• 1
  • 2
2011-08-26, 15:07
Jag har fått en server av en vän och jag tänkte installera Ubuntu server 11.04 och använda som hemside server.

Jag undrar hur man installerar LAMP Server med SSH och hur man kontrollerar den över internet.
Hur gör man för att lägga sina hemside filer i /var/www i ubuntu Server?
Sedan med FTP, Hur gör man där? Hur gör man så man kan lagra filer på servern?

Server info:
800 MHz
1 GB RAM
1 TB Hårddisk
Citera
2011-08-26, 15:45
Medlem
petterkatts avatar
Sorry om det låter elakt, men att svara på de frågorna går inte på ett lätt sätt...
Det kommer att bli en generell utbildning i Linux, vilket jag inte orkar hålla, men du ska få lite tips;

installera openssh-server, så kommer du åt den via SSH utifrån.
Installera webmin, så får du rätt bra kontroll över allt grafiskt och slipper grotta ner dig allt för mycket i CLI eftersom du inte verkar ha så stor linux-vana.

Använd en FTP-server som använder sig av vanliga användarkonton och peka apache2 mot undermappar i hemkatalogerna istället för /var/www.

finns massor med bra info på ubuntu-forum.

Svaret på din första fråga blir: Ladda ner ISO-filen av Ubuntu Server, bränn ut eller skapa boot-USB, installera.
Citera
2011-08-26, 17:34
Medlem
Luciditys avatar
Vid installation av Ubuntu Server finns det checkboxar för OpenSSH och LAMP. Sen är det bara att installera en FTP klient som vilken program som helst antar jag. "vsftpd" sägs vara bra.
Citera
2011-08-26, 18:51
Medlem
Tjatters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilleKlump
Jag har fått en server av en vän och jag tänkte installera Ubuntu server 11.04 och använda som hemside server.

Jag undrar hur man installerar LAMP Server med SSH och hur man kontrollerar den över internet.
Hur gör man för att lägga sina hemside filer i /var/www i ubuntu Server?
Sedan med FTP, Hur gör man där? Hur gör man så man kan lagra filer på servern?

Server info:
800 MHz
1 GB RAM
1 TB Hårddisk
Skippa FTP och kör på sshfs för att komma åt filer från internet, kör samba för att komma åt filer på ditt LAN om du har Windows-klienter i ditt nätverk om du bara har Linuxburkar så kan du använda NFS istället. Både ssh och LAMP kan installeras automatiskt när du installerar Ubuntu.

Kommer du att ha skärm till servern? om ja så skulle jag rekommendera att installera desktop-versionen för att lättare komma igång.
Citera
2011-08-26, 20:25
Citat:
Ursprungligen postat av Tjatter
Skippa FTP och kör på sshfs för att komma åt filer från internet, kör samba för att komma åt filer på ditt LAN om du har Windows-klienter i ditt nätverk om du bara har Linuxburkar så kan du använda NFS istället. Både ssh och LAMP kan installeras automatiskt när du installerar Ubuntu.

Kommer du att ha skärm till servern? om ja så skulle jag rekommendera att installera desktop-versionen för att lättare komma igång.

Okej, Men för att använda desktop-versionen så måste man ha minst 1GHz (=1000 MHz)
Citera
2011-08-26, 21:21
Medlem
Citat:
Okej, Men för att använda desktop-versionen så måste man ha minst 1GHz (=1000 MHz)
Nej.
Citera
2011-08-26, 21:31
Citat:
Ursprungligen postat av b3ngt
Nej.
Läste det i något forum så trodde det.
Vad krävs då ?
Citera
2011-08-27, 00:18
Medlem
Tjatters avatar
Citat:
Läste det i något forum så trodde det.
Vad krävs då ?
Det är nog minimum rekommendation, har du hårdvara som inte är mer än 7 år kanske så bör det inte vara något problem att få det att funka men det kan nog vara lite segt.
Citera
2011-08-27, 12:36
Citat:
Ursprungligen postat av Tjatter
Det är nog minimum rekommendation, har du hårdvara som inte är mer än 7 år kanske så bör det inte vara något problem att få det att funka men det kan nog vara lite segt.
Server processor ligger på 82% till 100% den hoppar mellan dem två
Citera
2011-08-27, 16:25
Medlem
Desktop är ändå ingen större ide på Linuxserver då det ändå inte finns några vettiga GUIn för inställningar för server funktionerna.

Vill du ha hjälp man att sätta upp serven kan du skicka ett PM.
Citera
2011-08-27, 17:49
Medlem
Tjatters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av style289
Desktop är ändå ingen större ide på Linuxserver då det ändå inte finns några vettiga GUIn för inställningar för server funktionerna.

Vill du ha hjälp man att sätta upp serven kan du skicka ett PM.
Visserligen men för en novis så är det antagligen lättare att börja med en desktop-version ändå.
Citera
2011-08-27, 21:01
Medlem
JohnMiltons avatar
http://library.linode.com/lamp-guide...tu-11.04-natty

Ypperlig guide steg för steg. Överlag är linodes guider guld.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in