• 1
  • 2
2011-08-24, 15:34
Medlem
sorbriquets avatar
Tänkte höra mig för bland lite folk innan jag drar igång min kursverksamhet.
Om vi säger så här, du blir tvingad att dansa i skolan för att det ingår i läroplanen.
Du ska få dansa bugg och fox, men dock en nyare lite sexig typ av fox.

Hur önskar du att det ska gå tillväga?
Vad vill/ville du höra?
Hur hade man fått dig engagerad?

Vi hade en brutalt dålig danslärare i högstadiet som kom och undervisade.
Allt han tragglade på om var mjuka knän och att man ska våga ta i varandra.

Och ja nu kommer det att komma folk som hävdar att de är ungefär lika dansanta som apor iklädda rullskridskor men skit i det nu, utan tänk då ist. Hur hade man kunna gjort det intressant om du hatade det?
Citera
2011-08-24, 15:49
Medlem
RosaRutigPennas avatar
Slippa bjuda upp/bli uppbjuden.

Att alltid vara den som inte blev/blev sist uppbjuden var mindre roligt. Tur att man hatar att dansa
Citera
2011-08-24, 15:58
Medlem
RickyMcFlys avatar
I mellanstadiet då vi skulle lära oss dansa inför varje skol-disco så kändes allting så påtvingat.
De flesta eleverna/barnen hade väl ingen större planer på att dansa under discot, utan ägnade hellre mer tid åt sina godispåsar.

Men hade allting varit mer avslappnat, och om lärarna fått det att verka mer som "en kul grej" så kanske det hade motiverat eleverna bättre... Men vad vet jag, jag har alltid hatat att dansa.
Citera
2011-08-24, 16:27
Medlem
sorbriquets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRutigPenna
Slippa bjuda upp/bli uppbjuden.

Att alltid vara den som inte blev/blev sist uppbjuden var mindre roligt. Tur att man hatar att dansa

Ah jo det är ett bra grej, på kurser för vuxna har jag så att vi står i en ring och så byter man efter halva låten ungefär, så alla får dansa med alla. Ingen utanför och ingen blir nekad.
Citera
2011-08-24, 16:31
Medlem
sorbriquets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickyMcFly
I mellanstadiet då vi skulle lära oss dansa inför varje skol-disco så kändes allting så påtvingat.
De flesta eleverna/barnen hade väl ingen större planer på att dansa under discot, utan ägnade hellre mer tid åt sina godispåsar.

Men hade allting varit mer avslappnat, och om lärarna fått det att verka mer som "en kul grej" så kanske det hade motiverat eleverna bättre... Men vad vet jag, jag har alltid hatat att dansa.

Oj inför varje skoldisko också haha, ambitiöst :P
Vi ska väl mer ha inför baler och sådant. Sen bara för skojs skull med de yngre barnen.
Jo det är viktigt att det ska göras för att det är kul inte för att vuxna vill ha något sött och kolla på.

Oron jag har är småkillarnas reaktioner på att ta i tjejer, det är en väldig skillnad på att ha elever som kommit frivilligt och såna som blir tvingade i och med idrotten.
Citera
2011-08-24, 16:31
Medlem
RosaRutigPennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sorbriquet
Ah jo det är ett bra grej, på kurser för vuxna har jag så att vi står i en ring och så byter man efter halva låten ungefär, så alla får dansa med alla. Ingen utanför och ingen blir nekad.
Så hade vi när vi dansade bugg. Däremot vid foxtrot så stod tjejerna längs ena långsidan medans killarna stod längs långsidan mittemot, sedan fick vi turas om att gå fram och bjuda upp.

Hemska minnen
Citera
2011-08-24, 16:52
Medlem
sorbriquets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRutigPenna
Så hade vi när vi dansade bugg. Däremot vid foxtrot så stod tjejerna längs ena långsidan medans killarna stod längs långsidan mittemot, sedan fick vi turas om att gå fram och bjuda upp.

Hemska minnen

Hua jag det förstår jag, fox är ju ännu mer laddat än bugg också.
Det kan man spara till balen tycker jag, man behöver inte dra folk i smutsen om det inte behövs.
Citera
2011-08-25, 18:57
Medlem
Fishyscoops avatar
Har aldrig riktigt förstått varför detta ingår i läroplanen överhuvudtaget.

I grundskolan så minns jag att det kändes jobbigt främst för att lärarna ville ta det så seriöst och ville få det att framstå som någonting användbart och VIKTIGT. Det var inte helt lätt att som mellanstadieelev finna gamla dassiga folkdanser som någonting viktigt att lära sig, utan mer som någonting man fick genomlida. Jag hade nog uppskattat det mer om det sågs som en skojig grej att variera bollsporten med. Sedan kände jag mig rätt utsatt, eftersom vi under danslektionerna alltid hade flera olika lärare som skulle stå och stirra på vårat tappra försök att utöva någon gammal polka. Gjorde man fel så kunde lärarna springa fram för att rätta en och kritisera ens oschyssta moves. Sånt undanbedes.

