2004-11-26, 19:23
Medlem
Jomazis avatar
Skriver här för svartkrut-tråden har delvis börjat urarta...

Idag prövade jag "wetmix" metoden för framställning av svartkrut. Denna är betydligt enklare än CIA-metoden (den som jag innan använt) och påstås vara lika bra.

Jag var skeptisk till att en så enkel metod kan fungera bra, men när även frogfot stämde in i kören och ytterligare 130g KNO3 kokats ihop så var det idag dags för att pröva.
30 gram var målet. Salpeter kördes i en kulkvarn i tre timmar. Pulvret fick samma konsistens som mjöl. Därefter blandades 22,5 g av salpetern noga med 8,1g* kol-svavel-dextrin blandning som blivit över efter en tidigare krutbatch. (kolet malt i ett dygn, därpå alla tre i ett till.)

Nästa steg var att tillsätta 10ml 70% sprit (T Sprit, vatten, uppmätt med mätcylinder), man får då en degig gegga. Denna geggades runt med i tio minuter varpå den hackades sönder den i småbitar så gott det gick i ett grunt glaskärl. Därefter kom jag på bättre tankar och pulvret/klumparna (uppsk 1-3mm de flesta, en del pulver) hälldes på ett lingonspann-lock varpå lingonspannen fylldes med varmt vatten, det blir varmare än vår villa-värme manick.

Första brinntestet (efter två timmars torktid, granulerna "halvhårda") verkar visa att denna metod fungerar bra. Imorgon ska jag försöka göra en jämförelse med CIA metoden (det regnar här).
Man ska tänka på att den är snabbare att genomföra än CIA, och mycket mindre krånglig, bara gegga ihop sprit och ingredienser varpå geggan delas i små klumpar som torkas. kagebit!
Citera
2004-11-27, 00:23
Medlem
Jomazis avatar
Försökte göra ett brinntidstest på CIA respektive wetmix-kruten precis. 1,8g vardera pressades ner med en topsi i 10 centimeter långa sugrör, tejpade till en platta i ena ändan (som ett stativ).

CIA brann snällt ned på runt en och en halv sekund, wetmixen däremot fick för sig att den var en raket, -> ssssssssssch *whomp* sa det sen låg fanskapet flera meter bort. Själva fräsljudet kan inte ha varat längre än 0,2 sekunder eller dylikt, jag hoppade bakåt när sugröret fick rycket och sköts iväg så jag tappade tiden.
Varför hände detta? Säkerligen hade jag fått för låg densitet någonstans på krutstapeln så att ett tryck kunde byggast upp.

Experimentet kan därför sägas vara misslyckat, men det visar iallafall att wetmix krutet kickar stjärt, och jag är nu av uppfattningen att det är MINST lika bra som CIA.

Frogfot (sidan är .com...) ska ha cred för metoden, jag hämtade den därifrån, både alkoholprocenten, mängden vätska och mängden dextrin. Dessa har han säkert prövat sig fram till i en hel serie tester, så det var inte så konstigt att mitt krut fungerade bra på första försöket.

Nästa steg - ska pröva olika typer av kol
Hittade "Willow charcoal", dvs pil-träkol, som sägs vara det bästa som finns att använda till krut i en färgaffär i där de säljer konstnärsmateriel. Sjutton gram för trettio kronor eller något sånt hiskeligt, men det är ju för ett gott syfte Det är i form av "ritkol".
Citera
2004-11-27, 04:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Försökte göra ett brinntidstest på CIA respektive wetmix-kruten precis. 1,8g vardera pressades ner med en topsi i 10 centimeter långa sugrör, tejpade till en platta i ena ändan (som ett stativ).

CIA brann snällt ned på runt en och en halv sekund, wetmixen däremot fick för sig att den var en raket, -> ssssssssssch *whomp* sa det sen låg fanskapet flera meter bort. Själva fräsljudet kan inte ha varat längre än 0,2 sekunder eller dylikt, jag hoppade bakåt när sugröret fick rycket och sköts iväg så jag tappade tiden.
Varför hände detta? Säkerligen hade jag fått för låg densitet någonstans på krutstapeln så att ett tryck kunde byggast upp.

Experimentet kan därför sägas vara misslyckat, men det visar iallafall att wetmix krutet kickar stjärt, och jag är nu av uppfattningen att det är MINST lika bra som CIA.

Frogfot (sidan är .com...) ska ha cred för metoden, jag hämtade den därifrån, både alkoholprocenten, mängden vätska och mängden dextrin. Dessa har han säkert prövat sig fram till i en hel serie tester, så det var inte så konstigt att mitt krut fungerade bra på första försöket.

