2011-08-29, 23:10
Medlem
JMKKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av länsmann
Hej!

jag har tidigare provat neuroleptika (risperdal, zyprexa och fluaxnol) mot ångest under en kort perdiod. Dem hjälper rätt bra mot den svåra ångesten jag har men problemet är alla dessa jobbiga biverkningar som jag inte står ut med.

Nu envisas psykatrikern med att jag ska prova risperdal igen och jag har ätit medicenen i 5 dagar och står inte ut med biverkningar som:

depression
avtrubbning
svårt att samman ordna rörelser
muskelsvaghet
talsvårigheter
problem med koncentrationsförmågan
sexuella störningar
problem med synen
allt går i slow motion

Jag har även provat antidepressiva som cipralex, citalopram, venlaflaxin och mirtazapin som enbart gav svåra biverkningar och ingen possetiv effekt. Innebär det att jag inte tål antidepressiva och inte kommer kunna prova några fler?

Jag har även provat antiepeleptika som ergenyl och lamictal som hjälpte mot ångesten men gav svåra biverkningara.

Fick även prova lyrica som tog bort ångesten men fick svåra biverkningar samma gäller blodtrycksmedicinen inderal.

Den ända medicinen som jag har mått bra utav är stesolid.

Är det nån utav er som har fått bra resultat utav neuroleptika exempelvis risperdal mot ångest?
Har ni hafft de biverkningarna som jag har men att det har gått över efter några veckor?

Jag ska träffa psykatrikern om nån dag och då kommer jag säga att jag inte står ut med denna medicin. Sen så är jag orolig att det inte finns nån mer medicin att pröva.

Sen så har jag inte fått nån riktigt diagnos utav psykatriern utan det är jag som har sagt hur jag känner och vilka diagnoser som jag tror att jag har. Har problem med återkommande djupa depressioner, GAD och socialfobi.

Se en bra film istället. Se den här:

http://www.cchr.org/sv/videos/marketing-of-madness/introduction.html
Citera
2011-08-29, 23:26
Medlem
länsmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JMKK
Se en bra film istället. Se den här:

http://www.cchr.org/sv/videos/marketing-of-madness/introduction.html

Intressant film men frågan är om det där inte bara är propaganda eller konsperationsteori?

Jag tror att psykofarmaka fungerar på vissa och på andra inte. Jag kan vara en utav dom som bara får svåra biverkningar utav psykofarmaka.

Vad tycker du om filmen?
Citera
2011-08-29, 23:56
Medlem
Citat:
Nu har jag vart hos psykatrikern och han sa att jag är känslig mot biverkningar vad gäller medicin tanke på att alla mediciner jag hittills har provat har jag fått biverkningar utav. Så han ville att jag skulle sattsa på enbart terapi Ok att terapi skulle kunna hjälpa pytte pytte lite men jag kommer ändå få leva med denna helvettes funktionsnedsättning.

Om du väljer att se det så.

Mediciner i allmänhet har oftast ett par veckors inkörstid. Och tro på fan att terapin hjälper "pytte pytte lite" om du har sån inställning. Nästan så jag vill säga skyll dig själv, men ryck upp dig! Ingen annan kommer någonsin att kunna förändra ditt liv, enbart dig själv. Mediciner löser inget, inte heller att gräva ner sig. Din ångest kan du göra dig kvitt med. Förstår du?

Du vill ha benso, men vet du vad? De gör det bara värre i längden.

Stirra inte i FASS så mycket angående biverkningar, eller stirra inte alls. Prova, känn efter, låt det ta tid.
Citera
2011-08-30, 09:31
Medlem
JMKKs avatar
Citat:
Intressant film men frågan är om det där inte bara är propaganda eller konsperationsteori?

Jag tror att psykofarmaka fungerar på vissa och på andra inte. Jag kan vara en utav dom som bara får svåra biverkningar utav psykofarmaka.

Vad tycker du om filmen?

Hej,

Självklart gillar jag filmen. Annars hade jag inte postat den. Jag är scientolog så det ingår lite grann att sprida var vi tror på. Vill man ta psykofarmaka så ska man givetvis ta det. Valfrihet går först tycker jag.

Men personligen tror jag väldigt många personer har blivit blåsta. För mig är psykofarmaka inte mer är en mental bedövning. Är det det som man söker så har man hittat rätt.

