Citat:
Ursprungligen postat av Tonar
Tackar.
Det jag absolut inte vill råka ut för är motorrenovering direkt och att plasten under vattenlinjen är kass. (plastpest) Därför känns en nyare båt mer aktuell. ( jag förstår dock vad du menar med skötsel och service)
Känner du till ifall någon av volvo pentamotorrerna som är extra bra/bekymmersfri?
Är en veckas båttur 2 vuxna + 2 barn att tänka på utrymmesmässigt? Dusch verkar finnas på de flesta vilket kan vara ett plus.
Ser att vissa har eftermonterat bogpropeller. Bra? Är själv van vid havet men med mindre båtar.
/T
Motorras är inte kul, och tyvärr är det svårt att gardera sig. Det du som köpare kan göra är att som jag nämnde tidigare, samt ta med dig en kunnig mekaniker som gör en bedömning, alltså inte en besiktningsman då dem ej kan göra en såda bedömning.
När det gäller maskiner så är 41-43 motorerna skottsäkra, vid rätt skötsel, kad 44 samt kad 300 är trevliga maskiner, men tenderar att i vissa fall käka databoxar, och dem är dyra.
D4 samt D6 är riktigt fina maskiner med bra tryck, dock har även dem dragits med mycket problem, dvs märkliga ras, tvivelaktiga styrslangar samt trimkolvar, en sådan motor utan garnanti (1-2år) kan bli en riktigt dyr historia.
Jag kan dessa maskiner utan och innan, så fråga på om du undrar om något mer specifikt.
Nimbus 26 Epoca är rymmlig, en vecka på sjön för en familj äringa problem, under förutsättning att man gillar att vara på sjön, och båtliv i allmänhet.
Jag anser att bogpropeller är överflödigt på en 26:a, kan man köra båt klarar man sig utan, men finns den där är det givetvis ett bra hjälpmedel.
Ang. böldpest är det lätt konntrolerat, dessutom bör botten vara epoxybehandlad för att förebygga detta problem, rent statistiskt så har 1/10 båtar böldpest, även det är en dyr historia.
Som sagt, jag kan det mesta om båtar, fråga gärna på ska ska jag hjälpa dig!