2011-08-30, 20:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BreehcNicdoll
Vart vill du komma? Är skrivtecken inte verkliga?

Jaaaaaa...!!!
Du ser färgmassan istället.
När du håller en penna i handen,så är där bläck(färgmassan) på spetsen.
Du börjar med att skapa en symbol.
Vad har du då gjort från början?
Jo utnyttjat färgmassan från början.
Lätt som plätt att förstår om detta!
Citera
2011-08-30, 21:08
Medlem
BreehcNicdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goofy63
Jaaaaaa...!!!
Du ser färgmassan istället.
När du håller en penna i handen,så är där bläck(färgmassan) på spetsen.
Du börjar med att skapa en symbol.
Vad har du då gjort från början?
Jo utnyttjat färgmassan från början.
Lätt som plätt att förstår om detta!

Jaha, då antar jag att du påstår att ord inte heller finns, men det hör inte till ämnet. Det ändrar inte det faktum att matematiken (som inte finns) är riktig.
Citera
2011-09-01, 10:08
Medlem
IggyKoopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ech0
Fick just reda på att jag ska läsa Religion A nu i 3an på gymnasiet.
Jag förstår inte poängen i detta, religion är bara trams för mig.
Det mesta är redan bevisat, jordens uppkomst, människans uppkomst.

Jag tycker bara kyrkan är en löjlig grej för personer utan vett, som tror på att det är en himmel, nå det är okej att man trodde det för ett par tusen år sedan när ingen hade varit ovanför molnen men nu? 2011? För mig känns detta som sagt väldigt löjligt, och ska dem försöka pumpa in i detta i våra skallar att få vetskap om olika religioner?

Vad tycker ni om detta? Borde det finnas religion i skolan. För mig spelar det ingen roll om det är ett individuellt val för dem utan bättre vetande, jag vill bara absolut inte ha det.

(Sorry, blev lite som ett rant)

/Michael

Jag håller is stort sett med dig i dina åsikter om religion, men som uttrycket lyder "know your enemy". Religionen har spelat en stor roll i historien och kommer tyvärr fortsätta att spela en stor roll i världen.
Citera
2011-09-01, 12:50
Medlem
Citat:

Jag tycker bara kyrkan är en löjlig grej för personer utan vett, som tror på att det är en himmel, nå det är okej att man trodde det för ett par tusen år sedan när ingen hade varit ovanför molnen men nu? 2011? För mig känns detta som sagt väldigt löjligt, och ska dem försöka pumpa in i detta i våra skallar att få vetskap om olika religioner?

Vad tycker ni om detta? Borde det finnas religion i skolan. För mig spelar det ingen roll om det är ett individuellt val för dem utan bättre vetande, jag vill bara absolut inte ha det.

/Michael

Klart att religionsläran är viktig.
Om den handlar om att beskriva och förstå olka religioner.

Det gäller ju faktiskt att känna sin fiende !
Citera
2011-09-01, 13:25
Medlem
Citat:

/Michael

Nja..numera med alla olika människor och åskådningar som flyttar hit kan det nog vara viktigt att ha ett hum om hur dom fungerar och vi reser mycket utomlands till länder med andra religioner och sedvänjor...Kunskap är aldrig fel! Sen får ju inte religionsundervisningen bli till propaganda för en viss religion! Likadant anser många att geografi och andra ämnen inte skulle vara viktiga men det har visat sig vara förödande att dra ner på humanistiska ämnen till förmån för matematik ock språk...
Citera
2011-09-01, 14:21
Medlem
Sepiritzs avatar
Det är aldrig fel att lära sig OM saker.
Citera
2011-09-01, 14:31
Medlem
Kroesmanns avatar
Religion berättar så mycket om människan som djur att det nästan slår psykologin. För övrigt är det ett intressant ämne om man tar till sig av vad som sägs.

Jag kan också säga att diskussionerna under religionslektionerna var bland de mest underhållande på hela gymnasietiden!
Citera
2011-09-01, 21:03
Medlem
BreehcNicdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Religion berättar så mycket om människan som djur att det nästan slår psykologin.

Nja, religion berättar en del om människan som religionsutövare möjligtvis.

Citat:
För övrigt är det ett intressant ämne om man tar till sig av vad som sägs.

Det är ju det de flesta av oss inte gör, eftersom de flesta svenskar inte tror på gudar. Religion kan vara intressant även för vissa ateister, men obligatorisk undervisning i ämnet är absurt.

