2011-08-26, 17:51
Medlem
Tjena.
Jag har som ett litet projekt försökt få liv i min svågers iMac (plattskärm, vet inte exakt modell) som han köpte på ett jobb han hade på ett lager. Han fick den billigt just för att den var defekt, men det var bara några svarta pixlar på skärmen och annars funkade den bra. Sakta men säkert fungerade den dock sämre och sämre, och nu är den helt paj.

Startar man datorn så dyker det vanliga gråa äpplet upp, "startar mac os x"-rutan och sen är det bara en mörkblå skärm som man kan röra musen på. Inga ikoner eller menyer går att få upp, ej heller använda kortkommandon.

Jag har en Mac OS Boot med Leopard som jag lagt på en USB-sticka. Jag använde den själv nyligen för att uppdatera min egna MacBook utan problem. Nu hade jag tänkt boota om svågers dator med den. jag håller ner "alt" och starthanteraren dyker upp, men jag kan bara välja datorns egna hårddisk. USB-minnet dyker alltså inte upp som alternativ. Försökt vänta ett tag men utan resultat. Har dubbelkollat och den dyker upp på både min MacBook och PC-datorer utan problem.

Han fick inga systemskivor med iMacen och jag vet inte var jag lagt mina skivor som hängde med MacBooken. MacBooken har ingen DVD-brännare så jag kan inte skapa en boot med den förutom USB-stickor.

Är det ett hårdvarufel, eller systemfel, och är det helt kört?
Citera
2011-08-26, 17:58
Medlem
fixiefyllas avatar
är det en PPC-iMac (G5 etc) går det inte att boota hursomhelt med usb, dock med firewire. det ska gå att använda usb också men om jag minns rätt behöver man haxxa runt i openfirmware rätt ordentligt.

Går att använda en äldre iPod eller extern hårddisk med firewire. undra om det inte skulle gå att använda target-mode på en annan mac också.. men det är jag lite osäker på
Citera
2011-08-27, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fixiefylla
är det en PPC-iMac (G5 etc) går det inte att boota hursomhelt med usb, dock med firewire. det ska gå att använda usb också men om jag minns rätt behöver man haxxa runt i openfirmware rätt ordentligt.

Går att använda en äldre iPod eller extern hårddisk med firewire. undra om det inte skulle gå att använda target-mode på en annan mac också.. men det är jag lite osäker på

Ok, det förklarar väl varför USB-stickan inte dök upp på iMacen men den funkade på min MacBook.

Jag har lagat en annan MacBook (som hade trasig CD-ingång) tidigare genom att sätta min egna MacBook i target-läge och sen stoppa in Mac OS X systemskivor i min dator. Men skulle det funka att göra likadant nu, med firewire-sladd och USB-stickan i min dator? Eller är det mer värt att skaffa en extern hårddisk med firewire? Kan ju vara bra att ha till annat också..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in