Men ser man hela filmen - och tror på den - så förstår man att det är pengar det handlar om. Det vetenskapliga ger jag inte så mycket för. De säger tom själva att de inte har belägg för "den kemiska obalansen" ändå svämmar psykofarmakan över i samhället och säljes just pga av denna tes.

Jag ska inte klandra dig, du ska givetvis göra som du vill men mitt tips är att skippa psykofarmaka helt och hållet. Att mixtra med kemikalier i sinnet kommer aldrig att gå bra. Det kommer bara att bli värre.

Om du lägger av med psykofarmakan så gör det gradvis. Som du säkert känner till så kommer de största biverkningarna fram om man slutar tvärt med psykofarmaka. Inte rekommendabelt.

Spana gärna in de andra filmerna på samma sida.

Have a nice day
Citera
2011-08-30, 18:33
Medlem
länsmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChokingHazard
Om du väljer att se det så.

Mediciner i allmänhet har oftast ett par veckors inkörstid. Och tro på fan att terapin hjälper "pytte pytte lite" om du har sån inställning. Nästan så jag vill säga skyll dig själv, men ryck upp dig! Ingen annan kommer någonsin att kunna förändra ditt liv, enbart dig själv. Mediciner löser inget, inte heller att gräva ner sig. Din ångest kan du göra dig kvitt med. Förstår du?

Du vill ha benso, men vet du vad? De gör det bara värre i längden.

Stirra inte i FASS så mycket angående biverkningar, eller stirra inte alls. Prova, känn efter, låt det ta tid.

Du har rätt i det du skriver! Jag har gått innan på terapi i 10 veckor (KBT) Det hjälpte mig pytte lite och då hade jag en posetiv inställning till terapin. Jag kanske behöver gå terapi under en längre period för att det ska ge en bättre effekt.

Vad gäller benso så ska jag bara använda det väldigt sällan, vi säger en gång i veckan. Då kan det väll inte bli problem?
Senast redigerad av länsmann 2011-08-30 kl. 19:28.
Citera
2011-08-30, 19:12
Medlem
länsmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JMKK
Hej,

Självklart gillar jag filmen. Annars hade jag inte postat den. Jag är scientolog så det ingår lite grann att sprida var vi tror på. Vill man ta psykofarmaka så ska man givetvis ta det. Valfrihet går först tycker jag.

Men personligen tror jag väldigt många personer har blivit blåsta. För mig är psykofarmaka inte mer är en mental bedövning. Är det det som man söker så har man hittat rätt.

Men ser man hela filmen - och tror på den - så förstår man att det är pengar det handlar om. Det vetenskapliga ger jag inte så mycket för. De säger tom själva att de inte har belägg för "den kemiska obalansen" ändå svämmar psykofarmakan över i samhället och säljes just pga av denna tes.

Jag ska inte klandra dig, du ska givetvis göra som du vill men mitt tips är att skippa psykofarmaka helt och hållet. Att mixtra med kemikalier i sinnet kommer aldrig att gå bra. Det kommer bara att bli värre.

Om du lägger av med psykofarmakan så gör det gradvis. Som du säkert känner till så kommer de största biverkningarna fram om man slutar tvärt med psykofarmaka. Inte rekommendabelt.

Spana gärna in de andra filmerna på samma sida.

Have a nice day

Jag ska också bli scientolog/gynekolog om psykofarmaka inte fungerar på mig

Men någon slags obalans måste det ju vara i kroppen om man lider utav psykisk funktionsnedsättning. Vissa personer exempelvis de med psykos kan häva psykosen genom medicin.

Jag tittade på filmen igen och kom då på att jag har sätt hela dokumänteren på youtube. Jag gillar berättarens röst. Det finns säker en viss del sanning i den filmen.
Citera
2011-08-30, 19:28
Medlem
länsmanns avatar
I morse tog jag första dosen abilify 5 mg. Psykatrikern hade rätt att den är svagare än övriga neuroleptika.

Den possetiva effekten är att den tar bort min ågnest helt och att jag inte har negativa tankar. Men biverkningarna är som på dom övriga neuroleptika som jag har provat fasst mycket mycket mildare. Den äckliga likgiltligheten och att vara trög är dock detsamma står bara inte ut med det, har svårt att tro att den kommer avta med tiden, eller vad tror ni?

