• 3
  • 4
2011-09-05, 08:28
Medlem
Shrink in spes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregas
Jag passar på att låna denna tråden lite då jag också länge funderat på psykolog. Jag kan inte riktigt bestämma mig för vilket som är rätt. Som sagt har jag länge tänkt på att uppsöka någon men inte riktigt kommit till skott eftersom det kostar mycket pengar, jag vet inte helt vart jag ska vända mig och jag antar att jag är lite rädd för att höra att jag faktiskt har ett allvarligt problem som att jag lider av depression eller liknande.

Samtidigt kan jag bara känna att det är skit samma, det är bara att bita ihop så försvinner det väll tids nog. Men jag mår väll egentligen inte riktigt bra egentligen. Så jag undrar egentligen, vad lutar mest åt att man faktiskt borde uppsöka någon? Det faktum att man försöker intala sig själv att man mår bra och att det inte finns något problem eller att man "erkänner" för sig själv att allting faktiskt inte är bra?

Det är klart att du ska söka stöd! Att gå till "oss" i den psykiatriska öppenvården är inte mer dramatiskt än att söka för något i den somatiska vården. Hos oss träffar vi allt från deprimerade ungdomar till folk som mår betydligt sämre. Jag tycker definitivt du ska söka och hoppas på att få bra hjälp - om inte har du i alla fall inte förlorat något!
Citera
2011-09-13, 00:44
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink in spe
Det är klart att du ska söka stöd! Att gå till "oss" i den psykiatriska öppenvården är inte mer dramatiskt än att söka för något i den somatiska vården. Hos oss träffar vi allt från deprimerade ungdomar till folk som mår betydligt sämre. Jag tycker definitivt du ska söka och hoppas på att få bra hjälp - om inte har du i alla fall inte förlorat något!

Har ni någon steg 2 utbildad terapeut på er öppna ps. mottagning??

Är nyfiken rent allmänt, eftersom jag själv varit verksam inom öppenpsykiatrin och hos oss fanns det inga steg2 utbildade terapeuter. Min erfarenhet är att öppenpsykiatrin inte har speciellt mycket att erbjuda folk med problem. Nu låter jag kanske negativ men själv skulle jag aldrig söka mig till den psykiatriska öppenvården, OM den nu inte förbättrats under de senaste 10 åren, men vad jag erfar i dag så är psykvården under all kritik.
Citera
2011-11-23, 00:04
Medlem
Icecrypt08s avatar
Om det är en seriös psykolog kommer han endast uppskatta att du informerar om drogmissbruk. Dessutom bör du inte vara "rädd" för en psykolog, han kommer inte straffa dig för att du glömde berätta någonting. Han kommer säkert fråga dig om saker där det du glömt kommer fram i alla fall.

Det är i all fall mina tankar från att ha arbetat på öppen vård psyk med läkare och psykologer samt sjuksköterskor och konverserat med dem och lyssnat på deras diskussioner om patienter. Och ja ALLA som jobbar där skriver på sekretess inom psyk inte bara psykologer och läkare. (Antar att detta även gäller på privat vård). Men vet att det finns saker man upptäckte när man jobbade i ett av stockholms största sjukhus med tillgång till journaler..en hel del folk man kände/vet om som varit där.
Senast redigerad av Icecrypt08 2011-11-23 kl. 00:09.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in