Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2011-10-21, 22:43
Medlem
UNIKEFFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kompiiiten
4 gånger i månaden känns lite magstarkt. Men säg att lönen hade utbetalats 12:e och 24:e varje månad. Det hade nog varit en ganska bra idé, fått en bättre spridning på lönen.

Problemet med räkningarna förstår jag inte, man får väl planera sina utgifter. Enda nackdelen är väl "trycket" på personerna som ska betala ut löner.

Om de klarade att betala ut löner utan datorer och andra hjälpmedel kan vi nog styra om detta rätt enkelt och det blir bara en kort period med initiala problem.

Ställ det mot att våld och stress minskar så har vi vunnit på det. Här står klassiska humana värderingar mot att ha det som vanligt och inte lösa ett problem.
Citera
2011-10-22, 02:40
Medlem
Kompiiitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UNIKEFF
Om de klarade att betala ut löner utan datorer och andra hjälpmedel kan vi nog styra om detta rätt enkelt och det blir bara en kort period med initiala problem.

Ställ det mot att våld och stress minskar så har vi vunnit på det. Här står klassiska humana värderingar mot att ha det som vanligt och inte lösa ett problem.

Ja givetvis skulle mycket förbättras, slagsmål, kostnader för polis, sjukvård, misshandel, och hela den baletten. Men företagarna skulle nog inte gilla det, fast det är väl bara att införa någon typ av bidrag, som vi gör med allt annat i Sverige
Citera
2011-10-22, 02:50
Medlem
UNIKEFFs avatar
Citat:
Ja givetvis skulle mycket förbättras, slagsmål, kostnader för polis, sjukvård, misshandel, och hela den baletten. Men företagarna skulle nog inte gilla det, fast det är väl bara att införa någon typ av bidrag, som vi gör med allt annat i Sverige

Det blir bara en omläggning av utbetalningar och eftersom varje företag gör det själv blir det ingen stor grej och när det väl är gjort är det klart. Nya anställda läggs in i systemet med tiden.

Tror ibland att folk tenderar överdriva hur stort ett administrativt arbete blir eftersom hjälpmedlen idag är överlägsna de som en gång fanns eller inte alls fanns.
Citera
2011-10-22, 03:00
Medlem
Kompiiitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UNIKEFF
Det blir bara en omläggning av utbetalningar och eftersom varje företag gör det själv blir det ingen stor grej och när det väl är gjort är det klart. Nya anställda läggs in i systemet med tiden.

Tror ibland att folk tenderar överdriva hur stort ett administrativt arbete blir eftersom hjälpmedlen idag är överlägsna de som en gång fanns eller inte alls fanns.

Omöjligt är det väl inte, men ena företaget jag jobbar på har +6000 anställda, och jag brukar få fel lite titt som tätt med lönen. Någon liten grej som saknas här och där. Kan bara tänka mig att det hade förvärrats om det skulle gjorts fler utbetalningar än vad som sker idag.
Citera
2011-10-22, 12:27
Medlem
Jag kan absolut förstå deras "frustration", gå en valfri lönehelg till tex ikea, maken till kaos har jag aldrig sett. Folk är så primitiva och det syns att de flesta inte har något sparande.. Så fort de får lite pengar ska det spenderas i möbler, festande osv.

Jag tycker att alla butiker/restauranger mm borde höja priserna med 10-15 när det är lönehelg. Detta skulle tvinga folk att tänka om samt att handla på andra dagar ev kanske spara pengar?.

Får vi inte folk att spara pengar så kommer detta problem att bara öka mer och mer. Visst kan trycket förminskas genom att betala ut lönen på 2 gånger per månad eller så. Men de flesta lever fortfarande efter lönehelg och då är det alltid shopping/fest.

Tänk er själv säg att hälften av befolkningen skulle få sin lön den 12:te och den andra 25:te, tror ni folk som får lön 12:te skulle ut och shoppa/festa själva? nä de skulle lik förbannat vänta till 25:te så att deras lika fattiga kompisar får sin lön och de kan börja festa.
Citera
2011-10-22, 17:20
Medlem
UNIKEFFs avatar
Citat:
Omöjligt är det väl inte, men ena företaget jag jobbar på har +6000 anställda, och jag brukar få fel lite titt som tätt med lönen. Någon liten grej som saknas här och där. Kan bara tänka mig att det hade förvärrats om det skulle gjorts fler utbetalningar än vad som sker idag.

Ja det finns många företag med bristfälliga rutiner som säkert inte är godkända heller. Det är inget som samhället i övrigt ska behöva lida för.
Citera
2011-10-31, 00:18
Medlem
UNIKEFFs avatar
Ännu en våldsam lönehelg som visar att behovet av ett alternativ är skriande.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in