2011-08-25, 20:39
Medlem
Urskta att jag inte hittade den srskilda trden jag antar redan finns fr detta! Min frga r:

Om det str i en inkomstdeklaration fr privatperson:

Uppskov vid byte av bostad
Du fick uppskov med vinsten vid frsljning av privatbostad vid 2005 rs taxering. Din del av kvarstende uppskov r 261571 kr och avser bostadsrtten XX.

Betyder detta att nr det sen blir en vinst efter frsljningen av bostadsrtten p 100.000kr s blir det:

A, (100.000kr + 261.571kr vinst) x 22% = skatt som ska betalas

B, (100.000kr x 22% skatt) + 261.571kr skatt = massa skatt som ska betalas?

Man kan sammanfatta frgan: r uppskovsbeloppet som str i deklarationen den uppskjutna skatten eller den uppskjutna vinsten?

MYCKET tacksam fr svar!!
Citera
2011-08-25, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doggyflash
Urskta att jag inte hittade den srskilda trden jag antar redan finns fr detta! Min frga r:

Om det str i en inkomstdeklaration fr privatperson:

Uppskov vid byte av bostad
Du fick uppskov med vinsten vid frsljning av privatbostad vid 2005 rs taxering. Din del av kvarstende uppskov r 261571 kr och avser bostadsrtten XX.

Betyder detta att nr det sen blir en vinst efter frsljningen av bostadsrtten p 100.000kr s blir det:

A, (100.000kr + 261.571kr vinst) x 22% = skatt som ska betalas

B, (100.000kr x 22% skatt) + 261.571kr skatt = massa skatt som ska betalas?

Man kan sammanfatta frgan: r uppskovsbeloppet som str i deklarationen den uppskjutna skatten eller den uppskjutna vinsten?

MYCKET tacksam fr svar!!

Uppskovsbeloppet r uppskjuten vinst.
Citera
2011-08-25, 22:39
Medlem
Med andra ord (om vi frsttt TS rtt) s r alternativ A det korrekta.

Uppskovet r det belopp du ftt uppskov med att ta fram till beskattning. Allts n s lnge obeskattad kapitalvinst frn bostadsfrsljning.
Citera
2011-08-26, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Med andra ord (om vi frsttt TS rtt) s r alternativ A det korrekta.

Uppskovet r det belopp du ftt uppskov med att ta fram till beskattning. Allts n s lnge obeskattad kapitalvinst frn bostadsfrsljning.
Jag hoppas det =) Tack fr hjlpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in