge du har en Gi som är värd att heta Gi (och inte någon av de moderna kamsporternas tjafs) så kan du nästan göra vad som helst mot den.. Dock kan kragen brista om du gör allt för många halslås.
Citera
2011-08-30, 22:43
Medlem
Självklart så tvättar man sitt bälte om det stinker (lätt hänt efter träningsresor där det inte hinner torka ordentligt), blir det för slitet köper man ett nytt.
Citera
2011-08-30, 23:16
Medlem
Chokemeisters avatar
det beror helt på hur gin passar dig.
JAg tvättar alltid mina i 30 de 15 första tvättarna och sedan absolut inte högre än 40 efter det.
Jag har nämligen hittat en dräkt och tvättkombo som passar min kropp perfekt! 5 mm mindre och jag får inte tävla i den

Har förövrigt aldrig hört talas om folk som tvättar gin i 60 eller mer. Står ju för fan på tvättråden att det är kall tvätt som gäller.

Visst börjar dräkterna lukta lite ammoniak efter några år men nej, mina dräkter är inte äckligare än någon annans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in