2017-07-23, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Man kan tänka på hur många som var inblandade i det som troligtvis hände Lelle. RN sköt honom nog själv men gömde kroppen kan han haft hjälp med.

RN verkar vara ganska kort men kraftigt byggd ändå. Nån som vet hur lång Lelle var eller ca hur mycket han vägde??

Vad Lelle vägt kan jag inte säga men om han var mellan 180-185cm så kan han kanske legat på 75-80kg han såg ju ganska slank till medelbyggd ut. RN är runt 173 och vid tidpunkten bör han vägt någonstans runt 68-73kg.

Klart att mordet var planerat, han åkte iväg med RN den 25 januari(måndag kväll!) vid ungefär 21.45, strax innan kl. 22 hör en kvinna något som låter som en smällare eller knallskott från hamnen, kl 22.03 raderar någon Lelles telefonsvarare som kräver kännedom om koden till dito.

Vid tidpunkten blåste och regna det, temperaturen låg runt 5° i medeltemp (topp under dagen strax under 10° o lägst ca2°) åtminstone 10dagar bakåt i tiden. Detta gör att det inte kan ha varit snötäckt uti markerna, is på sjöarna eller för den delen tjäle.
Hur synligt Lelle har legat vet vi inte men jag skulle nog tro att han måste varit övertäckt med ris, grenar eller dylikt.

Att han inte varit nedgrävd kan ha en förklaring o vi hittar samma anledning till varför väskan hittas.

Jag kan tänka mej att RN inte kört ut Lelle på Ivön samma kväll (därav avsaknad av vittnesmål den aktuella natten på färjan) utan gömt/lagt honom på en annan plats närmare Arkelstorp där han har lokalkännedom och känner sig trygg (inga poliser har där ute o göra heller), kanske rent av haft honom bak i kombiutrymmet på sin Subaru Leone.

Det som sker dagarna efter är att det börjar frysa o tempen går ner mot ca -12° o inga +° under dagarna runt 28-30 januari det gör att Immeln fryser. Mellan den 31januari och 4 februari blir det mildare och någon enstaka +° på dagarna. Det kan oxå ha regnat ett par mm på kvällen den 4 februari och om man då tänker att RN tänker dumpa/kasta ut väskan i sjön så med regn på sjöisen så ger det ett svart intryck dvs isen syns inte. Under natten till 5 februari fryser det återigen men med bara par tre ° vilket förklarar att väskan hittades "fastfrusen" dagen efter. En väska på isen dagtid bör vara ganska tydlig att se varför jag tror han slängt den kvällen innan.

Angående Lelle tror jag att RN kört ut honom till Ivön dagarna eller just före eller i samband med att han kastar väskan på sjön Immeln. Ev. har det krupit lite tjäle i marken och då har han inte kunnat gräva ner honom varför han nu har hittats. Jag tror INTE att RN kört ut Lelle till Ivön under januari månad utan i början på februari.

Valet av plats att gömma Lelle på kan jag tänka mig att han tagit fel väg eller bara tagit vägen slumpmässigt pga avsaknad av hus initialt. Han kan mycket väl ha gjort detta vid middagstid en vardag senast torsdagen den 4 februari, då folk ofta är på jobbet och för inte fan tror man väl att någon dumpar en kropp mitt på ljusa dan på idylliska Ivön. Detta sker då tämligen obemärkt trots att han kan ha varit synlig på ön.

RN kom över ca 100-130tusen då väskan innehöll närmare 200 tusen. Detta gjorde, om han inte redan var med på det då, att hans kusin ville vara med på tåget i fortsättningen.
OM han haft hjälp så är det av hans kusin.

Allt detta resonemang bygger naturligtvis på hypotesen att det är Lelle som hittats.
Citera
2017-07-24, 13:33
Medlem
ShellShockeds avatar
Apropå det, hur lång tid kan det ta för dom att fastställa identiteten?

Den här påstådda kusinen, vad vet vi om honom?
Namn? Ålder?
Bor han fortfarande kvar i Kristianstadsområdet?
Citera
2017-07-24, 19:38
Medlem
Lite klargöranden från min sida;

Angående hur mycket som fanns i Lelles väska, jag hört 200 tusen men det finns "uppgifter" från 122 tusen och uppåt. Men detta är ju egentligen helt irrelevant i det stora hela. Som jag har förstått det så har polisen aldrig, efter deras vetskap, bekräftat några siffror annat än =en betydande summa?.

