2011-08-27, 13:27
Medlem
länsmanns avatar
Hej!

jag har tidigare provat neuroleptika (risperdal, zyprexa och fluaxnol) mot ångest under en kort perdiod. Dem hjälper rätt bra mot den svåra ångesten jag har men problemet är alla dessa jobbiga biverkningar som jag inte står ut med.

Nu envisas psykatrikern med att jag ska prova risperdal igen och jag har ätit medicenen i 5 dagar och står inte ut med biverkningar som:

depression
avtrubbning
svårt att samman ordna rörelser
muskelsvaghet
talsvårigheter
problem med koncentrationsförmågan
sexuella störningar
problem med synen
allt går i slow motion

Jag har även provat antidepressiva som cipralex, citalopram, venlaflaxin och mirtazapin som enbart gav svåra biverkningar och ingen possetiv effekt. Innebär det att jag inte tål antidepressiva och inte kommer kunna prova några fler?

Jag har även provat antiepeleptika som ergenyl och lamictal som hjälpte mot ångesten men gav svåra biverkningara.

Fick även prova lyrica som tog bort ångesten men fick svåra biverkningar samma gäller blodtrycksmedicinen inderal.

Den ända medicinen som jag har mått bra utav är stesolid.

Är det nån utav er som har fått bra resultat utav neuroleptika exempelvis risperdal mot ångest?
Har ni hafft de biverkningarna som jag har men att det har gått över efter några veckor?

Jag ska träffa psykatrikern om nån dag och då kommer jag säga att jag inte står ut med denna medicin. Sen så är jag orolig att det inte finns nån mer medicin att pröva.

Sen så har jag inte fått nån riktigt diagnos utav psykatriern utan det är jag som har sagt hur jag känner och vilka diagnoser som jag tror att jag har. Har problem med återkommande djupa depressioner, GAD och socialfobi.
Senast redigerad av länsmann 2011-08-27 kl. 13:37.
Citera
2011-08-27, 13:42
Avslutad
Jag kan bli lite lugnare om jag överdoserar min Haldol, o jag får inga biverkningar av det. Men jag har Iktorivil också som lugnande, så jag behöver inte överdosera den.

Men jo, Risperdal har jag haft, den funkade hyfsatt, men jag blev så jäkla trött av den.
Citera
2011-08-27, 13:53
Medlem
länsmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag kan bli lite lugnare om jag överdoserar min Haldol, o jag får inga biverkningar av det. Men jag har Iktorivil också som lugnande, så jag behöver inte överdosera den.

Men jo, Risperdal har jag haft, den funkade hyfsatt, men jag blev så jäkla trött av den.

Ok, vad tar du haldol för?
Citera
2011-08-27, 17:06
Bannlyst
muskelsvaghet hjärt rytm högpuls (zyrpexa abilify )
Citera
2011-08-27, 17:07
Bannlyst
hjärt rytm högpuls fet (zyrpexa ingen effekt )
muskelsvaghet sömnhet (abilify ingen effekt)
Citera
2011-08-27, 18:41
Medlem
dumtekteks avatar
du har glömt det värsta, man går upp i vikt som in i norden, när jag började äta zyprexa 10 mg gick jag från 75kg till 90kg på 5månader!!!
Citera
2011-08-28, 12:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av länsmann
Ok, vad tar du haldol för?
Paranoia
Citera
2011-08-29, 10:51
Medlem
länsmanns avatar
Jag ska till psykiatrikern i dag. Han kommer förmodligen inte bli glad att jag vill sluta med medicinen, men jag står bara inte ut att ha dessa biverkningar, jag vill inte leva som en funktionsnedsatt zombie. Jag tippar på att han kommer försöka testa något annat neuroleptikum på mig, vet i sånna fall inte om jag pallar det. Får se vad han säger.
Citera
2011-08-29, 10:58
Medlem
tryffs avatar
Har du haft psykos någon gång eftersom du får dessa mot ångest?
Citera
2011-08-29, 11:24
Medlem
länsmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Har du haft psykos någon gång eftersom du får dessa mot ångest?

Vet inte om jag har hafft psykos, tror inte det. Jag brukar ha overklighetskänslor några timmar om dagen på grund av min starka ångest. Kan även känna mig lite paranoid när jag har stark ångest. Men när jag inte har ångest exempelvis när jag tar stesolid, så känner jag mig inte paranoid och då har jag även inga overklighetskänslor.
Citera
2011-08-29, 16:02
Medlem
tryffs avatar
ok, overklighetskänslor är ju rätt vanligt vid ångest även om jag aldrig haft dem själv (gad, panik).
Framför allt i samband med ssri.
Citera
2011-08-29, 17:13
Medlem
länsmanns avatar
Nu har jag vart hos psykatrikern och han sa att jag är känslig mot biverkningar vad gäller medicin tanke på att alla mediciner jag hittills har provat har jag fått biverkningar utav. Så han ville att jag skulle sattsa på enbart terapi Ok att terapi skulle kunna hjälpa pytte pytte lite men jag kommer ändå få leva med denna helvettes funktionsnedsättning.

Men.... Jag lyckades övertala han att få prova en till medicin (abilify 5 mg). Psykatrikern sa att den inte ska vara lika stark som risperdal och att den är den svagaste neuroleptikan. Då kanske jag inte får lika mycket biverkningar. Abilify sänker inte dopaminet lika mycket enligt honom och då kanske jag inte får de biverkningar som kan uppstå av för lågt dopamin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in