Citat:
Ursprungligen postat av Kavalkad
Denna frågan går ut till er mer lite erfarenhet...
Hur går det oftast till vid första mötet med psykologen?
Säger han/hon bara: vad är problemet? Och så måste man sitta och försöka komma ihåg allt jävla skit som är problemet?
Bör man förbereda sig på nått sätt?
Jag har väldigt svårt att verbalt förklara saker och ting så jag nojjar lite inför detta.
Alla seriösa svar skulle hjälpa mycket, skriv era erfarenheter, tack på förhand.
Mod: jag har sökt på detta men inte hittat något, om det finns en liknande tråd så länka gärna innan ni closar.
En bra ide kan ju vara att skriva ett brev till psykologen innan ni ses, där du förklarar att du har lite svårt att ge bra förklaringar verbalt. Sen kan du ju skriva om dina "problem" som du vill ha hjälp med i brevet också, så har psykologen en hyfsad uppfattning vad dina problem är och vad du är ute efter inför första mötet.
Jag har själv varit hos en psykoterapeut ca 6-7 ggr i våras, då fick jag förklara vad jag ville ha hjälp med först, sen började vi prata och hon gjorde anteckningar allt eftersom samtalet fortlöpte, och när någonting dök upp som hon tyckte behövde pratas mer om, så började hon fråga lite mer ingående om dessa saker, tex hur jag kände/upplevde saken etc.
Du behöver inte vara nojig inför mötet, psykologen är ju där för att hjälpa dig och allt kommer gå bra är jag ganska säker på.