• 1
  • 2
2011-08-26, 12:01
Medlem
Vet inte vart jag ska börja...han har ingen diagnos eller vad jag vet om i alla fall men något är det.

Men min bror är i 30 års åldern(tio år äldre än jag), han har ALDRIG haft en flickvän eller varit i närheten av att få en.
De få vännerna han hade försvann för ca 5 år sedan då vännerna har gett upp om den sociala biten. Och han trivs bäst med detta...han saknar inte socialt umgänge alls.
Hans stora saker här i livet är film och mobiltelefoner...han köper ny mobil flera gånger om året och direkt när han köpt en ny så tänker han på nästa.
Så han pratar om hur han ska spara ihop till den...aldrig vad telefonen har för funktioner utan andra saker då. Färger, var han ska köpa den oh dylikt.

Han är ganska speciell och har det ganska svårt egentligen, mest med den sociala biten men samtidigt när problem dyker upp då låser han sig och han fastnar lätt i sina tankar.
Han är så rädd om sin bil så vi andra får inte använda den knappt. Skulle något vara fel så blir han så sur så att man inte kan prata med honom.
Han gör även allt så himla komplicerat och problem ska fixas direkt. Hittar han en funktion på mobilen och inte får det att fungera då ringer han och vill ha hjälp NU, DIREKT! Om inte detta sker kan han inte sluta att prata och tänka på det.

På senare tid har jag märkt att åker man bil med honom så upprepar han sig hela tiden...där såg han ett råddjur, just här stod det en älg...att han berättat detta varje gång vi åker förbi är inget han reflekterar över.(verkligen varje gång)
Om grejor råkar finnas på ett ställe som inte brukar vara där då kan han inte släppa det, så alltså otroligt bra minne som då ska upprepas om och om och om igen...

Han kan skämta på konstiga sett som inte är roligt utan som bara är konstigt och utan poäng men får liksom skrattanfall oavsett vad reaktionen är på den han pratar med är.

När han pratar är han högljudd och låter sjukt nervös ibland och ofta stannar han bara i en mening så man får fråga för att han ska fortsätta berätta klart.
Avbryter folk i samtal med saker som inte ens hör ihop med det man pratar om...men han kan liksom inte bärga sig.

Ni får nästan fråga lite för det är svårt att förklara bara.

Ibland tryter tålamodet när man umgås med honom och jag kan bli så irriterad så om jag bara har en uns hur jag ska hantera det så kanske vi hade haft en bättre syskonrelation....därför jag frågar er med någon sorts erfarenhet med människor som beter sig underligt.

Hur ska jag bemöta honom? Vad kan det vara? Lindrig autism?
Citera
2011-08-26, 12:07
Medlem
Sereenas avatar
Låter definitvit som nåt innom autismspektrat typ Asperger eller liknande.
Citera
2011-08-26, 12:14
Medlem
Fick en bild av filmen Rainman på näthinnan när jag läste...så autism är nog nära till hands.
Citera
2011-08-26, 12:45
Medlem
Detta är något som märks mer med åldern...kan inte minnas att det var lika extremt när han var yngre.
Citera
2011-08-26, 12:52
Medlem
Klumpigt sätt, upprepar meningslösa historier, mer intresserad av relationer med tekniska prylar än med människor, din bror låter verkligen som ett exempel på Aspergmeister Deluxe.

Vad brukar du irritera dig mest på?
Citera
2011-08-26, 13:15
Medlem
Det som brukar vara jobbigt är när man är sitter och pratar om någon viktig händelse och då avbryter han för att berätta att han var av min sin plånbok för att den inte låg där den brukar och sen hittade han den på bordet i vardagsrummet och fattar verkligen inte varför han lade den där för när han kommer hem gör han alltid steg1. steg 2. osv. för att sedan asgarva för att han var så tankspridd.

Eller det här upprepande att jag känner mig hjärntvättad av att veta var alla djuren befann sig på denna typiska vägen vi åker ofta på.
Ofta har jag själv suttit i bilen och såg faktiskt kon som stod på vägen där för två år sedan. Jag kan omöjligt glömma detta då han påpekar det varje gång vi åker förbi där.