Citat:
Jag kan också säga att diskussionerna under religionslektionerna var bland de mest underhållande på hela gymnasietiden!

Vi kan inte basera hela skolsystemet på vad ett fåtal tycker.
Citera
2011-09-01, 21:10
Medlem
BreehcNicdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det är aldrig fel att lära sig OM saker.

Nej, men det finns många andra kunskaper som är mer betydelsefulla än religion, kunskaper som faktiskt är användbara.
Citera
2011-09-01, 21:26
Medlem
BreehcNicdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Nja..numera med alla olika människor och åskådningar som flyttar hit kan det nog vara viktigt att ha ett hum om hur dom fungerar och vi reser mycket utomlands till länder med andra religioner och sedvänjor...Kunskap är aldrig fel! Sen får ju inte religionsundervisningen bli till propaganda för en viss religion!

Varför skulle det vara viktigt? Om man undrar är det ju bara att fråga, för det krävs ingen djupare förståelse för att acceptera en företeelse.

Citat:
Likadant anser många att geografi och andra ämnen inte skulle vara viktiga men det har visat sig vara förödande att dra ner på humanistiska ämnen till förmån för matematik ock språk...

Geografi är inte direkt ett humanistiskt ämne, vilket dock språk är. Religion är pseudohumanistiskt, och räknas inte alltid till humaniora.
Citera
2011-09-02, 12:47
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Nja, religion berättar en del om människan som religionsutövare möjligtvis.
Jag håller inte med alls där. Man lär sig väldigt mycket om mänskliga betéenden, framförallt de mörkare sidorna när man studerar religion. Även religionshistoria ger mycket där.

Citat:
Det är ju det de flesta av oss inte gör, eftersom de flesta svenskar inte tror på gudar. Religion kan vara intressant även för vissa ateister, men obligatorisk undervisning i ämnet är absurt.
"Intressant" kanske var att ta i om man ska prata om folk i allmänhet, men i allra högsta grad relevant. Större delen av all världshistoria är baserad på religion så om man inte får någon förståelse för religion så blir det mycket svårare att få någon förståelse för historien.

Det låter nästan som att religionslektionerna bestod av böndestund och allmänt förnekande (se edit). Nu har jag bara mig själv som referens, men på mina religionshistorier ägnade vi mycket tid åt att diskutera trovärdigheten i religiösa dokument, hur moralen och människorna fungerade på den tiden och vilka faktorer som låg bakom religiösa spridningar.

Citat:
Vi kan inte basera hela skolsystemet på vad ett fåtal tycker.
Helt rätt, om religion i allmänhet anses vara onödigt o skolan tycker jag också att man bör skippa det.

Edit: Jag upptäckte att min formulering "allmänt förnekande" inte var så klockren. Jag menade givetvis allmänt förnekande av fakta.
Citera
2011-09-02, 15:43
Medlem
BreehcNicdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Jag håller inte med alls där. Man lär sig väldigt mycket om mänskliga betéenden, framförallt de mörkare sidorna när man studerar religion. Även religionshistoria ger mycket där.

Man kan lära sig en del om bakgrunden till mycket i samhället, men mänskliga beteenden studeras bäst med en beteendelära.

Citat:
"Intressant" kanske var att ta i om man ska prata om folk i allmänhet, men i allra högsta grad relevant. Större delen av all världshistoria är baserad på religion så om man inte får någon förståelse för religion så blir det mycket svårare att få någon förståelse för historien.

Förståelse är inte samma sak som kunskaper. Förståelse för religion får man långt innan man går i gymnasiet. Själva principen lär man känna innan man börjar grundskolan. Man kan lära sig hur religionen har påverkat historien på historielektionerna.

Citat:
Det låter nästan som att religionslektionerna bestod av böndestund och allmänt förnekande (se edit). Nu har jag bara mig själv som referens, men på mina religionshistorier ägnade vi mycket tid åt att diskutera trovärdigheten i religiösa dokument, hur moralen och människorna fungerade på den tiden och vilka faktorer som låg bakom religiösa spridningar.

På de religionslektioner jag har gått på har det enbart varit ett allmänt försvarande av religionen, framför allt från lärarens håll.

Citat:
Helt rätt, om religion i allmänhet anses vara onödigt o skolan tycker jag också att man bör skippa det.

Svårigheten är att få någon politiker att ta upp det. Problemet är att de flesta politiker är för traditionsstyrda för att se meningslösheten i undervisningen. Tyvärr är det just politiker som bestämmer över skolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in