• 1
  • 2
2011-08-25, 11:14
Bannlyst
Fick en räkning på 270kr som jag inte betalade, då blev det Intrum Justitia och eftersom jag inte betalade till dem heller så blev det Kronofogden. Idag ska jag egentligen betala men kommer inte ha råd. Den har stigit till 1.300 kr, helt sjukt ju!

Så nån som vet vad som kommer hända nu? Kommer skulden stiga ännu mer och isf hur mycket?
Har jobbat den här månaden så får inte lön förräns(?) 25:e september. Är 20 och bor hemma om det spelar någon roll

Tacksam för svar!
Citera
2011-08-25, 11:18
Medlem
MissFitt73s avatar
Hur osmart får man vara? Låta en skuld på 270 kr gå till kronofogden. Har du ingen koll på att du kommer ha anmärkning i 5 år framöver och att du inte ens kommer att kunna hyra en bostad under den här tiden. Hur det funkar med betalning har jag ingen aning om eftersom jag aldrig haft kontakt med dem men varför inte bara ringa och få svar!
Citera
2011-08-25, 11:19
Medlem
Ring till kronofogden och prata med dem.
Jag skulle inte tro att de VILL komma hem till dig och hämta din laptop, din skivsamling, ditt X-box, osv. Men skulden komemr att ligga dig till last som en anmärkning i många år. Så det kan bli svårt att köpa något på kredit eller få ett lån eller till och med hyra lägenhet.

Reglera skulden så snabbt som möjligt för att slippa framtida bekymmer !
Citera
2011-08-25, 11:23
Medlem
dinmammmas avatar
Skulden höjs med nån krona var dag har jag för mig..?? Inte helt säker.
Citera
Medlem
stordrulens avatar
Det är alltid bäst att ringa till dem och prata.
Visst är dem en väldigt hård och jobbig instans att ha och göra med, men de är inte satan själva.
Kan garantera till 100% att om du ringer och förklarar läget så blir de enbart glad och hjälper gladeligen till med det dom kan för att du skall få så lite problem som möjligt.

e.x. "Hej, jag heter *** Det är såhär att jag har fått ett krav på ett belopp av summan ****kr ifrån er. Tyvärr så hade jag inte råd att betala den första räkningen att den gick över till er, jag ville bara ringa och meddela att jag inte får pengar förens **/** så jag har ingen möjlighet att betala räkningen förens då. Kan du hjälpa mig med detta på något sätt? Jag har alla intentioner på att betala denna, men som sagt, som det ser ut nu är det tyvärr omöjligt för mig att göra det nu direkt. Då jag turligt nog fått ett nytt jobb, men kommer inte få min lön förens det datum jag har sagt.

Dom kommer fråga efter ditt personnummer osv för att dom skall kunna se vilken faktura du pratar om osv.

När du säger vilket datum du kan betala så lägg även på någon dag utifall banken inte gör överföringen samma dag.

Dom kommer med största sannolikhet svara med "Men då ändrar jag datumet för inbetalning åt dig nu till det datum vi har kommit överens om".

Dom vill ju ha in pengarna, säger du ett datum som ligger nära i tiden då du kan betala är detta ett säkert kort för dem. Stiger räkningen lite (dom ändrar inte datumet) så kanske du inte kommer ha råd och då får dom ju inga pengar.

Lycka till!

Edit: Vill bara tillägga att jag själv aldrig varit hos kronofogden, men jag har tvingat en polare som varit det att ringa till dem då jag satt brevid och hörde vad dem sa.

Hurvida det är smart eller inte att låta en räkning på 270kr gå till kronofogden är inte relevant, och ingen är nog mer ångerfull än TS. Men har du låt säga 5räkningar på detta belopp en månad och utan inkomst samt har en massa andra utgifter så kan det tyvärr bli så att en liten sketen räkning går såhär långt, just saying.
Senast redigerad av stordrulen 2011-08-25 kl. 11:26.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Hur osmart får man vara? Låta en skuld på 270 kr gå till kronofogden. Har du ingen koll på att du kommer ha anmärkning i 5 år framöver och att du inte ens kommer att kunna hyra en bostad under den här tiden. Hur det funkar med betalning har jag ingen aning om eftersom jag aldrig haft kontakt med dem men varför inte bara ringa och få svar!

Citat:
Ursprungligen postat av pesa
Ring till kronofogden och prata med dem.
Jag skulle inte tro att de VILL komma hem till dig och hämta din laptop, din skivsamling, ditt X-box, osv. Men skulden komemr att ligga dig till last som en anmärkning i många år. Så det kan bli svårt att köpa något på kredit eller få ett lån eller till och med hyra lägenhet.

Reglera skulden så snabbt som möjligt för att slippa framtida bekymmer !

aa shiet får väl göra det... men pratade med Intrum Justitia och frågade och det var en tydlig nej så jag har inte mycket hopp här, dem verkar vara klara med sina regler och är hårda.
Inga andra chans här liksom.