Nästa steg - ska pröva olika typer av kol
Hittade "Willow charcoal", dvs pil-träkol, som sägs vara det bästa som finns att använda till krut i en färgaffär i där de säljer konstnärsmateriel. Sjutton gram för trettio kronor eller något sånt hiskeligt, men det är ju för ett gott syfte Det är i form av "ritkol".

När du ändå verkar ha tillgång till kulkvar, varför gör du då inte på det "vanliga" sättet?

Det trädslag vi har i sverige som verkar mest överkommligt är vitpil, denna "wepping willow" och " black willow" är föga utspritt. Titta längs åar och bäckar så finner du nog vitpil (salix alba), annars finns det som prydnadsträd lite här och där. Skillnaden mellan kol av vitpil och grillkol är grym. Det jag gjort med grillkol får jag tillsätta minst tre gånger så mycket av jämfört med vitpil när det gäller att skjuta upp pjäser.
Citera
2004-11-27, 11:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Franz-jaeger
När du ändå verkar ha tillgång till kulkvar, varför gör du då inte på det "vanliga" sättet?

Det trädslag vi har i sverige som verkar mest överkommligt är vitpil, denna "wepping willow" och " black willow" är föga utspritt. Titta längs åar och bäckar så finner du nog vitpil (salix alba), annars finns det som prydnadsträd lite här och där. Skillnaden mellan kol av vitpil och grillkol är grym. Det jag gjort med grillkol får jag tillsätta minst tre gånger så mycket av jämfört med vitpil när det gäller att skjuta upp pjäser.

Jag vet vart det växer vitpil bara 100m från mig, man kanske skulle ta och såga ner en gren och testa.
Dock måste den väl torka ett tag först?
Citera
2004-11-27, 13:28
Medlem
Jomazis avatar
Franz-jaeger:
Jag har ingen press, och krutet ska ju vara kornat!
Citera
2004-11-27, 14:24
Bannlyst
har du byggt din kulkvarn själv eller kör du med stentummlare ?
Citera
2004-11-27, 15:20
Medlem
Jomazis avatar
Det är en stentumlare med trumma på ca 0,75l och jag använder putsade mässingskutsar (tillsågade ifrån stång) som malmedia.

EDIT: Jag har slängt i mitt pilkol ("willow") kulkvarnen. Längtar tills mitt überkrut är klart Ska tillverka det enligt ovan med den skillnaden att det ska köras (i geggform) i 15-20 min i kulkvarnen för att ta bort alla fula salpeterklumpar som lätt bildas. Vågar inte köra det längre perioder, är rädd för att det sakta torkar upp och hela alltet går åt helsicke.
Citera
2004-11-29, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Franz-jaeger:
Jag har ingen press, och krutet ska ju vara kornat!

Jo, det är det bästa. Men resultatet blir ändå bättre om du kulkvarnar och sedan blöter med 5% Vatten/sprit (50:50) samt några procent dextrin och pressar det för hand som du gör med CIA krutet.
Citera
2004-12-02, 11:25
Medlem
Smokebombs avatar
Denna metod är ju egentligen ganska lik den som beskrivs av kemirockarfett i den första svartkrut tråden, bara det att kulkvarn och sprit där är utbytta till mixer och vatten...
Citera
2004-12-26, 18:47
Medlem
Klngs avatar
Förlå om jag verkar trög och att jag tar upp en gammal tråd men vill bara ha det klart för mig så jag inte gör fel.

Jag skall alltså blanda sprit vatten i 70-30 i volym? Typ 70 ml sprit och 30 ml vatten?

Och det är de vanliga 75-15-10. Men är det 2 dextrin? Samma blandning som i andra tråden va?

Ungefär hur ska konsistensen vara efter att spriten är ihälld?

Är det med händerna man geggar ihop det hela? Och storleken sen jag läste 1-3 mm, lite pulver. Är det några problem att få ner det till den storleken när det fortfarande är en fuktig deg?

Dumma frågor, men det är bättre att dubbelkolla.
Tack på förhand.
Citera
2004-12-26, 23:16
Medlem
onemanarmys avatar
Jag tycker iofs att CIA metoden är ganska smidig, men det är kanske bara jag som tycker det?!
Men om man har en kulkarn, borde då inte det smidigaste vara att köra kol,svavel och dextrin några timmar för att sen tillsätta salpetern upplöst i vatten, köra lite till så att allt blir ordentligt blandat. Sen hälla ut detta och tillsätta 1,5 ggr mer aceton än vad det finns vatten, hälla ut hela härligheten på en trasa klämma ut vattnet, pressa ut en lagom stor krutkaka på en glasskiva -ställa på tork.
Det här tycker jag personligen är jättesmidigt, vad tycker ni andra?
Varför ödsla tid på att mala sin KNO3 när man kan ha den i lösning?
Citera
2004-12-26, 23:29
Medlem
Klngs avatar
Var inne på CIA först men denna verkar vara mycket lättare.. Men frågorna kvarstår!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in