I gymnasiet fick våran mycket slappare och skönare idrottsläraren idéen att vi skulle dansa lite kring juletider. Så vad gjorde han? Han tar en plint och slänger på en massa julbelysning på den, och säger sedan stolt att det där är våran julgran och nu jävlar så skall vi dansa små grodorna kring det. (Är inte små grodorna en midsommarlåt förövrigt?) Det var riktigt roligt just för hur oerhört töntigt och oseriöst det var! Däremot tror jag samtidigt att det kan ge motsatt effekt på småbarn, eftersom småbarn är smått besatta av att allt skall vara "coolt". Därav blir inte töntiga saker roligt, utan töntiga saker blir snarare pinsamt. Men visst, lyckas man få pardans att framstå som någonting häftigt så kan det nog funka. Frågan är hur man går till väga? Bugg är ju en dans som faktiskt kidsen kör på sina discon, men allt annat, som ringdans, vals och allt vad det heter har jag aldrig i mitt liv sätt någon nyttja på andra platser än i skolans idrottshall under tvång.
Citera
2011-08-25, 22:31
Medlem
sorbriquets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fishyscoop

I grundskolan så minns jag att det kändes jobbigt främst för att lärarna ville ta det så seriöst och ville få det att framstå som någonting användbart och VIKTIGT. Det var inte helt lätt att som mellanstadieelev finna gamla dassiga folkdanser som någonting viktigt att lära sig, utan mer som någonting man fick genomlida. Jag hade nog uppskattat det mer om det sågs som en skojig grej att variera bollsporten med. Sedan kände jag mig rätt utsatt, eftersom vi under danslektionerna alltid hade flera olika lärare som skulle stå och stirra på vårat tappra försök att utöva någon gammal polka. Gjorde man fel så kunde lärarna springa fram för att rätta en och kritisera ens oschyssta moves. Sånt undanbedes.

I gymnasiet fick våran mycket slappare och skönare idrottsläraren idéen att vi skulle dansa lite kring juletider. Så vad gjorde han? Han tar en plint och slänger på en massa julbelysning på den, och säger sedan stolt att det där är våran julgran och nu jävlar så skall vi dansa små grodorna kring det. (Är inte små grodorna en midsommarlåt förövrigt?) Det var riktigt roligt just för hur oerhört töntigt och oseriöst det var! Däremot tror jag samtidigt att det kan ge motsatt effekt på småbarn, eftersom småbarn är smått besatta av att allt skall vara "coolt". Därav blir inte töntiga saker roligt, utan töntiga saker blir snarare pinsamt. Men visst, lyckas man få pardans att framstå som någonting häftigt så kan det nog funka. Frågan är hur man går till väga? Bugg är ju en dans som faktiskt kidsen kör på sina discon, men allt annat, som ringdans, vals och allt vad det heter har jag aldrig i mitt liv sätt någon nyttja på andra platser än i skolans idrottshall under tvång.

Det hör till allmänbildningen att kunna dansa helt enkelt.
Jag kommer dock inte undervisa i folkdans.

Dans ska göras med lek när det är små barn, med struktur för äldre barn och med bus för de på gränsen till att bli vuxna.
Jag kommer mest ha kurser i bugg och fox, det ser inte riktigt ut som det gjorde för i tiden och vad folk tror generellt.

Kika på den här länken tex, det här är stilen jag dansar och lär ut.

http://www.youtube.com/watch?v=tbBInqJ1Rx8

Men jag vet inte, smågrabbar kanske tycker det där är töntigt också?!
Citera
2011-08-26, 02:10
Medlem
Fishyscoops avatar
Kollade länken, vet inte om huruvida ungar tycker den dansen är töntig, eller cool. Men det ser klart bättre ut än dom traditionella tantdanserna. Däremot kan jag tänka mig att ungarna hade föredragit att lära sig dansa som Beyoncé eller Lady gaga istället. Populärkulturen på tv är ju klart häftigare än bugg, det är nog dom flesta barnen överens om.

Viktigaste är nog främst att det är roligt, hur som helst. Betvivlar att man blir lika proffsig som paret i videon på några lektioner, men om man handplockar ut dom roligaste movesen så kan det nog vara riktigt kul. Det tråkigaste tycker jag personligen är allt tjat om fotarbete, även om jag förstår att det är en viktig del av det hela om man nu skall göra det riktigt.
Citera
2011-08-26, 11:52
Medlem
sorbriquets avatar
Citat:
Kollade länken, vet inte om huruvida ungar tycker den dansen är töntig, eller cool. Men det ser klart bättre ut än dom traditionella tantdanserna. Däremot kan jag tänka mig att ungarna hade föredragit att lära sig dansa som Beyoncé eller Lady gaga istället. Populärkulturen på tv är ju klart häftigare än bugg, det är nog dom flesta barnen överens om.

Viktigaste är nog främst att det är roligt, hur som helst. Betvivlar att man blir lika proffsig som paret i videon på några lektioner, men om man handplockar ut dom roligaste movesen så kan det nog vara riktigt kul. Det tråkigaste tycker jag personligen är allt tjat om fotarbete, även om jag förstår att det är en viktig del av det hela om man nu skall göra det riktigt.

Haha jo det är så sant, men det känns lite väl att lära ungarna att "skaka rumpa"
Jo men vi har fått en rejäl skjuts genom alla danstävlingar på tv, samt att de visar sm/vm i bugg på tv numera. Samt dansbandskampen. Förr hade ungarna knappt en aning om vad bugg var för något, nu vet de lite mer.

Näe att bli så duktig kräver många år, ifall det ska vara tekniskt riktigt, men att lära sig att styla dansen och showa kan man lära sig på nån timme. Bara så det ser snyggt ut.
Fast killarna i bugg har tex inget direkt fotarbete längre, de har "bounce". Det är bara tjejerna som ska ta ordentliga steg, så det är enklare för killar nu.
Citera
2011-09-02, 16:45
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
.

Men du fattar vilken nytta man har av sina brännbolls-skills?
Det ingick på min tid i gympalektionerna och var inte mer korkat än indianfotboll, plintboll och nämnda brännboll.
Kidsen får röra på fläsket och öva upp kordinationen, tjejerna brukade föredra dans framför bollsport så någon rättvisetanke med det också.
Jag kan fortfarande bugga rätt ok efter 20 år och lite nytta har jag haft av det. Förvisso mest i avdelningen impa på polares morsor under större fester .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in