2004-12-27, 09:55
Medlem
Jomazis avatar
KlNG:

JA, som det står. 70% sprit.
Japp, samma blandning 75.15.10.2 Salp. C, S, Dextr.
Gegga, den håller ihop men är inte "rinnig", pepparkakedeg
Jag använde en (mat) sked.
Jag krossade upp kornen (de blir väldigt stora till en början) när krutet fått torka helt. På så sätt får man "skärvor" och inte bara ett rörigt pulver.
Citera
2004-12-27, 11:20
Medlem
Flavuss avatar
En liten fråga:
Brukar ni inte mala det blötta krutet efter det torkat, eller krossar ni bara det till korn som ni användet till tex smällare o.d?
Jag brukar alltid mala den torkade krutdegen innan jag använder den, om jag inte ska använda korn till olika effekter.

I alla krutrecept står det ju bara att man ska torka det och sedan använda, inget om malning igen!
Citera
2004-12-27, 13:54
Medlem
ungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flavus
En liten fråga:
Brukar ni inte mala det blötta krutet efter det torkat, eller krossar ni bara det till korn som ni användet till tex smällare o.d?
Jag brukar alltid mala den torkade krutdegen innan jag använder den, om jag inte ska använda korn till olika effekter.

I alla krutrecept står det ju bara att man ska torka det och sedan använda, inget om malning igen!

Ett färdigt torrt krut är ju mer eller mindre stötkänsligt, och det är nog inte så kul om kvarnen börjar brinna/explodera
Har även läst att det ska bli bättre resultat av korn som är ~2mm än korn som är mindre.
Citera
2004-12-27, 20:41
Medlem
Klngs avatar
Så! Har gått skytteltraffik med vattenkokaren och fyllt på glasslådorna, så nu 2 timmar senare är det ganska torrt. Provade nyss, funkade grymmt bra! Tack för receptet och svaret på frågorna.
Citera
2004-12-29, 15:13
Medlem
shaolins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Det är en stentumlare med trumma på ca 0,75l och jag använder putsade mässingskutsar (tillsågade ifrån stång) som malmedia.

EDIT: Jag har slängt i mitt pilkol ("willow") kulkvarnen. Längtar tills mitt überkrut är klart Ska tillverka det enligt ovan med den skillnaden att det ska köras (i geggform) i 15-20 min i kulkvarnen för att ta bort alla fula salpeterklumpar som lätt bildas. Vågar inte köra det längre perioder, är rädd för att det sakta torkar upp och hela alltet går åt helsicke.

jag ska köpa en stentrumlare nu och funderar på hur stora mässingpellets man ska göra. 15 gånger 15 mm borde väl vara lagomt eller?
Citera
2004-12-29, 16:35
Medlem
Jomazis avatar
Japp, så stora är mina på ett ungefär. Tänk på att fila ner kanterna något på kutsarna.
Citera
2004-12-31, 21:13
Medlem
shaolins avatar
ok ska kapa upp stången imorn=)

jag tänkte köra svavel och kol för sig och sedan salpeter........hur farligt är det att sedan köra allt för att få det riktigt blandat?
Citera
2005-01-01, 06:25
Medlem
onemanarmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shaolin
ok ska kapa upp stången imorn=)

jag tänkte köra svavel och kol för sig och sedan salpeter........hur farligt är det att sedan köra allt för att få det riktigt blandat?

du menar att ´du ska köra kol, svavel och salpeter tillsammans??
Då måste du köra med bly eller mässing. Det går men kör inte mer ett par hundra gram åt gången...
Citera
2005-01-01, 11:40
Medlem
shaolins avatar
ok tack för rådet!

det är ingen risk för gnistor med mässing allafall! kapade upp en mässingstång nu med rondell och det blev inga gnistor alls!

hur många kutsar har ni i era stentrumlare? jag köpte en trumlare 0,9 kg, är det maxvikten man får ha i trumman eller?

tacksam för svar!
Citera
2005-01-02, 03:27
Medlem
Citat:
ok tack för rådet!

det är ingen risk för gnistor med mässing allafall! kapade upp en mässingstång nu med rondell och det blev inga gnistor alls!

hur många kutsar har ni i era stentrumlare? jag köpte en trumlare 0,9 kg, är det maxvikten man får ha i trumman eller?

tacksam för svar!

Din trumlarvikt avser nog sten. När det gäller pulver som ska malas så brukar man tala om volym. "De stora pojkarna" brukar snacka om max en fjärdedel av volymen med det som ska malas. Vidare ska det vara typ två-tre gånger i VIKT med kulor/kutsar.

EDIT: Två tre gånger mer vikt på kulorna/kutsarna mot det som ska malas.
Ps. Inget är ofarligt i pyrosammanhang. Mässing ger väldigt lite gnistor, men en liten kan räcka. Har aldrig läst om någon trumlare som gått i luften, men det har nog skett och skadeverkningarna av tex 1kg svartkrut som är bra är enormt. Maler man i ett hus eller lägenhet så kan man räkna med glassplitter av fönstret många tiotal meter bort....
Citera
2005-01-12, 23:22
Medlem
shaolins avatar
gjorde min första sats svartkrut någonsin idag och det fungerade över förväntan

dock var det gjort med natriumnitrat så det drog nog ner prestandan en aning!

har några funderingar bara:

när jag krossar mina hårda granuler av krut, ungefär 0,5 cm stora så blir det onödigt mycke krut som bara blir mjölkrut igen

är det någon som har nån bra idé på hur man kan lösa detta?
hur gör ni på bästa sätt?

jag filmade när jag brände av ca. 20 gram krut som jag tänkte lägga upp sen om någon är intresserad. dom flesta här har väl kanske gjort krut men ändå=)
Citera
2005-01-13, 01:56
Medlem
Citat:
gjorde min första sats svartkrut någonsin idag och det fungerade över förväntan

dock var det gjort med natriumnitrat så det drog nog ner prestandan en aning!

har några funderingar bara:

när jag krossar mina hårda granuler av krut, ungefär 0,5 cm stora så blir det onödigt mycke krut som bara blir mjölkrut igen

är det någon som har nån bra idé på hur man kan lösa detta?
hur gör ni på bästa sätt?

jag filmade när jag brände av ca. 20 gram krut som jag tänkte lägga upp sen om någon är intresserad. dom flesta här har väl kanske gjort krut men ändå=)

Tyvärr blir det en del mjöl efter krossningen. Hur mycket mjöl beror på hur hårt krutpucken var. Har man en mjuk svartkrutspuck, som går att krossa med händerna, så blir minst hälften mjöl. För att få minimalt med mjölkrut ska man pressa krutet i en press, som får krutet att ligga på en densitet över 1.7g/cm3.

Det ÄR kul med svartkrut.... det går ALLTID att göra det "vassare". Från mortel till kulkvarn, från santa marias NaNO3 till KNO3, och från kol till sitt eget gjorda KOL! =)

Edit: 0.5cm stora korn är tok för stort, ifall du inte ska skjuta upp mörsarladdningar på diameter 300mm+. En vettig storlek är 0.5-1.5 mm för de flesta ändamål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in