2011-08-24, 05:02
Medlem
ScabbedSaints avatar
Har get mig fan på att dra ut på en roadtrip nästa sommar under 7 veckor.
Ska köra hemifrån (Prag) genom Turkiet - Iran - Turkmenistan - Uzbekistan - Tajikistan - Khazakstan - Azerbaijan - Georgien - Ukraina och hem.

För detta behövs en större bil eftersom vi ska vara 3 pers.
Samtidigt så är dessvärre vög kvallen inte den bästa i dessa länder så en mer "robust" bil med offroad egenskaper behövs.
Diesel ska det också vara eftersom det är enklaste kvaliteten av drivmedel att få tag på samt att den drar mindre soppa än en bensinare.

Japsare är de bilar som rekommenderas eftersom de har ett brett utbud av service ställen samt reservdelar i dessa områden.

Men nu e ju frågan, vilken ska man gå på?
Toyotan eller Nissan?
Har som sagt ingen aning om dessa 2 modeller hur de är driftsäkra osv samt deras hållbarhet.

Det jag har lyckats läsa mig till hittills så är Toyotan mer bränslesnål än Patrolern då den är också är ett hundra kilo lättare men Nissan har också de starkaste kopplingarna och diffarna i segmentet.

Så frågan är..
Vad ska man välja?

Prismässigt ligger de på nästan samma pris här i Tjeckien.
Kollar på modeller ´98 och uppåt
Citera
2011-08-24, 07:24
Medlem
Ganska enkelt val för mig Toyota LC, mycket pålitligare och i grunden en mycket bättre bil.

edit: är du inte rädd för att bli rånad/dödad? Många "otäcka" länder att åka igenom med en "fin" bil.
Citera
2011-08-24, 07:39
Medlem
Härlig resa! Många länder där som man spontant känner att man aldrig skulle vilja sätta foten i, men tack vare det blir det säkert en jäkligt spännande resa som inte många gjort.

Mitt tips är att du går in på 4x4 Sweden där finns svar på det mesta.
Citera
2011-08-24, 18:50
Medlem
ScabbedSaints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jacob21jacob
edit: är du inte rädd för att bli rånad/dödad? Många "otäcka" länder att åka igenom med en "fin" bil.

Märks att du inte har så stor koll på världen direkt.
Samtliga länder har som sagt mesta 4x4 parken bestående av Land Cruiser, 4Runner, Pajero, Patroler and so on, men samtidigt också sina parker med Lada Niva och Wolksvagen.
Så att klassa en Land Cruiser som "fin bil" vette fasiken..

Citat:
Ursprungligen postat av robbis7004
Många länder där som man spontant känner att man aldrig skulle vilja sätta foten i, men tack vare det blir det säkert en jäkligt spännande resa som inte många gjort.

Mesta delen av den vägen till hör den gamla handelsleden Silkvägen som varje år trafikeras av horder av turister. http://en.wikipedia.org/wiki/Silk_Road
Citera
2011-08-24, 19:25
Medlem
serbers avatar
Gå och spana på en ny LC så får du se att det springer iväg prismässigt många hundra tusen men antar att du ska köpa en begagnad och dom brukar ju folk ta hand om så hitta någon som är servad ordentligt.
Citera
2011-08-24, 19:34
Medlem
ScabbedSaints avatar
Citera
2011-08-24, 22:46
Medlem
Nissan har ju haft problem med utslitna vevlager på Navara 2,5 D, så det är väl läge att kolla så motorerna i Patrol inte lider av sammma åkoma.
Citera
2011-08-25, 09:37
Medlem
serbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Nissan har ju haft problem med utslitna vevlager på Navara 2,5 D, så det är väl läge att kolla så motorerna i Patrol inte lider av sammma åkoma.

Jag gillar inte Nissan, var ju nå problem som uppmärksammades i Plus också med motorer (kanske är samma problem som du nämner) som skar eller liknande på nya modeller och Nissan satte sig på tvären, det var alltså hantverkare vars nya arbetsbilar vart totalt odugliga och det lär väll sitta liknande dieselmotor i Patroler.
Citera
2011-08-25, 09:46
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScabbedSaint
Har get mig fan på att dra ut på en roadtrip nästa sommar under 7 veckor.
Ska köra hemifrån (Prag) genom Turkiet - Iran - Turkmenistan - Uzbekistan - Tajikistan - Khazakstan - Azerbaijan - Georgien - Ukraina och hem.

För detta behövs en större bil eftersom vi ska vara 3 pers.
Samtidigt så är dessvärre vög kvallen inte den bästa i dessa länder så en mer "robust" bil med offroad egenskaper behövs.
Diesel ska det också vara eftersom det är enklaste kvaliteten av drivmedel att få tag på samt att den drar mindre soppa än en bensinare.

Japsare är de bilar som rekommenderas eftersom de har ett brett utbud av service ställen samt reservdelar i dessa områden.

Men nu e ju frågan, vilken ska man gå på?
Toyotan eller Nissan?
Har som sagt ingen aning om dessa 2 modeller hur de är driftsäkra osv samt deras hållbarhet.

Det jag har lyckats läsa mig till hittills så är Toyotan mer bränslesnål än Patrolern då den är också är ett hundra kilo lättare men Nissan har också de starkaste kopplingarna och diffarna i segmentet.

Så frågan är..
Vad ska man välja?

Prismässigt ligger de på nästan samma pris här i Tjeckien.
Om du skall köra i de länderna så är de ju en UAZ du skall ha. De japanska discojeeparna kan du skita i.
http://www.google.se/imgres?q=uaz&um...&tx=116&ty=149
Citera
2011-08-25, 21:49
Medlem
Blueslave1s avatar
Audi 100

http://www.vitarbilen.se/category/vi...tur-och-retur/
Citera
2023-11-12, 19:00
Medlem
Hur gick roadtrippen!?
Citera
2023-11-25, 09:28
Medlem
Alla, eller i alla fall dom flesta, hjälporganisationer och terrororganisationer kan inte ha fel - Toyota LandCruiser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in