2011-08-24, 21:00
Medlem
Köpte ett paket rökt sidfläsk på coop.
Kan jag skiva det och ha det som pålägg, eller skall det lagas till till??
Såg även rökt bog och samma fråga gäller där -
Såå, måste jag laga till?
Senast redigerad av Mr.tubbs 2011-08-24 kl. 21:17.
Citera
2011-08-24, 21:03
Medlem
fucked.for.lifes avatar
Använd det som du använder bacon.
Citera
2011-08-25, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Köpte ett paket rökt sidfläsk på coop.
Kan jag skiva det och ha det som pålägg, eller skall det lagas till till??
Såg även rökt bog och samma fråga gäller där -
Såå, måste jag laga till?
Du behöver inte tillaga varken rökt sidfläsk eller bog. Bara att skiva och lägga på mackan.
Citera
2011-08-25, 12:05
Medlem
Luftiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Du behöver inte tillaga varken rökt sidfläsk eller bog. Bara att skiva och lägga på mackan.

Det behöver man väl inte i sak, men det är ju en avsevärd smakskillnad mellan stekt och ostekt sidfläsk.
Citera
2011-08-25, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftis
Det behöver man väl inte i sak, men det är ju en avsevärd smakskillnad mellan stekt och ostekt sidfläsk.
Nu frågade ju Ts om det behövde lagas till och det behöver det inte. Tycker själv att det som smörgåspålägg är godast som det är.
Är sidfläsket rökt behöver det inte stekas, däremot om det är färskt eller rimmat. Det är även gott att grilla skivor av rökt sidfläsk.
Citera
2011-08-25, 14:59
Medlem
SupaStrats avatar
Bräck det, det blir kanongott! Gärna till pannkaka med rårörda lingon eller till äggröra.
Citera
2011-08-25, 17:53
Medlem
christerys avatar
Klart ett stort flertal av det man kallar "rökt" mat kan läggas på mackan (kallas smörgårmat), men med röksmaken och saltet så kan du höja det ytterligare med lite tillagning och trevliga tillbehör till (blir ganska salt om man steker eller halstrar det för länge pga att allt gott fett smiter iväg) men min favvo är ute i skogen, en ganska tjock skiva fläsk som träs på en pinne och halstras över öppen eld i alla fall. Eller i värsta fall i öppenspisen i stugan. När den hettas upp så blir röksmakerna tydligare och det smakar helt enkelt bättre. En sån skiva äter jag utan nåt till. Mums.

Orökt men rimmat sidfläsk däremot är bara saltad. Likså souvas (lättrökt renkött), skall lagas till ytterligare i alla fall enligt mig. Rimmat sidfläsk har jag ofta som stugamat, perfekt för stekt fläsk med potatis i löksås.
Citera
2011-08-25, 18:47
Medlem
Jag fattar!
Rökt sidfläsk & bog kan ätas direkt - skivat ur paketen om så önskas - men lite tillagning kan förhöja smaken enligt vissa!
Nån tipsade att använda det som bacon och det är oxå en bra vinkel - men just nu var jag mer inne på "smörgåsmat"-stuket.

Glömde paketet på köksbänken i natt så detta kanske är oätligt men det fanns många i extraprisdisken på coop
Citera
2011-08-26, 19:06
Medlem
Stekte upp paketet som legat på bänken i 12 timmar -
smakade utmärkt och inga problem med magen efter + 12 timmar..¨
Jag tror vi slänger mer än vi borde....
Citera
2011-08-27, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Stekte upp paketet som legat på bänken i 12 timmar -
smakade utmärkt och inga problem med magen efter + 12 timmar..¨
Jag tror vi slänger mer än vi borde....
Eftersom fläsket är rökt har det lite bättre hållbarhet än färskt. För länge sedan, innan kylskåpens tid användes både rimning och rökning till charketuier för att de skulle hålla sig längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in