Det som hittats nergrävt på hans fars trädgård i Arkelstorp.; RNs 2pistoler och en revolver ska ha hittats på RNs kontor vid lilla torg? i trädgården ska det i vart fall ha varit personliga tillhörigheter till de 3 han sköt på Forsamöllans rastplats utanför Klippan

Hans kusin var ju inne på förhör hos polisen och golade ner honom där och vart han håller hus och gör vet jag inte. Men vi har väl några här i tråden som kommer från trakterna som kanske vet!?

RN ska ha fått sitt straff tidsbestämt med frigivning någonstans till sommaren 2020. När han dömdes för trippelmordet till livstid var polisen på honom om Lelle och menade att han kunde lika gärna erkänna dels för att han inte skulle få högre straff ändå och naturligtvis för Lelles anhörigas skull och att ge Lelle en begravning men han bedyrade sin oskuld.

Om det nu är Lelle som har hittats och det går att binda RN till mordet, som han inte har erkänt/dömts för, så får vi hoppas på en ny vända på livstid, det har han ju gjort sig väl förtjänt av!
Citera
2017-07-24, 19:55
Medlem
ShellShockeds avatar
Fortfarande ingen träff...
http://www.kristianstadsbladet.se/kr...farande-oklar/
Citera
2017-07-24, 20:15
Medlem
Maff1as avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShellShocked
Fortfarande ingen träff...
Borde inte lelle vara bland de första tro ?
Citera
2017-07-24, 20:26
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maff1a
7 september 2013 hittades en kropp på havsbotten utanför Strömstad. Holger Algdal var den första som borde ha undersökts. Först 18 september kom bekräftelsen. (FB) Morddömde Holger hittad styckad på havsbotten, Strömstad, 7/9 2013
Citera
2017-07-25, 17:53
Är det någon som vet vad kraniumet, skelettdelarna hade för färg ? typ brunt, grönt ( med mossa ) eller benvitt. Tror att man kan avläsa på färgen OM det varit nedgrävt eller legat mer öppet i syrerikt förhållande. Svamp plockaren som hittat detta borde ju veta..
Citera
2017-07-26, 20:53
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rootweed
Det var en allmänt spridd uppgift i media på den tiden det begav sig att det fanns ett lönnfack i LHs väska som GM uppenbarligen inte kände till. Det skulle vara vanligt bland turneledare att ha en sådan väska.

Ok det visste jag inte. Vad hade en turnéledare som uppgifter i sitt jobb?? Samlade han b l a ihop pengarna från dom som bokade in Hammerfall?? Var det bara Hammerfall han jobbade med eller hade han andra band som han var turnéledaren för också?? Många frågor men är nyfiken...
Citera
2017-07-26, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Ok det visste jag inte. Vad hade en turnéledare som uppgifter i sitt jobb?? Samlade han b l a ihop pengarna från dom som bokade in Hammerfall?? Var det bara Hammerfall han jobbade med eller hade han andra band som han var turnéledaren för också?? Många frågor men är nyfiken...
Turné ledsen brukar sköta allt det praktiska runt ett band på vägarna. Hotell, tider för soundcheck, media mm. Så även träffa arr och göra upp affären.
Citera
2017-07-31, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maff1a

Från artikeln:

Citat:
De 20 namnen på listan är inte prioriterade i någon särskild ordning. Det som tar tid är att samla ihop alla uppgifter som behövs för att fastställa identiteten.

– Såvitt jag vet finns det ingen inbördes rankning. Uppgifter om tandkort och röntgenbilder kommer olika snabbt i de olika fallen. Sedan går själva jämförelsen ganska snabbt, säger Nils Norling.

Men visst känns det som att oddsen för att det ska vara LH minskar för varje dag som går....
Citera
2017-08-01, 20:26
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime.News.Goinge

Från artikeln:

Men visst känns det som att oddsen för att det ska vara LH minskar för varje dag som går....

Jo verkligen. Borde ju varit klart nu om det var någon på listan tycker man. Fast å andra sidan är det semestertider och då tar ju allt längre tid.
Citera
2017-08-02, 20:09
Medlem
ShellShockeds avatar
Jag ringde till Trafikverket för att se om dom hade några uppgifter över vilka som beställer överfarter nattetid men det visade sig vara en återvändsgränd. Det enda som dom loggar är vilken sorts fordon det är, t.ex. bil, bil med släp, lastbil osv. Jag hade en liten förhoppning om att man skulle kunna hitta något där som skilde sig från övriga dagar. Det var en chansning som tyvärr inte gav något.

Angående identifieringen, det kan inte vara så att dom har en identitet men att dom inte släpper den av utredningstekniska skäl? Eller Polisen får inte hålla på sådana uppgifter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in