Jag ger nog upp vad gäller dessa mediciner och äter stesoliden vid behov istället.

Tyckte jag läste någonstans att halveringstiden på abilify är 75 timmar. Innebär det då att jag kommer att vara likgiltlig så länge?
Senast redigerad av länsmann 2011-08-30 kl. 19:35.
Citera
2011-09-01, 13:48
Medlem
abilify är inte svagare än typ zeldox, risperdal eller seroquel. har provat alla fyra och fått bäst resultat mot mina psykotiska symptom av abilify. den har även fått ner min mani. mot ångest vet jag inte. fattar inte varför man ger neuroleptika mot ångest överhuvudtaget. mitt tips är att prova lyrica.
Senast redigerad av neonbodystyle 2011-09-01 kl. 13:49. Anledning: ville lägga till något
Citera
2011-09-01, 19:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle
abilify är inte svagare än typ zeldox, risperdal eller seroquel. har provat alla fyra och fått bäst resultat mot mina psykotiska symptom av abilify. den har även fått ner min mani. mot ångest vet jag inte. fattar inte varför man ger neuroleptika mot ångest överhuvudtaget. mitt tips är att prova lyrica.

kunde du röra händerna hade du sväljsvårigheter ?

jag hade det lol av abilify
Citera
2011-09-01, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zokor001
kunde du röra händerna hade du sväljsvårigheter ?

jag hade det lol av abilify

ja det kunde jag och nej jag hade inte sväljsvårigheter. dock illamående i början och så får jag muskelryckningar.
Citera
2011-09-04, 13:29
Medlem
länsmanns avatar
Jag ger upp vad gäller neuroleptika och provar ett nytt försök med cipralex (SSRI) fasst jag mådde skit sisst.

Psykatrikern sa att mina biverkningar bli mycket svårare om jag i grund och botten har en svår ångest. Han menade om ångesten lugnar sig innan jag börjar med en ny medicin så kommer biverkningar inte vara lika svåra.

jag har nu slutat med nikotinet vilket gör att jag känner bra mycket mindre ångest och därför tänker jag göra ett nytt försök med cipralex fasst läkarn inte vet om det.
Citera
2011-09-04, 13:37
Medlem
Fangelsets avatar
Citat:
Hej!

jag har tidigare provat neuroleptika (risperdal, zyprexa och fluaxnol) mot ångest under en kort perdiod. Dem hjälper rätt bra mot den svåra ångesten jag har men problemet är alla dessa jobbiga biverkningar som jag inte står ut med.

Nu envisas psykatrikern med att jag ska prova risperdal igen och jag har ätit medicenen i 5 dagar och står inte ut med biverkningar som:

depression
avtrubbning
svårt att samman ordna rörelser
muskelsvaghet
talsvårigheter
problem med koncentrationsförmågan
sexuella störningar
problem med synen
allt går i slow motion

Jag har även provat antidepressiva som cipralex, citalopram, venlaflaxin och mirtazapin som enbart gav svåra biverkningar och ingen possetiv effekt. Innebär det att jag inte tål antidepressiva och inte kommer kunna prova några fler?

Jag har även provat antiepeleptika som ergenyl och lamictal som hjälpte mot ångesten men gav svåra biverkningara.

Fick även prova lyrica som tog bort ångesten men fick svåra biverkningar samma gäller blodtrycksmedicinen inderal.

Den ända medicinen som jag har mått bra utav är stesolid.

Är det nån utav er som har fått bra resultat utav neuroleptika exempelvis risperdal mot ångest?
Har ni hafft de biverkningarna som jag har men att det har gått över efter några veckor?

Jag ska träffa psykatrikern om nån dag och då kommer jag säga att jag inte står ut med denna medicin. Sen så är jag orolig att det inte finns nån mer medicin att pröva.

Sen så har jag inte fått nån riktigt diagnos utav psykatriern utan det är jag som har sagt hur jag känner och vilka diagnoser som jag tror att jag har. Har problem med återkommande djupa depressioner, GAD och socialfobi.

Din läkare verkar ha gjort en tabbe , de mediciner du nämner ska endast användas mot psykos.
Risperdal är det värsta rävgiftet du kan få i dig, slutata det.
Lyrica elle voxra skulle kunna hjälpa dig eller ett annat som heter fluoxetin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in