2011-08-24, 21:42
Medlem
Cristuphers avatar
Har fått stor passion av filmskapande och har ett tag nu brainstormat och skrivit en del synopsier (stavning?) om olika filmer jag vill skapa dock filmer jag inte kan skapa för tillfället (med tanke på budgeten). Men har beslutat mig för att göra en film nästa år som projektarbete, har redan visualiserat filmen i huvudet och vet exakt hur jag vill ha den och skriver nu på manuset. Filmen ska alltså vara en långfilm och utspelas i staden jag bor, lägger inte ner någon budget på filmen får försöka och samla ihop folk och lokaler gratis. Men nu kommer det till det viktiga har absolut ingen erfarenhet när det gäller utrustningen för en film. har sommarjobbat upp till 11 tusen och vill helst inte slösa allt. Men snälla ge mig tips på utrustning, datorprogram osv. Självklart inte för överdriven utrustning men framförallt tips på dugliga filmkameror

Tack på förhand
Citera
2011-08-24, 23:10
Medlem
GeneralGibsons avatar
En DSLR-kamera bör göra jobbet! Det är en digital systemkamera och du behöver en som kan spela in video. Budgetvarianten är Canon eos 550d. Kamerahuset, standardobjektiv + ett minneskort kan du nog få för 6000-6500 kr.

När det kommer till datorprogram får du nog testa några olika och se vilket som passar dig. Sony Vegas är ett populärt program. Sen finns Adobes redigeringsprogram Premiere elements/pro.

Gå in på www.voodoofilm.org och läs där. Finns mycket information som täcker allt som har med filmproduktion att göra.
Citera
2011-08-24, 23:40
Medlem
Cristuphers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralGibson
En DSLR-kamera bör göra jobbet! Det är en digital systemkamera och du behöver en som kan spela in video. Budgetvarianten är Canon eos 550d. Kamerahuset, standardobjektiv + ett minneskort kan du nog få för 6000-6500 kr.

När det kommer till datorprogram får du nog testa några olika och se vilket som passar dig. Sony Vegas är ett populärt program. Sen finns Adobes redigeringsprogram Premiere elements/pro.

Gå in på www.voodoofilm.org och läs där. Finns mycket information som täcker allt som har med filmproduktion att göra.

Tack så mycket! Ska kolla upp den, har hört att man ska kunna hyra filmkameror för runt 6000 som kostar runt 40 000 att köpa kan det vara något tro? Läser mycket på Voodoofilm men inte riktigt hittat tips på filmkameror, fanns några trådar där folk tipsade men oftast var de kamerorna slut. Men tack igen ska kolla upp det.
Citera
2011-08-25, 01:45
Medlem
wernblom88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cristupher
Tack så mycket! Ska kolla upp den, har hört att man ska kunna hyra filmkameror för runt 6000 som kostar runt 40 000 att köpa kan det vara något tro? Läser mycket på Voodoofilm men inte riktigt hittat tips på filmkameror, fanns några trådar där folk tipsade men oftast var de kamerorna slut. Men tack igen ska kolla upp det.

Nej gör inte det.
Citera
2011-08-25, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wernblom88
Nej gör inte det.

Varfor inte det?
Citera
2011-08-26, 00:34
Medlem
GeneralGibsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PremierePoor
Varfor inte det?

Jag vet inte vad han syftar på. Jag har aldrig hyrt en kamera och det är mest pga. att jag vill ha friheten med att ha en egen kamera. Varför lägga 6000 spänn på att hyra en kamera under en vecka när du kan köpa en som du kan använda obegränsat?
Citera
2011-08-27, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralGibson
Jag vet inte vad han syftar på. Jag har aldrig hyrt en kamera och det är mest pga. att jag vill ha friheten med att ha en egen kamera. Varför lägga 6000 spänn på att hyra en kamera under en vecka när du kan köpa en som du kan använda obegränsat?

Den enklaste anledningen ar att filmteknik ar en snabbt uppdaterande marknad och att halla sig uppe med det senaste blir dyrt om du ska kopa. Lat oss saga att du koper en Red One. Nasta dag kanske du vill ha en Red Epic, eller en Phantom. Ibland utfor ocksa kamerorna specifika syften.

Jag forstar vad du menar med att det ar skont att kunna filma testklipp eller korta saker lite nar man vill. Men ska du gora film for a living sa ar det ganska viktigt att halla sig uppe med det senaste! Da kan det vara vart att borja hyra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in