Citat:
Vad Lelle vägt kan jag inte säga men om han var mellan 180-185cm så kan han kanske legat på 75-80kg han såg ju ganska slank till medelbyggd ut. RN är runt 173 och vid tidpunkten bör han vägt någonstans runt 68-73kg.
Klart att mordet var planerat, han åkte iväg med RN den 25 januari(måndag kväll!) vid ungefär 21.45, strax innan kl. 22 hör en kvinna något som låter som en smällare eller knallskott från hamnen, kl 22.03 raderar någon Lelles telefonsvarare som kräver kännedom om koden till dito.
Vid tidpunkten blåste och regna det, temperaturen låg runt 5° i medeltemp (topp under dagen strax under 10° o lägst ca2°) åtminstone 10dagar bakåt i tiden. Detta gör att det inte kan ha varit snötäckt uti markerna, is på sjöarna eller för den delen tjäle.
Hur synligt Lelle har legat vet vi inte men jag skulle nog tro att han måste varit övertäckt med ris, grenar eller dylikt.
Att han inte varit nedgrävd kan ha en förklaring o vi hittar samma anledning till varför väskan hittas.
Jag kan tänka mej att RN inte kört ut Lelle på Ivön samma kväll (därav avsaknad av vittnesmål den aktuella natten på färjan) utan gömt/lagt honom på en annan plats närmare Arkelstorp där han har lokalkännedom och känner sig trygg (inga poliser har där ute o göra heller), kanske rent av haft honom bak i kombiutrymmet på sin Subaru Leone.
Det som sker dagarna efter är att det börjar frysa o tempen går ner mot ca -12° o inga +° under dagarna runt 28-30 januari det gör att Immeln fryser. Mellan den 31januari och 4 februari blir det mildare och någon enstaka +° på dagarna. Det kan oxå ha regnat ett par mm på kvällen den 4 februari och om man då tänker att RN tänker dumpa/kasta ut väskan i sjön så med regn på sjöisen så ger det ett svart intryck dvs isen syns inte. Under natten till 5 februari fryser det återigen men med bara par tre ° vilket förklarar att väskan hittades "fastfrusen" dagen efter. En väska på isen dagtid bör vara ganska tydlig att se varför jag tror han slängt den kvällen innan.
Angående Lelle tror jag att RN kört ut honom till Ivön dagarna eller just före eller i samband med att han kastar väskan på sjön Immeln. Ev. har det krupit lite tjäle i marken och då har han inte kunnat gräva ner honom varför han nu har hittats. Jag tror INTE att RN kört ut Lelle till Ivön under januari månad utan i början på februari.
Valet av plats att gömma Lelle på kan jag tänka mig att han tagit fel väg eller bara tagit vägen slumpmässigt pga avsaknad av hus initialt. Han kan mycket väl ha gjort detta vid middagstid en vardag senast torsdagen den 4 februari, då folk ofta är på jobbet och för inte fan tror man väl att någon dumpar en kropp mitt på ljusa dan på idylliska Ivön. Detta sker då tämligen obemärkt trots att han kan ha varit synlig på ön.
RN kom över ca 100-130tusen då väskan innehöll närmare 200 tusen. Detta gjorde, om han inte redan var med på det då, att hans kusin ville vara med på tåget i fortsättningen.
OM han haft hjälp så är det av hans kusin.
Allt detta resonemang bygger naturligtvis på hypotesen att det är Lelle som hittats.