Nu sjönk det in när ni skrev dem hårda orden.

edit:
Citat:
Ursprungligen postat av stordrulen
Det är alltid bäst att ringa till dem och prata.
Visst är dem en väldigt hård och jobbig instans att ha och göra med, men de är inte satan själva.
Kan garantera till 100% att om du ringer och förklarar läget så blir de enbart glad och hjälper gladeligen till med det dom kan för att du skall få så lite problem som möjligt.

e.x. "Hej, jag heter *** Det är såhär att jag har fått ett krav på ett belopp av summan ****kr ifrån er. Tyvärr så hade jag inte råd att betala den första räkningen att den gick över till er, jag ville bara ringa och meddela att jag inte får pengar förens **/** så jag har ingen möjlighet att betala räkningen förens då. Kan du hjälpa mig med detta på något sätt? Jag har alla intentioner på att betala denna, men som sagt, som det ser ut nu är det tyvärr omöjligt för mig att göra det nu direkt. Då jag turligt nog fått ett nytt jobb, men kommer inte få min lön förens det datum jag har sagt.

Dom kommer fråga efter ditt personnummer osv för att dom skall kunna se vilken faktura du pratar om osv.

När du säger vilket datum du kan betala så lägg även på någon dag utifall banken inte gör överföringen samma dag.

Dom kommer med största sannolikhet svara med "Men då ändrar jag datumet för inbetalning åt dig nu till det datum vi har kommit överens om".

Dom vill ju ha in pengarna, säger du ett datum som ligger nära i tiden då du kan betala är detta ett säkert kort för dem. Stiger räkningen lite (dom ändrar inte datumet) så kanske du inte kommer ha råd och då får dom ju inga pengar.

Lycka till!

Tack så mycket, uppskattas verkligen.
Senast redigerad av MigueI 2011-08-25 kl. 11:26.
Citera
2011-08-25, 11:24
Medlem
jevels avatar
Du skulle ha ringt till dom från början och försökt göra upp någon plan på hur du skulle betala den.
Jag tycker du skall ringa till dom direkt nu och säga att du har jobbat denna månaden och kommer få lön den 25 och kan betala då. Så kanske den slipper stiga ännu mer.
Citera
2011-08-25, 11:29
Medlem
nasdaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MigueI
Fick en räkning på 270kr som jag inte betalade, då blev det Intrum Justitia och eftersom jag inte betalade till dem heller så blev det Kronofogden. Idag ska jag egentligen betala men kommer inte ha råd. Den har stigit till 1.300 kr, helt sjukt ju!

Så nån som vet vad som kommer hända nu? Kommer skulden stiga ännu mer och isf hur mycket?
Har jobbat den här månaden så får inte lön förräns(?) 25:e september. Är 20 och bor hemma om det spelar någon roll

Tacksam för svar!

Du kommer att få ett papper från KRF. Där ska du styrka om skulden är riktig.
Ta ett lån av någon/vem som helst på 1300 kr och betala räkningen.

Sedan skriver du till KRF att skulden inte är riktig, för att den redan är reglerad.
Så är du "off the hook"
Citera
2011-08-25, 11:32
Medlem
stordrulens avatar
Jag vill bara tillägga (detta förtjänar en egen post ifall framtida medlemmar undrar över detta).

Det är oftast inga som helst problem att slå ihop flera räkningar till 1 summa och få en betalningsplan, mycket likt ett vanligt lån.

Lås oss säga att du har 5räkningar som ligger hos kronofogden, av varierande belopp och ifrån olika företag.

Du ringer helt enkelt upp kronofogden, förklarar läget och frågar om det inte går att gå och slå ihop alla räkningar till 1 pott som du kan få en månadsbetalning på. Där du samtidigt förklarar din inkomst och hur mycket du kan avvara varje månad.

Kontentan av detta är att det är ALLTID bäst att ringa och be om hjälp. Det är när man INTE ringer som räkningarna bra växer och man får påslag för förseningar och annat på varje räkning, det kan bli väldigt dyrt i slutändan.

Kom ihåg, du kommer inte mötas av någon i telefonen som egentligen bryr sig ett skit om dem pengarna du är skyldig. Du pratar ju inte med den som du direkt är skyldig, inte sant?
Dennes jobb är att få in pengar, och kommer du med en ide om hur du kan göra det och när, då har denne skött sitt jobb och är således bara glad över det.
Citera
2011-08-25, 12:26
Medlem
För ett antal år sedan ändrades längden på betalningsanmärkningar från 5 till 3 år. Fortfarande en lång tid men dock, lite bättre...
Citera
2011-08-25, 13:04
Medlem
Få betalningsanmärkning på 270 kr? ja asså ditt liv är nu förstört i 3 år frammåt så bara betala in skiten, ja det kommer höjas beroende på räntan.
Citera
2011-08-27, 03:58
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stordrulen
Jag vill bara tillägga (detta förtjänar en egen post ifall framtida medlemmar undrar över detta).

Det är oftast inga som helst problem att slå ihop flera räkningar till 1 summa och få en betalningsplan, mycket likt ett vanligt lån.

Lås oss säga att du har 5räkningar som ligger hos kronofogden, av varierande belopp och ifrån olika företag.

Du ringer helt enkelt upp kronofogden, förklarar läget och frågar om det inte går att gå och slå ihop alla räkningar till 1 pott som du kan få en månadsbetalning på. Där du samtidigt förklarar din inkomst och hur mycket du kan avvara varje månad.

Men herregud, vad yrar du om. KFM får naturligtvis inte slå ihop olika skulder till ett ärende. Man kan inte få en avbetalningsplan med KFM. Myndigheten utmäter tillgångar, och besluten är tvångsmässiga. Du hittar ju bara på om saker du inte vet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in