2011-08-26, 22:24
Medlem
Hej

Installera nyligen windows 7 på min ssd hårddisk och hade inga problem med det. Nu har jag dock problemet att allting jag installera lägger sig automatiskt på SSDn utan att jag ens har möjligheten att påverka det. Hur gör jag för att återgärda detta? (spelar ingen roll om det är permanent eller bara program för program)
Citera
2011-08-26, 22:28
Medlem
Ehm. Har du några andra hårddiskar i? Är dom formaterade? Installerade? Satt enhetsbeteckningar på dom så du kan använda dom? Då väljer du bara den enhetsbeteckningen ist för C: eller vad din SSD/Systemdisk nu använder.
Citera
2011-08-26, 22:28
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaslap
Hej

Installera nyligen windows 7 på min ssd hårddisk och hade inga problem med det. Nu har jag dock problemet att allting jag installera lägger sig automatiskt på SSDn utan att jag ens har möjligheten att påverka det. Hur gör jag för att återgärda detta? (spelar ingen roll om det är permanent eller bara program för program)

Windows och alla Program bör du köra från samma SSD-disk..

Det är ALLA dina filer i din profil som du skall ha på en separat SATA-disk... (De kräver INTE SSD-prestanda..)

Det är det Optimala!
Citera
2011-08-26, 22:30
Medlem
Yes, men vissa skitprogram kan väl vara bra att lägga på SATA-disken då min ssd bara är 60 gig stor?

(Samt drivrutiner?
Citera
2011-08-26, 22:30
Medlem
Samt drivrutiner?
Citera
2011-08-26, 22:31
Medlem
Citat:
Yes, men vissa skitprogram kan väl vara bra att lägga på SATA-disken då min ssd bara är 60 gig stor?

du får kolla extra noga i installationen av programmen, välja avancerad installation istället för standard för att på så sätt kunna ändra installationsplats.
Citera
2011-08-26, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zondar
du får kolla extra noga i installationen av programmen, välja avancerad installation istället för standard för att på så sätt kunna ändra installationsplats.

Mhm, fast vad jag har sett så låter inte alla program ge mig den kontrollen:S Kanske bara varit klantig dock
Citera
2011-08-26, 22:40
Medlem
Hehe

om du trycker på standardinstallation så kommer du inte få det valet.

Utan du måste välja avancerad installation, då kommer det i en dialogruta antingen upp en textruta där det står vart programmet kommer installeras. Då kan du ändra direkt i denna textruta, annars kan det stå vart standardplatsen att installera till är, och så finns det en "browse" knapp om man vill ändra plats.

typ som denna bild:http://bmfo.sourceforge.net/doc/admi...l_location.png

edit: har ingen aning om till vilket program som bilden jag länkade är till för, googlade bara efter en bild för att kunna visa...
Senast redigerad av zondar 2011-08-26 kl. 22:42.
Citera
2011-08-26, 22:44
Medlem
tack, är medveten om detta, var bara något program som inte lät mig göra avanceradinstallation:S (lite ny till windows 7) Ska drivrutiner ligga på SSDn eller den sekundära dock?
Citera
2011-08-26, 22:49
Moderator
Protons avatar
Citat:
tack, är medveten om detta, var bara något program som inte lät mig göra avanceradinstallation:S (lite ny till windows 7) Ska drivrutiner ligga på SSDn eller den sekundära dock?
Drivisar och allt som har med windows att göra lägger du ju med frdel på din SSD, alla tillämpningsprogram(dvs det som inte ingår i windows eller behövs för dina yttre enheter) kan du med fördel lägga på den andra disken så blir det nog bra.
Citera
2011-08-26, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Drivisar och allt som har med windows att göra lägger du ju med frdel på din SSD, alla tillämpningsprogram(dvs det som inte ingår i windows eller behövs för dina yttre enheter) kan du med fördel lägga på den andra disken så blir det nog bra.

Okej, tack Börjar nästan ångra att jag inte köpte en större en, tar slut så himla snabbt
Citera
2011-08-26, 23:18
Medlem
Citat:
Okej, tack Börjar nästan ångra att jag inte köpte en större en, tar slut så himla snabbt
Har du ett moderkort med intels z68 krets så kan du köra "SSD caching" vilket är nästan lika bra som att installera allt på en SSD. finns lite att läsa här: http://www.anandtech.com/show/4329/i...ching-review/2

men kortfattat så kopplar du samman en vanlig mekanisk sata disk med en SSD disk. där SSD disken agerar cache minne åt den mekaniska och på så sätt får man upp prestandan väldigt mycket..

edit:

Menar om du börjar tycka att din SSD är för liten, så skulle man kunna köpa en mekanisk och köra på ovan beskrivna sätt och ändå behålla prestanda. Då mekaniska diskar är väldigt mycket billigare...
Senast redigerad av zondar 2011-08-26 kl. 23:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in