2011-08-27, 14:27
Medlem
MauiWowies avatar
Hej, jag fick ett erbjudande häromdagen att köpa en begagnad laptop av en privatperson som jag bara känner sådär.
Hur/var kollar jag om maskinen är anmäld stulen innan jag slår till? Jag har fått serie/tillverkningsnummer för detta ändamål.

Tack.
Citera
2011-08-27, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MauiWowie
Hej, jag fick ett erbjudande häromdagen att köpa en begagnad laptop av en privatperson som jag bara känner sådär.
Hur/var kollar jag om maskinen är anmäld stulen innan jag slår till? Jag har fått serie/tillverkningsnummer för detta ändamål.

Tack.

Det går inte se om säljaren vet hur man gör.
Citera
2011-08-27, 15:15
Medlem
merlin2s avatar
ringa polisen kanske
Citera
2011-08-27, 17:51
Medlem
MauiWowies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merlin2
ringa polisen kanske
Jag gjorde det - ingen träff vid rikssök tack och lov.
Tack för tips.
Citera
2011-08-27, 18:51
Moderator
Protons avatar
Citat:
Jag gjorde det - ingen träff vid rikssök tack och lov.
Tack för tips.
Ja mer än så kan du ju inte göra? Det kan ju inte gärna vara rimligt att du ska behöva gräva i flera månader för att avgöra om en dator är stulen eller inte, nu har du ju kontrollerat med polisen och mer än så borde du inte behöva göra.
Citera
2011-08-27, 19:03
Medlem
MauiWowies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Ja mer än så kan du ju inte göra? Det kan ju inte gärna vara rimligt att du ska behöva gräva i flera månader för att avgöra om en dator är stulen eller inte, nu har du ju kontrollerat med polisen och mer än så borde du inte behöva göra.
Du har rätt. Vad jag ville var att göra allt jag rimligen kunde för att anses ha handlat i god tro om detta någonsin blir en fråga.
Faktum är att poliskvinnan jag talade med och som gjorde rikssökningen sa ungefär: "nu har du gjort vad du kan".
Det får duga åt mig.
Tack för tips och synpunkter!
Citera
2011-08-27, 22:51
Medlem
lorebfs avatar
Citat:
Du har rätt. Vad jag ville var att göra allt jag rimligen kunde för att anses ha handlat i god tro om detta någonsin blir en fråga.
Faktum är att poliskvinnan jag talade med och som gjorde rikssökningen sa ungefär: "nu har du gjort vad du kan".
Det får duga åt mig.
Tack för tips och synpunkter!
Vad jag hört så finns det inget som heter "i god tro" längre...

intressant läsning:
http://konsumentmakt.ifokus.se/artic...ndla-i-god-tro
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in