Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Jag håller inte med alls där. Man lär sig väldigt mycket om mänskliga betéenden, framförallt de mörkare sidorna när man studerar religion. Även religionshistoria ger mycket där.
Man kan lära sig en del om bakgrunden till mycket i samhället, men mänskliga beteenden studeras bäst med en beteendelära.
Citat:
"Intressant" kanske var att ta i om man ska prata om folk i allmänhet, men i allra högsta grad relevant. Större delen av all världshistoria är baserad på religion så om man inte får någon förståelse för religion så blir det mycket svårare att få någon förståelse för historien.
Förståelse är inte samma sak som kunskaper. Förståelse för religion får man långt innan man går i gymnasiet. Själva principen lär man känna innan man börjar grundskolan. Man kan lära sig hur religionen har påverkat historien på historielektionerna.
Citat:
Det låter nästan som att religionslektionerna bestod av böndestund och allmänt förnekande (se edit). Nu har jag bara mig själv som referens, men på mina religionshistorier ägnade vi mycket tid åt att diskutera trovärdigheten i religiösa dokument, hur moralen och människorna fungerade på den tiden och vilka faktorer som låg bakom religiösa spridningar.
På de religionslektioner jag har gått på har det enbart varit ett allmänt försvarande av religionen, framför allt från lärarens håll.
Citat:
Helt rätt, om religion i allmänhet anses vara onödigt o skolan tycker jag också att man bör skippa det.
Svårigheten är att få någon politiker att ta upp det. Problemet är att de flesta politiker är för traditionsstyrda för att se meningslösheten i undervisningen. Tyvärr är det just politiker som bestämmer över skolan.