Flashback bygger pepparkakshus!
2011-08-28, 19:45
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Nu har nog de flesta som lagt sin buffert på lönekontot betydligt mer än 10 000kr där men oavsett så kan jag inte se varför man vill ge bort de 200kr till banken istället för att behålla dom själv.
Då är det bara att föra över mer. Tar 1-3 dagar medan det tar 15 dagar innan påminnelser skickas ut

Det ni föreslår är ingenting annat än en dröm för bedragare som sysslar med bluffakturor, skumma företag som binder upp kunder på tveksamma avtal etc.
Det finns ingen som kommer att ha koll på någonting med räkningar som dras dagsvis.
Prishöjningar kommer ni att märka först långt efteråt om ens då.
Priset på gymkortet kommer att höjas från 2500kr/år när ni började träna där till 7,95kr/dag utan att ni märker ett skit och även om det inte sker smyghöjningar så kommer priset på varenda räkning att avrundas uppåt. Men du kanske inte har så mycket emot att betala 50öre extra/dag på 40 räkningar?
Hur ska ni kunna ha någon koll på totalkostnaden för el tex? (Där priserna varierar hela tiden.)

Är man orolig att förlora några hundralappar i ränta så använder man en nischbank, de brukar bara ha en kontoform och den kontoformen brukar ha betydligt högre ränta än storbankerna från första kronan. Själv har jag ett ica-konto utöver seb. Inte så mycket för räntan på bufferten som för de minimerade avgifterna vid köp i utlandet visserligen men ändå.
Citera
2011-08-29, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Nu har nog de flesta som lagt sin buffert på lönekontot betydligt mer än 10 000kr där men oavsett så kan jag inte se varför man vill ge bort de 200kr till banken istället för att behålla dom själv.

För att det tar tid som kunde använts bättre, att föra pengar fram och tillbaka.
Citera
2011-08-30, 18:46
Medlem
miqqqas avatar
Jag antar att TS menar att man skulle sprida ut lönebetalningarna så att t ex 25% fick lön den första veckan i månaden, 25% andra veckan, 25% tredje veckan och 25% fjärde veckan (med lite avrundande på veckor). Det vore smidigt då lönehelgssyndromet skulle försvinna och konsumtionen skulle antagligen fördelas jämnare. Det skulle dock även orsaka problem - lönekontor skulle räkna löner fyra gånger i månaden (dock enbart en fjärdedel av lönerna var gång), fakturor till privatpersoner förfaller generellt i slutet av månaden vilket skulle behöva justeras så företag skulle behöva ha längre fakturatid (=sämre likviditet) eller skicka ut fakturor oftare (högre kostnader). Jag gissar på att de ökade kostnaderna i form av ökad administration skulle överväga problemen som blir av lönehelgen.
Citera
2011-09-01, 02:57
Medlem
karnafexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Jag antar att TS menar att man skulle sprida ut lönebetalningarna så att t ex 25% fick lön den första veckan i månaden, 25% andra veckan, 25% tredje veckan och 25% fjärde veckan (med lite avrundande på veckor). Det vore smidigt då lönehelgssyndromet skulle försvinna och konsumtionen skulle antagligen fördelas jämnare. Det skulle dock även orsaka problem - lönekontor skulle räkna löner fyra gånger i månaden (dock enbart en fjärdedel av lönerna var gång), fakturor till privatpersoner förfaller generellt i slutet av månaden vilket skulle behöva justeras så företag skulle behöva ha längre fakturatid (=sämre likviditet) eller skicka ut fakturor oftare (högre kostnader). Jag gissar på att de ökade kostnaderna i form av ökad administration skulle överväga problemen som blir av lönehelgen.

Finns en del företag som har 2 veckors löner, det jag jobbar på t.ex. men då är vi bara 45 anställda och 50 med själva ledningen.. Lite mindre att räkna på för de som sköter administrationen än vid större firmor/företag så det är ju inte allt för mycket pappersarbete och bokföring att syssla med.
Citera
2011-09-01, 14:56
Medlem
UNIKEFFs avatar
Citat:

Ja just kring detta kretsar mina funderingar och vi får alltså väga lite mer arbete mot att rädda människoliv och minska arbetsskadorna inom krogbranschen och handeln.
Citera
2011-09-01, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av im3w1l
Varje dag åker det in 600 kr för lön och ut 200 kr för räkningar helt automatiskt. Man måste fan va efterbliven för att inte kunna hantera det.

Nej, man måste däremot vara efterbliven om man accepterar att obetald kontrollera att räkningar stämmer dagligen...
Citera
2011-10-21, 13:32
Medlem
Mest fascinerande är hur fattiga väldigt många i Sverige är idag, så fort pension lön eller barnbidrag kommer blir det fullt i affärerna.
Citera
2011-10-21, 17:04
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av im3w1l
"Det enda idiotiska vore om man verkligen skulle behöva betala räkningar dagsvis.
Hur fan ska folk kunna hålla reda på när allt ska betalas?
Det är inte så svårt att gissa hur många övertrasserade konton det skulle bli."

Varje dag åker det in 600 kr för lön och ut 200 kr för räkningar helt automatiskt. Man måste fan va efterbliven för att inte kunna hantera det.

Om folk inte kan hantera sin ekonomi nu, hur i hela friden ska det fungera om man betalade räkningarna dagsvis?
Citera
2011-10-21, 18:57
Medlem
UNIKEFFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronken
Mest fascinerande är hur fattiga väldigt många i Sverige är idag, så fort pension lön eller barnbidrag kommer blir det fullt i affärerna.

Ja visst är det hemskt?

Folk verkar inte fatta varför det är så mycket folk heller för man hör ofta folk säga "oj vad mycket folk det är idag då" som om de tror att de är ensamma att få lön eller pension och inte kan räkna ut att alla andra också får det.

Personalen hänger inte med och hyllor gapar tomma och det är i stort sett omöjligt att göra alla inköp. Nu lever jag inte som andra från utbetalning till utbetalning och har slutat åka ut 18-19 samt runt den 25:e.

Gamlingar som tömt sin sparbössa för att betala är en klassisk liten blodtryckshöjare i butikskön.
Citera
2011-10-21, 19:59
Medlem
SparkMans avatar
Hade varit roligare att få lönen lite oftare varje månad (i mindre summor åt gången). Ibland kan man tycka att det dröjer en vecka för länge innan lönen kommer på kontot när man så gärna vill se högen växa.
Citera
2011-10-21, 20:16
Medlem
UNIKEFFs avatar
Citat:

Du ställer alltså pappersarbete som oftast är datoriserad mot folk som skadas och ibland dödas?
Citera
2011-10-21, 22:27
Medlem
Kompiiitens avatar
4 gånger i månaden känns lite magstarkt. Men säg att lönen hade utbetalats 12:e och 24:e varje månad. Det hade nog varit en ganska bra idé, fått en bättre spridning på lönen.

Problemet med räkningarna förstår jag inte, man får väl planera sina utgifter. Enda nackdelen är väl "trycket" på personerna som ska betala ut löner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in