Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Hur osmart får man vara? Låta en skuld på 270 kr gå till kronofogden. Har du ingen koll på att du kommer ha anmärkning i 5 år framöver och att du inte ens kommer att kunna hyra en bostad under den här tiden. Hur det funkar med betalning har jag ingen aning om eftersom jag aldrig haft kontakt med dem men varför inte bara ringa och få svar!
Citat:
Ursprungligen postat av pesa
Ring till kronofogden och prata med dem.
Jag skulle inte tro att de VILL komma hem till dig och hämta din laptop, din skivsamling, ditt X-box, osv. Men skulden komemr att ligga dig till last som en anmärkning i många år. Så det kan bli svårt att köpa något på kredit eller få ett lån eller till och med hyra lägenhet.
Reglera skulden så snabbt som möjligt för att slippa framtida bekymmer !
aa shiet får väl göra det... men pratade med Intrum Justitia och frågade och det var en tydlig nej så jag har inte mycket hopp här, dem verkar vara klara med sina regler och är hårda.
Inga andra chans här liksom.
Nu sjönk det in när ni skrev dem hårda orden.
edit:
Citat:
Ursprungligen postat av stordrulen
Det är alltid bäst att ringa till dem och prata.
Visst är dem en väldigt hård och jobbig instans att ha och göra med, men de är inte satan själva.
Kan garantera till 100% att om du ringer och förklarar läget så blir de enbart glad och hjälper gladeligen till med det dom kan för att du skall få så lite problem som möjligt.
e.x. "Hej, jag heter *** Det är såhär att jag har fått ett krav på ett belopp av summan ****kr ifrån er. Tyvärr så hade jag inte råd att betala den första räkningen att den gick över till er, jag ville bara ringa och meddela att jag inte får pengar förens **/** så jag har ingen möjlighet att betala räkningen förens då. Kan du hjälpa mig med detta på något sätt? Jag har alla intentioner på att betala denna, men som sagt, som det ser ut nu är det tyvärr omöjligt för mig att göra det nu direkt. Då jag turligt nog fått ett nytt jobb, men kommer inte få min lön förens det datum jag har sagt.
Dom kommer fråga efter ditt personnummer osv för att dom skall kunna se vilken faktura du pratar om osv.
När du säger vilket datum du kan betala så lägg även på någon dag utifall banken inte gör överföringen samma dag.
Dom kommer med största sannolikhet svara med "Men då ändrar jag datumet för inbetalning åt dig nu till det datum vi har kommit överens om".
Dom vill ju ha in pengarna, säger du ett datum som ligger nära i tiden då du kan betala är detta ett säkert kort för dem. Stiger räkningen lite (dom ändrar inte datumet) så kanske du inte kommer ha råd och då får dom ju inga pengar.
Lycka till!
Tack så mycket, uppskattas verkligen.