Eller då han ska göra allt så komplicerat...istället för att åka och göra sitt äreende så måste han först leta upp en bankautomat och kolla hur mycket han har på sitt konto(han har alltid mycket pengar då han aldrig slösar eller gör något. Han vet att han har pengar men han måste vet ahur mycket), sen ska han ta ut pengar och sen kan han åka och handla saken.(alltid denna proceduren)
Och sen ska han förklara varför och berätta att folk snor pengar av en om man använder det direkt i affären för det har han läst.

Om vi åker och handlar berättar han alltid vad han ska köpa och han köper ju alltid samma saker så samma grej här...upprepning, upprepning, upprepning.

Men mycket beror på mig också...ibland är jag stressad eller trött och då orkar jag inte.
Citera
2011-08-26, 13:39
Medlem
Nateriouss avatar
Tänkte direkt på han från The Hangover, men ja det låter mycket som aspberger tycker jag. Berätta gärna något roligt som har hänt
Citera
2011-08-26, 13:42
Medlem
ravare24s avatar
skulle också tippa på aspberger, det du berättar stämmer in på ett antal aspbergare som jag mött i mina dagar
Citera
2011-08-26, 14:04
Medlem
Han gör inte så mycket roligt men han kan säga en massa roliga saker ibland. Jag vill ju aldrig skratta åt honom så ibland får jag hålla mig och skrattar av mig senare.
Nu har jag ganska kass humor men du kanske finner lite som är skoj

Jag bad honom att köpa knäckebröd en gång och det brukar han aldrig handla så han blev ju vresig för att jag ens bad honom.

Vi flesta kopplar kanske ihop att knäckebröden ligger vid brödet men inte han inte.

Han kom tillbaka och var skitsur på mig och följande samtal uppstod:
Han: " Här har du dina förbannde knäckebröd, jag gick runt leta hur länge som helst." (Tidsplanen för honom är förstörd och då är det jag som har förstört hans dag.)
Jag: " Men det ligger ju alltid vid brödet."
Han: " NÄ DU DET GJORDE DEM INTE! Dem låg på en hylla."
Jag: "Jaaaaa....vid brödet eller?"
Han: " Ja det gjorde dem kanske...det tänkte jag inte på."

Igår kom han med en vanlig grön diskborste som han hade köpt och sa:
"X titta på denna, visst är den fräck!" hahaha sånt här dör jag bara av då det är en sketen vanlig diskborste men han brukar alltid köpa vit så när han tog steget och köpte denna så gjorde det hans dag typ.

Ska komma på mer roligt att dela med mig av...
Citera
2011-08-26, 14:04
Medlem
Har du pratat med dina päron om saken? Dom kanske vet vad det är som spökar.
Citera
2011-08-26, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dr.greeenthumb
Har du pratat med dina päron om saken? Dom kanske vet vad det är som spökar.

Får aldrig något vettig ur dem mer än: Du vet hur han är.punkt
Citera
2011-08-26, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meaa
Han gör inte så mycket roligt men han kan säga en massa roliga saker ibland. Jag vill ju aldrig skratta åt honom så ibland får jag hålla mig och skrattar av mig senare.
Nu har jag ganska kass humor men du kanske finner lite som är skoj

Jag bad honom att köpa knäckebröd en gång och det brukar han aldrig handla så han blev ju vresig för att jag ens bad honom.

Vi flesta kopplar kanske ihop att knäckebröden ligger vid brödet men inte han inte.

Han kom tillbaka och var skitsur på mig och följande samtal uppstod:
Han: " Här har du dina förbannde knäckebröd, jag gick runt leta hur länge som helst." (Tidsplanen för honom är förstörd och då är det jag som har förstört hans dag.)
Jag: " Men det ligger ju alltid vid brödet."
Han: " NÄ DU DET GJORDE DEM INTE! Dem låg på en hylla."
Jag: "Jaaaaa....vid brödet eller?"
Han: " Ja det gjorde dem kanske...det tänkte jag inte på."

Igår kom han med en vanlig grön diskborste som han hade köpt och sa:
"X titta på denna, visst är den fräck!" hahaha sånt här dör jag bara av då det är en sketen vanlig diskborste men han brukar alltid köpa vit så när han tog steget och köpte denna så gjorde det hans dag typ.

Ska komma på mer roligt att dela med mig av...

haha, jag log

f.ö måste det vara aspbergers, låter mest troligt, se filmen "i rymden fins inga känslor"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in